Entreprenörsbin ~ Mot miljonen

torsdag 25 februari 2010

Entreprenörsbin

Det snurrar runt en massa frågor om att driva enskild firma i huvudet. Ibland undrar jag om det flyttat in en skock entreprenörsbin som terroriserar hjärnan med diverse olika problem och uppslag. Vad gör man? Jag skriver ner skiten i bloggen och terroriserar er med dessa frågor.

Många av mina frågor just nu rör bokföring. Det är märkligt måste jag säga för jag har ju inte särskilt svårt för logik, matematik eller vissa delar av ekonomin. Men det här med bokföring är svårt att trycka in i skallen. Jag har varit på biblioteket (det är fantastiskt med dessa inrättningar) och lånat böcker i ämnet men hur mycket jag än läser så går det liksom inte riktigt in. Frustrerande.

Idag var jag på skidresa med min skola på småländska höglandet och jag roade mig med att glida ner för en liten backe på snowboard. Delvis gled jag ned på magen som en säl men det skall jag inte beskriva för ingående. På vägen ner diskuterade jag och en kollega det här med egenavgifter och han påstod att jag måste betala rätt mycket egenavgifter när man har enskild firma (FA-skatt). Va!? Jag blev förvånad över detta. Måste man det? Jag jobbar ju heltid så det fyller ju ingen funktion för mig egentligen. Någon som vet?

Jag har ju nu börjat testa Visma Enskild Firma (gratis 40 dagar) och det blev ju ganska mycket enklare att då föra kassabok så det var verkligen ett lyft. Men man fastnar ändå en del på vissa saker. Så om någon läsare använder detta program och känner sig hemma i alla funktioner OCH dessutom vill hjälpa till att svara på lite mailfrågor så får ni gärna kontakta mig på intemiljonar@gmail.com. För övrigt så har jag för tillfället valt bort Fortnox då det inte verkar finnas en gratis testversion av detta program.

Man får väl helt enkelt kämpa på med detta. Glädjande nog finns det lite inkomster att bokföra. Tyvärr också utgifter men jag tror på framtiden... ;-)

Läs också:
Bokföring för småföretagare
Fortnox AB - aktieanalys av molntjänsten

11 kommentarer:

Herr K sa...

Jag har inget att bidra med ang. bokföring, men det är roligt att höra att det går framåt!

Med tanke på att det är en informationsprodukt du säljer kommer troligen inkomsterna att rulla på så småningom :)

Konto 1300 sa...

Tänk så här:
De här olika posterna (inbetalningarna, verifikationerna) ska sorteras in i olika hål (konton). Totalsumman är ska alltid vara densamma. Det är bara plus och minus.
Aldrig multiplikation eller division. Aldrig några formler (i princip). Bara plus och minus.

Det finns ingen strikt logik - dvs naturlagar, eller annan universellt övergripande helhetstänkande - utan här är det mycket att man gör av hävd, och för "att det är så här man gör".

Ja, om du kan förlika dig med det, så kommer det nog att underlätta för dig, och för alla andra som är strikt logiska och kommer från naturvetenskapsvärlden.

Om du inte kan förlika dig med det, eller du känner att du måste förstå varför det är så här, så kommer du att få det svårt, jobbigt och besvärligt.

Auri sacra fames sa...

Hej!
Egenavgiften (tror jag)är de sociala avgifterna som betalas om man har löntagare i företaget. Din arbetsgivare betalar sociala avgifter för dig nu och därför behöver du inte betala ur firmakassan. Om du inte hade haft din andra tjänst och tagit ut lön så hade det varit ett måste för pension, sjukförsäkring m.m.

En bra länk med mycket info för småföretagare som du kanske kan ha nytta av:
http://www.expowera.se/mentor/innehallsforteckning.htm

Lycka till!

J sa...

Jag räknar med att jag får ut ganska exakt hälften av vinsten efter skatter och sociala/egenavgifter. Sånt är livet, och det är kanske inte så konstigt att många egenföretagare fifflar.

Har visma enskild firma men är skitdålig på det, fyller bara i det som ska fyllas i liksom.

inte miljonär än sa...

- Herr K: Det intressanta med informationsprodukter är ju att det bara krävs tid som investering och sällan mycket pengar. Det gör ju att vinsten per såld tjänst är ganska hög. Det svåra är att det vanligtvis är svårare att sälja information än produkter.

- Konto 1300: Ja det är verkligen svårare att bokföra när man försöker se varför, hur och det logiska bakom allt. Jag tror att det mer ställer till det för mig än förenklar. Det är väldigt "spot on" det du beskriver. Kombinera det med en känsla av att vilja göra rätt för sig och frustration skapas.Tack för kommentaren. Satte ord på en känsla.

inte miljonär än sa...

Aura sacra fames: Det var precis det jag trodde också och därför blev jag en aning förvånad då min kollega påstod att jag behövde betala egenavgifter. Hela tanken med företaget är ju att maximera vinsten och använda pengarna som blir över efter skatt till att återinvestera i utdelande aktier. Funderar nästan på att ringa skatteverket och fråga. Tack för länken förresten!

J: Ja det är rätt sjukt hur krångligt det är att driva småfirmor i det här landet. Reglerna är liksom inte gjorda för små företag. Känns mer som allt är anpassat för de stora företagen ibland.

J:

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

En enskilds firmas "vinst" läggs till din årliga inkomst, om du inte pyttsar in i olika typer av expanderingsfonder och skit man kan göra för framtida behov.

Kontrollera med en redovisningsfirma vad som gäller. Väl värt pengarna, för tro inte du kommer undan skatter och avgifter bara för att du redan har en anställning och kör firman "vid sidan av".

