Börsveckan - portföljen står emot bra ~ Mot miljonen

fredag 5 februari 2010

Börsveckan - portföljen står emot bra

På min fritid har har jag till 90% ägnat mig åt företagande denna vecka. Börsen har jag inte hunnit följa så mycket

Eftersom vi håller på och betatestar matematikvideo just nu så går den mesta tiden åt till det. Jag har helt enkelt ingen egen koll på vad som händer på börsen egentligen men det lilla jag sett har gjort mig nöjd. Eftersom jag till största delen ligger likvid är det bra för mig personligen att det mattas av en aning i börsracet för tillfället. Jag hoppas på något lägre nivåer och sedan kommer jag att köpa in mig. Mina innehav Fortnox, SCA, Getinge, Trelleborg och Tricorona har i alla fall stått emot ganska bra. Dels för att småföretag är mindre beroende av eventuella siffror från USA (de handlas ganska lite) och att mina Large Cap innehav har ganska starka rapporter i ryggen.

Trelleborg var min kassako efter nyemmissionen under maj månad och jag kom ut ur det innehavet på 49 kronor. Nu är Trelleborg snart nere i 49 igen och allt under det kan jag tänka mig att köpa in mig på. Det känns som det är bra slagläge för tillfället alltså.

Off topic - it can only happen in götet

Satt på bussen hem från jobbet idag. Busschauffören, som var en av de få som pratar i micken här i stan, ursäktade att bussen var 10 minuter sen. Det hade varit stopp nere i Brunnsparken. Någon i bussen skriker att "det är luuugnt, det gör ingenting" varpå busschauffören skriker ut i bussen: "Det är lugnt föör deeej, meen tänk på määäj, jag hinner ju inte röka nuuu på vändpunktnnn". Kan hända att man bara tycker det är roligt om man är från Göteborg - ordvitsarnas och käckhetens hemvist.

Trevlig fredag kväll. /Intemiljonärän

4 kommentarer:

Herr K sa...

Haha, vesst e de la sant att folk e goa i götet? Gött att du änna lyfter fram de i bloggen!

Jim sa...

Det var ett fasligt kackel på bland annat Börssnack igår, om statistiken från USA. Egentligen är det ju löjligt att den psykologiska effekten tillåts bli så stor, en kollektiv nagelbitare. En hel del mindre bolag som inte är beroende av antalet amerikaner i arbete, eller ens den amerikanska marknaden, åker rutschkana om det kommer dåliga siffror från USA.

Något annat värt att notera är att OMXS30 nu står på 935 punkter, vilket man kan tycka är rätt hyfsat sett till vad som händer i Asien och Södra Europa. Men något som många glömmer är viktningen - HM, Nordea, Teliasonera och Ericsson utgör tillsammans drygt 40% av indexet, och dessa har levererat goda siffror. Utan t.ex. HM:s rapport skulle börsen befinna sig några pinnhål lägre. Kontentan av det hela, i vart fall i min tolkning, är att det ser förhållandevis bra ut fram till nästa rapportperiod. Vi ska nog ner en bit om det släpper för den övervärderade verkstadssektorn som lever på "återhämtningsmeriter" från förra året, men något ras som tar oss under 900-nivån tror jag vi får vänta på tills Q1 kan summeras, om något sådant ras kommer.

inte miljonär än sa...

Herr K: Dé va la gött de´

Jim: Det blir så upphaussat hela grejen med statistiken från USA. Dessutom är det enligt många grovt tillhuggen sådan. Det känns inte på något vis som man kan lita på statistiken än mindre basera sina investeringar på den.

Kan verkligen hålla med dig i din analys av de stora jättarna på den svenska börsen. De är egentligen otroligt stabila företag med tanke på konjunkturläget. Det känns inte som om det är några jättebubblor i Sverige för tillfället. Ändå tror jag p åen liten liten sättning de närmsta månaderna. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kraft uppåt i förväntningar och resultat från företagen. Min mening är att tiden måste gå ett tag, företagen får samla ny kraft och efterfrågan komma igång igen på allvar efter den konstgjorda andningen som statsledningarna världen över har pustat in i makroekonomin.

Herr K sa...

Mina aktieinnehav har faktiskt också stått emot ganska bra, åtminstone Vostok och Wesc. Lundin Mining har dock sjunkit pga fallande kopparpris.

Det skall bli intressant att se hur börserna kommer utveckla sig under våren. Jag har en känsla av att det är nu korrigeringen kommer efter 2009 års sanslösa uppgång...