Fortnox AB - aktieanalys av molntjänsten ~ Mot miljonen

tisdag 2 februari 2010

Fortnox AB - aktieanalys av molntjänsten

Fortnox släppte idag sina siffror för 2009. Resultatet för det förra året var ungefär som jag förväntade mig. De närmar sig positiva resultat men är inte där...än.

Vad övriga aktiesverige förväntar sig av företaget vet jag inte. Det är ännu inte särskilt ofta det skrivs om företaget även om det har blivit marginellt mer uppmärksamhet. För er som inte har hört talas om företaget vill kortfattat beskriva de två centrala delarna i Fortnox affärsmodell:
  1. Man utvecklar ett webbaserat redovisningssystem för mindre och medelstora företag. En viktig kund är redovisningsbyråer som sköter bokföring, fakturor och löner åt andra företag. Vinsten i detta är att allt ligger på ”webben”. Som företagare slipper du göra backuper, du kan dela kontot med flera andra och det är tillgängligt varhelst det finns nät. Det negativa är att man som företagare (särskilt större företag) inte gärna släpper kontrollen över de egna siffrorna utanför sin egen verksamhet.
  2. Man säljer inte enskilda produkter utan abonnemang. Det negativa i detta är förstås att det tar tid att bygga upp intäkterna. Det positiva är att om man håller kvar vid kunderna så genererad det förstås mer intäkter i längden och förhoppningsvis ett stabilt kassaflöde.
Siffrorna för 2009
Resultatet för helåret 2009 blev -2,1 miljoner kronor. Det är en klar förbättring mot 2008 då de istället gick 8 miljoner back. De har alltså en bit kvar till svarta siffror på sista raden. Orsaken till det negativa resultatet i år är stora kostnader för utveckling av tjänster.

Kassaflödesanalys
När man tittar på hur kassaflödet har sett ut under året är det ganska lätt att konstatera att det som är den löpande verksamheten ännu inte står på egna ben. En riktad nyemission till bolagets VD räddar bolaget från att presentera röda siffror. Istället har man nu 3,4 miljoner i kassakistan.
Kassa vid årets början 1 miljon
Den löpande verksamheten -3,7 miljoner
Investeringar -219 000
Lån (riktad nyemission) 6,4 miljoner
Kassa vid årets slut 3,4 miljoner


En intressant sak som man bör ta upp i en kassaflödesanalys av företaget är att man nu har en orderstock inför 2010 på sammanlagt 18 miljoner som kommer att komma in från de löpande abonnemangen om de behåller sina kunder. Den kundtillströmning som varit under 2009 genererar alltså inte lika mycket inkomster det första året som nästa. Fortnox kan alltså koncentrera sig på att skaffa nya kunder och under tiden kunna ganska exakt veta vilka intäkter de redan får under året. Detta är som sagt styrkan i deras affärsmodell. Dock hade verksamheten varit i fara om inte VD´n hade gått in i den riktade nyemissionen på 6 miljoner. Det är detta som räddar kassaflödet och jag ser det som att VD´n tror på sitt företags (måste han väl i och för sig) framtid.

Ledning
Hur gör man en analys av ett företags ledning? Det är förstås omöjligt att säga hur bra eller dålig ledningen är om man inte har de rätta kontakterna (vilket jag inte har). Det enda man kan gå på är att följa pressmeddelanden, nyheter, VD-krönikor på hemsidan och läsa kvartalsrapporter. Den bild som jag själv tycker framträder är att företaget i mångt och mycket handlar om en man: VD Jan Älmeby. Han är själv initiativtagare till företaget, är storägare, är VD och har i år även lånat ut 6 miljoner för att stabilisera balansräkningen. Dessutom är han inte ung längre. Han är 74 år gammal och det är inte direkt en purung entreprenörsålder. I och för sig är ju Warren Buffet inte särskilt ung heller med sina 80 år och han verkar ju fortfarande vara på hugget.

Hot och möjligheter – Utlandslansering?
Möjligheterna för Fortnox är som redan nämnts deras affärsmodell med en webbaserad molntjänst och månadsabonnemang. Det handlar egentligen bara om att få tillräckligt många kunder i Sverige för att få företaget att gå plus. Idén tycker jag i mångt och mycket är mycket bra, frågan är bara om de lyckas attrahera tillräckligt många företag till? Jag tror faktiskt att det är möjligt även om det säkerligen kommer att ta tid. En oro för mig personligen är också hur länge VD´n kommer att vara kvar på företaget, det verkar som han driver på verksamheten.

Det togs också ett beslut innan jul att Fortnox skulle försöka att etablera sin tjänst även i andra länder. De har redan nu översatt tjänsten till 10 andra språk men behöver förstås ändå anpassa systemen till andra länders regler. Det skall bli spännande att följa deras utlandssatsning även om jag tror att det kommer krävas både pengar och engagemang för att lyckas med detta. Frågan är om det kan bli för tungt att både lansera tjänsten utomlands samtidigt som man försöker nå resultat på hemmaplan? Kring detta känner jag mig osäker. Man får hoppas att Fortnox själva har koll på detta….

Läs också:
Ericsson
Clas Ohlson
Ratos AB
Opcon, Tricorona och Realty Income

5 kommentarer:

J sa...

Du verkar ganska tveksam..?

Herr K sa...

Spännande med småbolag som växer men inte ännu har nått svarta siffror...men som J skrev, du låter faktiskt lite tveksam?

inte miljonär än sa...

Tveksam är jag definitivt då de ännu inte lyckats nå positiva resultat. Egentligen tvivlar jag inte på att de når ett positivt resultat så småningom i Sverige. Det jag funderar på är hur klokt det egentligen är att samtidigt utlandslansera och försöka etablera sig i Sverige. Företaget själva menar ju att de genom att skapa ett nytt bolag Fortnox international AB kommer att kunna parallellväxa. Men kanske man kan ana att det blir tungt att växa på många olika ställen samtidigt?

Jag är nog till viss del tveksam men kommer inte att sälja. Det är en spännande resa som jag vill vara kvar på ännu ett tag.

Anonym sa...

Ju mer jag tittar på Fortnox International ju mer tveksam blir jag. VD, Jan Älmeby, har suttit på två stolar och förhandlat med sig själv och aktieägarna i Fortnox får bara 10% av aktierna i International före finaniering men väntas stå för lejonparten av finansieringen. Älmeby får iom detta ett större intresse i International än i Fortnox och hur ser de inbördes avtalen ut?

inte miljonär än sa...

- Anonym, jag håller med dig om att utlandssatsgningen är ett stort osäkerhetsmoment och det kommer inte att innebära en kursuppång, snarare att priset på aktien går ner. Jag måste dock läsa på mer om hur Fortnox tänker sig i fortsättningen....