1,5 vecka med betaltjänst ~ Mot miljonen

lördag 20 februari 2010

1,5 vecka med betaltjänst

Jag har nu levt en vecka tillsammans med matematikvideo som betaltjänst och jag måste säga att det är en ganska intressant, läskig, inspirerande, svår och utmanande resa att vara egenföretagare.
Det var en något märklig känsla att efter 8 månaders funderande och jobbande med utveckling faktiskt nå det ögonblick då man har en tjänst klar. Först kändes det bara konstigt och ovant men nu börjar det istället bli roligt, nu har man ju något att bygga vidare på.

Kommer det några besökare?
Som det ser ut just nu så ligger sajten kvar på ungefär lika många besökare som innan lanseringen av tjänsten. Det är mellan 50-100 besökare dagligen på sajten med mellan 200-500 sidvisningar dagligen. Jag tror inte det riktigt är en sådan sajt som får en jätteboom och får massor av besökare. Det är ju ändå ganska ”torrt” nyttoinnehåll på sajten och inte en nöjessajt. Jag skulle vilja rikta ett extra tack till alla ni bloggare som hjälpt till att länka. http://ekonomikoll.blogspot.com, http://40procent20ar.blogspot.com, http://smartprivatekonomi.blogspot.com. http://enentreprenors.blogg.se/ Har jag glömt någon? Maila gärna då mig på intemiljonar@gmail.com! Vill du hjälpa till att länka så finns material här.

Matematiker+ marknadsförare = olöslig ekvation?
Jag har tidigare här på bloggen uttalat mina svårigheter att jobba med marknadsföring. Det är inte lätt att rymma marknadsföringslusten i min logiska, rationella och problemlösande kropp. Jag fattar ju att det är oerhört viktigt att tala om att man finns och vad man erbjuder men samtidigt är det så mycket lättare för mig att gräva ner mig i någon teknikalitet kring en genomgång eller webblösning.
Det har ändå blivit lättare med tiden, jag lär mig sakta men säkert. Vi har ju en tjänst som faktiskt innehåller något som kan vara till nytta för någon och då blir det lättare att "våga marknadsföra". Strategin är i alla fall sådan just nu att jag har två olika spår i marknadsföringen:
  1. Jag skall köra en adwordskampanj from slutet av februari och några veckor framåt. Jag har tidigare ingen erfarenhet av adwords men tänker utnyttja det faktum att jag har en gratis kampanjkod på 750 kronor till adwords. Vi får se vad det kan ge.
  2. Jag försöker kontakta bloggare och sajtägare till sajter som handlar om utbildning och framförallt gymnasiet. Det finns ju alltid möjligheter att byta länkar med diverse olika sajtägare som vill trepartslänka. Detta tror jag kan hjälpa till viss del men bäst är nog ändå att hitta bra och kvalitativa samarbeten med bloggar/sajter inom samma område. Här har jag precis påbörjat arbetet denna vecka med att skicka iväg några förfrågningar och jag hoppas att det kan bli början på några bra samarbeten där man får nytta av varandra.
Får vi in några pengar?
Detta är ju en ekonomiblogg och självklart har ju läsarna av denna blogg intresset av vad vi får in i reda pengar på sajten. Nu har ju bara tjänsten funnits i 1,5 vecka så än så länge är debitsidan ytterst blygsam. Men efter en vecka får man ändå vara nöjd med att vi landar på en bit över 1000 kronor i inkomster. Inga jättesummor men det är en bra början. En hel del mer än vad jag får in på reklam på mina sajter i alla fall. Nu måste jag få tummen ur och skaffa ett bokföringsprogram bara . Fortnox here I come!

Vad händer framåt?
Det finns förstås en hel del till att göra innan den här sajten är en semi-passiv inkomst. Närmast i tiden ligger uppläggning av Matematik C och sedan Matematik A. Det dröjer nog någon månad och sedan är det klart. Sedan vill vi jobba med att professionalisera sajten ett steg till och kunna lägga till både mer information och teknikaliteter. Jag tror ändå att tills nästa höst kommer de flesta större penseldragen att vara klara och det då kan vara dags att börja kalla det för någon slags passiv/semi-passiv tjänst.

Läs också:
Ett steg framåt för företaget
Webbsajter och SEO arbete

5 kommentarer:

Muxboy sa...

Kul att det rullar. Själv har ägnat morgonen till att skotta snö. Det är mer ett nödvändigt ont än det är inkomstbringande. Bra för fysiken, vilket inte är fel.

inte miljonär än sa...

Och jag har våttorkat hela lägenheten denna dag... Det börjar bli en vardagsbekymmersblogg det här.. ;-)

foppa sa...

Prova kontakta några komvux oxå! När jag pluggade upp mina (kassa) gymnasiebetyg behövde jag mycket stöd och det fanns inte alltid tillgängligt på de tider man behövde som heltidsarbetande med barn.

Finns många som behöver hjälp och har egna pengar (även om du inte är dyr hehe)!

Hare gott

inte miljonär än sa...

Hej Foppa! Jag har tänkt den tanken några gånger att just komvuxelever skulle kunna vara behjälpta av vår tjänst. Men jag vet inte riktigt vilken approach man skall ha gentemot komvux för att nå "fram".

Jag vet själv hur jag är på mitt jobb där jag får en hel del reklam från läromedelsföretagen. Det mesta åker ner i återvinningen... ;-)

En idé är att jag har funderat på att maila direkt till några komvuxlärare för att fråga om de skulle vilja testa/utvärdera sajten.

foppa sa...

Låter bra.

Andra saker du nog ska försöka sikta på är runt de nationella proven samt högskoleprovet. Många som sitter och hårdpluggar innan dessa så kanske ett kortabonnemang med inriuktning på högskoleprov/nationella prov runt dessa tider skulle funka. Ska naturligtvis vara dyrare sett / dag för den kortare perioden.

En annan ide är att kunna köpa varje delkurs inom de olika kurserna för en mindre summa pengar än hela kursen. Naturligtvis ska en delkurs kosta lite mer, man får ju mängdrabbat genom att köpa en hel kurs sas.

Jag vet att jag själv hade oerhört lätt för vissa moment men fastnad konstant på andra ställen när jag pluggade MAB.

En tredje grej vore ju att sedan översätta till t ex engelska då det förmodligen mest är en voiceover du måste göra då siffror är internationellt. Får lite större kundgrupp sas...