Bokföring för småföretagare ~ Mot miljonen

torsdag 4 februari 2010

Bokföring för småföretagare

Sitter nu ikväll och tittar igenom hur jag egentligen skall sköta det administrativa kring mitt företagande.

Jag är ju ganska ny på det här med bokföring och försöker reda ut begreppen. Det är grundbok, huvudbok, verifikationsnummer osv. Vad jag förstår så får man inte göra allt detta digitalt och jag kan för mitt liv inte förstå varför. Kan jag inte bara göra ett vanligt excelark med alla olika delar istället för att sitta och plita med det för hand. Är det någon som vet varför? Eller har jag fel?

Jag har nästan inte ägnat någon tid åt att jobba med det administrativa kring företagande och det tror jag i grunden är bra. Det är i nuläget bättre att jobba med utveckling av tjänsten såklart. Men det känns ändå bra att påbörja det hela i alla fall. För övrigt håller vi just nu på att beta-testar vår sajt. Det känns riktigt kul.

Läs mer om Enskild firma:
Starta enskild firma

13 kommentarer:

Herr K sa...

Jag är inte helt säker, men tror din frågeställning har med arkivering att göra. Dina uppgifter skall alltså finnas på papper, för att detta anses säkrare mot tidens tand än digitala dokument, samt att de är svårare att fuska med i efterhand.

Det är min rent byråkratiska gissning iaf. :)

J sa...

Klart du får göra det digitalt? Verifikationer, fakturor, kvitton osv bör finnas i fysisk form, men självklart kan du bokföra digitalt. Kolla in visma enskild firma, funkar kanon. Lite länkar också:

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/bokforing.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/282.4.7459477810df5bccdd4800010374.html

Jag rekommenderar kontantmetoden och förenklat bokslut, såvida du inte räknar med att sälja för över 3 millar i år. =)

Jim sa...

Eftersom jag inte kan något om bokföring ägnade jag kvällen åt helt andra saker...nämligen över att fundera över vart konjunkturen och börsen är på väg. Volatiliteten verkar tillta, vilket är ett tecken på att vi ska nedåt, volatiliteten är alltid större i nedgång. Det snackas om att vi ska ner till 920-området, vilket förefaller logiskt, eftersom det varit föremål för två tdigare nedgångar för inte så länge sedan. Frågan är om det håller som stopkloss en tredje gång...Samtidigt visar de svenska storbolagen vinster som inte motiverar något ras i större ordning. Kanske kommer släppet vid nästa rapportperiod.

En stor nyhet igår, tycker iaf jag, var Odells "utspel" på DN Debatt, kring nytt skattesystem för aktieägande. Förslaget ligger till stor del i linje med Aktiespararnas önskemål.

Utan att gå in på detaljerna kan man konstatera att Sverige fortsätter att röra sig vidare i den inslagna riktningen, det blir hela tiden fördelaktigare att äga jämfört med att arbeta. Vi kommer förmodligen få se större inkomst- och förmögenhetsskillnader mellan dem som väljer att arbeta och konsumera och dem som väljer att arbeta och investera. Man får helt enkelt ta större ansvar för sig själv, för vår generation är det förmodligen fundamentalt om man vill ha en ordentlig pension.

inte miljonär än sa...

J: Så jag behöver inte sitta och skriva kassabok (grundbok)och huvudbok för hand? Jag menar så länge man tar backuper på det kontinuerligt? Har googlat runt på det en del och många verkar tycka det!

Det skulle bli ett mördande arbete då det kommer (förhoppningsvis) bli ganska många småfakturor hit och dit...

Och kontantmetoden blir det så klart. 3 millar nås nog inte på många långa år...;-)

J sa...

Sv: Du kan och får självklart göra det, men det går lika bra digitalt. Om du använder ett program för ändamålet så behöver du bara fylla i själva transaktionen, dvs om det har gått pengar in eller ut, så fixar programmet resten. Ryktet går att såna program finns på pirate bay för den samvetslöse, men exv visma är inte tokdyrt.

http://www.vismaspcs.se/butik/prod.asp?dummy=&sida=dept&sku=FIRMA.NEDL

J sa...

Ett tips är att spara ner filerna på ett usb-minne varje gång du bokför nåt, så slipper du knas om det kraschar.

foppa sa...

Eller så använder du fortnox bokföring... Ur det Kan du ta ut alla rapporter du behöver.

inte miljonär än sa...

Hej foppa, jag har tänkt den tanken också. Att så småningom använda fortnox för mitt företag. Jag är ju aktieägare i Fortnox så det vore ju verkligen ett bra sätt att veta om man skall fortsätta vara det... ;-)

Destination Miljonär sa...

Kollade själv runt för ett litet tag sedan på olika bokföringsprogram och hittade Unicell som jag fastnade lite extra för. Ett hel ok bokföringsprogram tycker jag, för en rimlig penning samt att man får testa programmet för man bestämmer sig för att köpa det. Vilket i min värld betyder mycket.
Kan ju ta dig en titt på det och se om det skulle vara något som är intressant för dig.
Sen om det är försäljningen från tex en eller flera hemsidor skulle det nog vara intressant att fundera på att integrerar bokföringsprogrammet med sidan så alla beställningar och fakturor automatisk förs in i programmet.

foppa sa...

jora. använder själv nox. Det är ett enkelt och kompetent program. Underlättar alla gånger för dig istället för att göra det förhand, och det är billigt!

inte miljonär än sa...

- destination milj, ska kolla upp unicell och se om det är ngt för mig. Även om Nox ligger mig lite varmt om hjärtat... Tack för tipset!

- Nu funderar jag mest på att få mitt bankgiro att fungera dock. Jag har företagskonto hos swedbank och det konstiga är att när jag gör en bankgiroinbetalning till dem så får jag inget meddelande. Det blir ju stört omöjligt då att avgöra varifrån betalningen kommer. Jag har mejlat dem och frågat men inte fått svar än. Därför chansar jag och kollar även om alla som följer denna tråd vet något om saken??

Ekonomitankar sa...

Hej
jo det går alldeles utmärkt att se vem som betalat.
Först är du är på kontoutdraget, klickar du på den oranga texten Bankgiro inbetalning, så kommer du till en annan sida, där klickar du på Till Bankgirots insättningsuppgift. Och då får du fram den infon du behöver.

inte miljonär än sa...

Hej ekonomitankar!

Jag måste vara blind för jag hittar verkligen inte den oranga texten.... ;-) Jag brukar vara bra på att lura ut sådana där saker själv men lyckas inte nu. Konstigt.