Börsveckan - Hispig Konjunkturbarometer?! ~ Mot miljonen

fredag 26 februari 2010

Börsveckan - Hispig Konjunkturbarometer?!

Veckans nyhetsflöde kring de ekonomiska frågorna handlar fortfarande mycket om Grekland. Visserligen presenterades siffror idag att Usas tillväxt ser bra ut men mitt stalltips är att det ändå fortsätter neråt nu.

Jag har en fredagsvana som har växt sig starkare ju äldre (och mer bekväm?!) jag blivit. Jag kommer hem fredag kväll och äter lite fredagsmat, dricker lite vin först och sedan åker en god öl fram (idag Dugges 1/2 idiot). Sedan tittar jag igenom börsveckan för att bilda mig en uppfattning var jag och börsen står.


Portföljen och det absurda konjunkturbarometervärdet
Sådan årskiftet har min portfölj i princip inte rört sig någonting. När man kollar på börsdiagrammet på Avanza ser det nästan ut som en linje utan lutning vilket känns ovant när man gått från katastrofläget 2008 till raketläget 2009. Jag försöker ju ligga med högst 20% i riskaktier (Fortnox, Tricorona) och resten i stabila aktier (Getinge, SCA, Trelleborg) med rätt bra utdelning. Det känns sunt, rätt och riktigt och bra att för tillfället inte gå in i fler innehav.

Läste att konjunkturbarometern stigit till smått fantastiska 107,7. Det som är intressant med detta är ju att detta mätvärde uteslutande bygger på människors värderingar och åsikter och inte statistik och faktiska värden. Barometern bygger på att ett värde över 100 indikerar att ekonomin är starkare än normalt och ett värde över 110 motsvarar ett läge där ekonomin är mycket starkare än normalt. På samma sätt motsvarar värden under 100 och under 90 en svagare respektive mycket svagare ekonomi än normalt. Att vi nu skulle närma oss ett starkt konjunkturvärde tycks i mina ögon vara smått absurt. Måtte luften pysa ut och närma sig mer rationella nivåer. Det är ju fullständigt omöjligt att det skulle vara så bra i det ekonomiska landskapet att vi nu skulle ha en konjunktur som närmar sig toppnoteringar. Det är i alla fall ingenting jag kan se i företagens rapporter.


Längtan efter innehav
Det finns flera innehav som jag önskar att jag hade. Jag har tidigare skrivit om, tex Ratos och Clas Ohlson men allt handlar egentligen i mitt aktieliv om att vänta, ha tålamod och inte rusa iväg och köpa på sig något till ett för högt pris. Stockman skrev om Ratos häromdagen och konstaterade då att även han tyckte att priset var för högt. Inte desto mindre önskar jag att jag varit med på Ratoståget något tidigare. Men det går ju inte att gråta efter spilld mjölk, bara spana framåt. Vilket bolag är nästa Ratos månntro?

Nu önskar jag en trevlig fredag kväll! /Intemiljonären

Läs också
Pengar och relationer - träna konflikthantering
Naturens ränta på ränta

4 kommentarer:

Jim sa...

Håller med dig angående konjunkturen. Att många privatpersoner tror att ekonomin är god är i och för sig positivt, eftersom det ökar deras konsumtion. Emellertid är det till stor del konstgjord andning. Samtidigt som företagen minskat sina lån har hushållen tvärtom accelererat, och nu nått sådana höjder att FI vill se ett bolånetak. Därtill gick svenska staten in i finanskris och lågkonjunktur med särdeles sunda finanser, och dom har inte direkt bromsat för att komma ur uppförsbacken. Men nån gång ska ju allt detta betalas, vilket syns tydligt i USA. Där vill Obama både minska budgetunderskottet och bedriva en expansiv finanspolitik.

Idag har förresten varit en trevlig dag för oss BEF-ägare. Intressant att se vad lite snack utan egentligt innehåll från bolagsledningen kan leda till.

Intressant är också att se hur starkt IT-konsultbolag har gått den senaste tiden. Konsultbolag brukar dela ut en stor del av vinsten, så man kan ana att spararna just nu positionerar sig i bolag som dels ser ut att vara på rätt spår, dels har hög direktavkastning. Exempelvis går Connecta urstarkt.

J sa...

Tänk bara på att om den hamnar över 110 några månader i rad så är det ett rätt säkert tecken på att ett börsfall är påväg.
Och Ratos plockar jag upp vid 170 igen, inte innan det.

inte miljonär än sa...

Jim: Ja det verkar ju som att vi i Sverige har överlevt finanskrisen bra mycket bättre än vissa av våra europeiska eu-grannar (läs grekland), dock känns det som att det är en aning överdrivet att tro att konjunkturläget skulle vara på topp. Kul att BEF går bra!

J: Ja, knatar indexet över 110 lär det bli läge att se upp rejält

J sa...

Inspirerad köpte jag en dugges spring beer igår. Riktigt god! Antar att portern är ännu godare, men fyrtio spänn...