Börsveckan - horisontalläge ~ Mot miljonen

fredag 19 februari 2010

Börsveckan - horisontalläge

Jag är precis hemkommen efter en heldag då jag varit assistent åt min sambo konstnären då hon fotat sina verk. Är helt slut efter en heldag med att skruva upp stativ, skruva ned stativ, klistra upp sladdar och tejpa och gud vet allt vad man gör som konstnärsassistent. Det är ändå trevligt att "jobba" ihop med den man älskar, lite teamwork kan rekommenderas för relationen....

Allt går i sidled

Jag tittar in som vanligt på Avanza, Nordea och swedbank (mina tre banker för lite olika ändamål) så här på fredag afton då sambon kollar på Let´s dance och jag drar mig undan till tangenterna och en god Hop Ottin' IPA. Kan konstatera, för jag vet inte vilken gång i ordningen, detta 2010 att allt fortsätter att gå horisontellt åt sidan. Det går lite upp och lite ned. Jag antar att det i dessa jämviktspendlingstider kan vara en fördel att vara swingtradare. Men det är helt inaktuellt för mig personligen. Jag har alldeles för mycket annat att stå i (mer om det imorgon). I veckan gick jag in i Trelleborg när de dippade ner under mitt säljpris från i höstas. Kom in 5 kronor billigare nu och ämnar stanna kvar tills vi nått toppen på konjunkturen (om jag prickar någorlunda rätt förstås..).


Irriterande räntefond
Jag har en räntefond hos Nordea och just nu backar den med några kronor i veckan. Tanken med denna räntefond är att jag skall ha min buffert för oförutsedda händelser i denna. Men just nu funderar jag på det rimliga att egentligen ligga kvar i den. Så länge statsräntorna är så låga som de är äter förvaltningsavgiften upp all värdeutveckling. Kan ju lika gärna ligga på ett sparkonto med mikroskopisk ränta men utan förvaltningsavgifter. Läser i GP idag också att krisen har varit lönsam för bankerna trots kreditförluster i öst. Egentligen borde jag inte nämna detta då det inte är bra för mitt humör. Få saker kan göra mig så irriterad som bankbluffen och de hutlösa avgifter som bankerna tar ut av spararna... Nä, det bästa är väl bara att släppa saken och koncentrera sig på roligare saker.

Kära läsare, ha nu en trevlig fredag kväll! /Intemiljonären

3 kommentarer:

Ekonomikoll sa...

Godmorgon. Det finns ju relativt enkla sätt att få en bättre sparränta på. I alla fall bättre än på de flesta "vanliga" konton. Jag skrev om det för ett tag sedan. Ha en bra helg.

Muxboy sa...

Godmorgon killen. Fick också i mig en och annan IPA igår. Konserten var sådär, men det är ju alltid kul att komma ut.

Hoppas allt har gått bra för din käresta och att ni kommer ut i snön idag.

Ha det gott

inte miljonär än sa...

- Ekonomikoll, jag har lite idéer vad man kan göra istället men det är ren lathet som sätter käppar i hjulen.. ;-) Skall kolla in vad du skrivit!

-Muxboy, IPA är det nya nebbiolo! ;-)