Vi är födda fria och skattade till döds i gamla härliga svea rike :(

Digitala informationsprodukter, beroende på hur marknaden ser ut, är inte svårsålda.

Nu kanske "matematik" inte är en "het marknad" där det spenderas speciellt mycket pengar i, men lite pengar lär det nog gå att göra oavsett vilken marknad man utforskar :)

Auri sacra fames sa...

Just det, stämmer, tänkte inte på att det var enskild firma, då är firmans plånbok din plånbok...

foppa sa...

Funkar ungefär såhär tror jag (detta kommer bli ett låååångt inlägg):

I en enskild firma är det DU som är skattesubjektet. När året gått och du gjort ditt årsbokslut får du fram ditt resultat. Är det svarta siffror (vinst) ska du betala skatt på den vinsten genom din självdeklaration.

Det är den gröna baksidan på deklarationsblanketten som du skall fylla i. Se det som att du betalar extra skatt till staten för att du driver en firma (med vinst) vid sidan av ditt heltidsjobb.

Det som är lite annorlunda med en enskild firma är uttagen ur den. Tar du ut pengar ur firman (och jag rekommenderar varmt att du har ett alldeles eget bankkonto till firman för att hålla din och firmans ekonomi någorlunda isär, incase skatteverket knackar på dörren) och ger till dig själv ses det inte som en kostnad i firman utan bara egendomsöverföring (bara balansräkningen involverad) mellan dig och din firma. Har du en anställd är det andra puckar, då ses det som en kostnad att betala lön till den personen men det är för att den anställde inte är enskild näringsidkare, det är ju du.

Eftersom dina egna uttag ur firman inte ses som en kostnad kan du länsa hela firman på pengar och fortfarande ha gjort ett resultat på säg 100 kkr i firman och det skall du betala skatt och egenavgifter på via din självdeklaration så se för guds skull till att hela tiden inte bränna alla pengar du tar ur firman.

Om du däremot i firman gör ett negativt resultat får du göra avdrag för det i din självdeklaration.

Driver man verksamheten i ett AB är det ABt som är skattesubjektet vilket innebär att ABt beskattas för vinsten och du beskattas för pengarna du tar ut ur företaget. Alla pengarna du tar ur ABt som lön ses som en kostnad och drar därför ner resultatet (skatten) i ABt. Tar du inte ut några pengar i form av lön ur ABt beskattas du heller inte utan vinsten kan återinvesteras i verksamheten för att generera mer vinst (eller förlust)

Din kompis har rätt som säger att du får skatta för eventuella vinster i din firma, skatteverket struntar i att du redan har en fast anställning som betalar dina avgifter etc. Den anställningen betalar ju inte skatterna för din firma...

Dessutom tror jag inte en enskild firma kan äga aktier utan det är du som privatperson som äger aktier. Om du köper aktier för pengar du tjänar i firman ses det som egna uttag (endast balansräkning igen) och du kommer beskattas för det uttaget.

AB kan äga aktier i andra företag men köp av aktier ses inte som en kostnad utan en investering (dvs pengar ändrar form, endast balansräkningen i ABt). Investeringar i aktier påverkar därför inte resultatet i ett AB, däremot gör försäljningen av dem det (förlust eller vinst).

Hoppas det blev lite klarare och att jag inte svamlade nu.

inte miljonär än sa...

Hej Foppa, tack för din (lååånga kommentar) som jag läste från början till slut 2 ggr. Det börjar klarna en aning nu. Det kan bero på att jag sovit 12 timmar i natt och hjärnan fungerar igen eller alla bra kommentarer i detta inlägg. I alla fall verkar det ju fungera så här:

* När man kvittat inkomster mot utgifter + avdragsgill materiel så har man sin vinst. Denna skattar man 25% på.

* Sedan betalar man 30,89% i egenavgifter (sociala avgifter) på resten av vinsten.

* Jag har ju fattat att man betalar skatten till sitt skattekonto, betalar man egenavgifterna till samma konto?

foppa sa...

Tjenis.

Vet ej exakt hur det funkar med enskild firma, har aldrig jobbat så själv.

Men jag tror att det är som någon tidigare sa, det läggs lixom ovan på din självdeklaration vilket innebär att när du gjort din självdeklaration i april nån gång ser du hur mycket skatt som skall betalas inklusive din firma.

Har själv bara jobbat med AB och det är mycket enklare. Tar jag ut lön så är jag anställd i ABt och sköter skatter & arbetsgivaravgifter varje månad via en skattedeklaration för ABt samt betalar in till skattekontot.

Varje år lämnar jag kontrolluppgift på mig själv för den lön jag tagit ur ABt samt lämnar bokföringen till revisorn som får göra bokslut och revision som jag skriver under och skickar in. Sen fyller han i inkomsdeklarationen för ABt som jag oxå skickar in och jag gör min självdeklaration i april nån gång.

Vet inte hur det är med Vismas program för jag har aldrig använt det men jag har hört (kan ha fel här) att det är för enkelt för att klara att göra årsbokslut eller liknande. Jag använder Fortnox i mitt företag och det funkar utmärkt. Bokföring är lite klurigt i början, ibland kan det vara bra att gå en kvällskurs på komvux som ju dessutom är gratis (typ). Jag tror dock att bokföring är som någon här tidigare sa, försök inte förstå varför acceptera bara att det är på vissa speciella sätt. Bokföring som vi använder idag har ju funnits sen 1400 talet...

Tips om bokföringssidor jag kan ge är följande:

www.bfn.se Bokföringsnämnden start guide
www.expowera.se Bra tips och exempel
www.skatteverket.se Broschyren SKV 282 (mycket bra)
www.bas.se BAS-kontoplanen