En titt på Konjunkturen ~ Mot miljonen

onsdag 24 februari 2010

En titt på Konjunkturen

Det är lätt som en plätt att se hur det gått hittills. Det är bara att titta på börsdiagrammet och följa kurvan. Men, som vanligt, desto knivigare att förstå framtidens utveckling. Här är ändå ett försök från en amatör.

Trend 1 – Reaktioner på Negativa och Positiva nyheter
Det började ordentligt med Dubai, sedan Grekland och diverse andra länder vars dåliga ekonomi kablades ut via nyhetskanalerna. Börsen fick lite skrämselhicka neråt, steg igen men lyckades inte bibehålla det positiva momentet från hösten. Börsen är just nu lite nervös för negativa nyheter och dallrar betänkligt inför nästa problem. Den reagerar helt enkelt neråt på de nyheter som varit negativa. Detta är ju helt i sin ordning och naturligt. Frågan är hur den reagerar på positiva nyheter?

Ja, min tolkning är att ingenting händer i princip även om det är grovt tillyxade arbetslöshetssiffror från USA eller gapiga börsmäklare basunerar ut att ”nu är det köpläge!”. Det positiva momentet är helt enkelt mättat. Det kan ju liksom inte bara fortsätta rakt upp. Detta leder oss in på trend 2.

Trend 2 – Företagen krävs upp till bevis
Vi kan ta som exempel ett av mina egna innehav Trelleborg AB. Förra året genomförde de en nyemission, presenterade rätt skakiga rapporter men gick ändå otroligt bra. Om man gick in rätt fick man en värdeökning på runt 100%. När nu Trelleborg presenterade sin senaste rapport, som jag personligen tyckte visade att de nu är på rätt väg, reagerade marknaden negativt och kursen dök (köpläge!). Det har skrivits om det på andra håll men företagen bör alltså visa mer än hyggliga resultat och att de är ”på rätt väg” innan det bär av uppåt igen.

Trend 3 – Det börjar snackas om likvider
Jag har själv skrivit om att jag samlar likvid för tillfället men tanken finns självklart på andra håll också. 4020.se har även han börjat fundera på likviden och det är alldeles säkert inte den enda. Alltså pengar som hålls kvar på kontot istället för att omsättas i värdepapper. Detta medför ju att vi får rörelse i sidled och knappast uppåt.

Den okvalificerade gissningen.
Nu till 10 000 kronors frågan. Den okvalificerade gissningen. Jag tror att vi kommer att gå sidledes och kanske svagt nedåt hela våren. Det kommer att erbjudas köplägen för enskilda aktier som dippar men desto svårare att brett träffa rätt. Jag kommer att jobba på mitt tålamod och att hålla i min likvid tills företagen gör rätt för sina kursuppgångar. Jag hamstrar helt enkelt under våren.

Håller du med? Pratar jag strunt? Kommentarsfältet är fritt för användning!

Ta också en titt på:
Historisk börsutveckling
Fondsparande och konjunkturer

7 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Håller med delvis om likviden. Har nyss köpt på mig Kraft Foods dock. Sandvik börjar dock bli smått köpvärdig!

Veronique sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Herr K sa...

Jag är av samma uppfattning som Mot Miljonen. Troligen ligger det för mycket oro i luften just nu för att hålla uppe börsen, trots positiva rapporter här och där. Att ligga likvid nu är nog ingen dum idé...

inte miljonär än sa...

- Magnus, det kommer ju alltid finnas en och annan köpvärd aktie, låter intressant med kinnevik, skall ta mig en titt

- Herr K: Då bildar vi en miniflock och ju fler som gör lika desto närmre köpläge kommer vi.. ;-)

J sa...

Jag tradar råvaror nu på bear och bull-cert, men aktier håller jag mig undan för tillfället. Bättre köplägen kommer komma.

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Kinnevik? Sandvik menar du? :)

inte miljonär än sa...

- Magnus, ja det menar jag, tydligen kan jag inte läsa.. ;-)