Jag vill inte vinna en miljon på Lotto ~ Mot miljonen

onsdag 3 februari 2010

Jag vill inte vinna en miljon på Lotto

Slog på Tv-burken och hamnade på den något absurda lokalkanalen här i Göteborg som heter Öppna kanalen. Där får vem som helst (verkar det som) sända ett program och det märks. Den här gången var det dock en rätt intressant intervju om lycka med pionjären inom mental träning Lars-Eric Uneståhl.

Det är nog rätt många svenskar som någon gång lyssnat till den mjuka rösten från denna man och försökt andas och slappna av. Men den här gången handlade inte intervjun om avslappning utan om lycka. Eller rättare sagt om undersökningar om vad som gör en människa lyckligare. Uneståhl menade att yttre faktorer endast till 7% gör en lyckligare. De största faktorerna till lycka är det inre välståndet och han tog ett exempel. Det har tydligen visat sig att de som vinner en lottovinst snabbt blir lyckligare till en början för att sedan långsamt bli allt olyckligare än de var innan vinsten. Den som däremot får ett problem blir olyckligare till en början. Om man sedan löser problemet visar det sig att man istället blir lyckligare än innan problemet uppstod. Det gäller alltså att få mer problem!? Han menade att det fanns forskning bakom dessa åsikter och det är inte omöjligt då han har en digert CV.

Så till den lilla slutklämmen. Detta kan vara en av anledningarna till att jag inte vill vinna en miljon. Jag vill nå dit själv. Jag vill lösa problemen på vägen. Jag vill klara av att starta ett företag som går med vinst. Jag vill bli bättre på aktiehandel. Kanske blir jag till och med lyckligare av problemen på vägen?

Lär dig mer om att vinna saker genom Poker

6 kommentarer:

Herr K sa...

Jag hade däremot gärna vunnit en miljon! En sådan "liten" summa hade löst fler problem i mitt liv än den hade skapat, tror jag i alla fall.

Men det ligger mycket i vad han säger såklart. Tillfredsställelsen att nå fram till ett mål efter långt strävande är ju mycket större än att få allt serverat framför näsan...

inte miljonär än sa...

Herr K, med risk för att vara lite obstinat. Jag tror inte att det är alldeles självklart att det hade gjort saker och ting enklare. Kanske. Du har ju full koll på din ekonomi och så du hade säkert hanterat pengarna finemang. Men hade det inte varit lite konstigt också? Du behöver inte blogga mer, inte skapa passiva inkomster, inte lära dig så mycket om aktier osv... Hade inte vissa "tändande" livsmål i ett nafs försvunnit?

Herr K sa...

Jag har faktiskt diskuterat denna fråga många gånger med vänner, och min ståndpunkt är denna:
EN miljon hade bara gett mig en spark vidare i livet, medan exempelvis TIO miljoner kanske skulle gett mig problem. All motivation och drivkraft skulle troligen försvinna om en sådan stor summa helt plötsligt blev min...

En enda miljon gör mig däremot inte ekonomiskt oberoende, utan möjligen mer motiverad till att få den att växa, alternativt som tillskott till en egen bostad :) Bloggandet gör jag ju dessutom för nöjet snarare än pengarna det genererar.

Det blev lite lång men...där har du min åsikt iaf :)

inte miljonär än sa...

Det ligger en poäng i det. En miljon är inte jättemycket idag. Iofs hade jag med mitt bloggnamn fått skaffa ett nytt motiverande mål... ;-)

Herr K sa...

Nej precis. Inte så jättemånga i vårt avlånga land som kan stoltsera med att vara miljonärer kanske, men tänker man efter är ju inte en miljon varken en astronomisk summa eller något som man kan leva gott på resten av livet.

Får jag därmed föreslå "Mot dollarmiljonen"? :P

Jim sa...

Även Johan Norberg skriver om detta i sin senaste bok. Han konstaterar att de lyckligaste personerna är de egna företagarna, eller entreprenörerna, som det heter på modern svenska. Anledningen är givetvis deras relativa frihet gentemot löntagare, samt känslan av att själv skapa något. Svaret är ju faktikst väldigt logiskt - människan är en nyfiken, kreativ och framåtsträvande varelse, så att vi mår bra av att leva och göra så som vi är fysiskt och mentalt konstruerade till att gör ar ingen överraskning. Nu är ju ett eget ftg inget ursprunglit och naturligt, men jämfört med hur arbetet ser ut för en genomsnittlig löntagare innebär det likväl mer frihet och skaparkraft, och befinner sig således människans naturliga livsmiljö.

Sen är det ju en helt annan femma att Norberg har en tydlig politisk vinkel på allt han gör...

Jag skulle för övrigt gärna ta emot dom där 10 miljonerna. Inte för att jag skulle bli lyckligare, men det skapar ekonomisk buffert och därmed frihet. Men om jag utnyttjade de 10 miljonernas möjligheter till max, och slutade att överhuvudtaget sträva, skulle jag med all säkerhet bli väldigt olycklig. Istället skulle jag ge mina strävanden andra riktningar, andra mål, som inte är ekonomiska.