Veckans länkar - Konsumtionsidioti och ekonomitest ~ Mot miljonen

söndag 31 januari 2010

Veckans länkar - Konsumtionsidioti och ekonomitest

Det har varit en fin helg för mig. Bra konsert igår kväll. Local Natives från LA på besök i Göteborg. Idag söndag blir den lugn dag med lite fix med företaget och ladda inför en ny arbetsvecka. Men först veckans länkar:

9 av 11 – slår du mig?
Gjorde ett test om ekonomins profiler på DN och fick 9 av 11 rätt. Det kan väl inte vara så svårt att slå, eller? Testa dig här och visa att du kan mer än denne bloggare. Obs - fusk lönar sig icke i längden...

Sluta amortera – Konsumera mer?!
Veckan har innehållet en riktig groda. Kanske nästintill en jätte-låne-padda. Det har skrivits inlägg om saken i nästan alla ekonomibloggar. Det är helt enkelt för att det är bland det mest idiotiska som sagts på länge från ekonomins ”kunniga”. Läs:
Smart Privatekonomi - konsumera istället för att amortera
LifeOfaStockman - Mytbildningar om amorteringar
Hurjagblevrik - Idioti

Vart är börsen på väg?

Det spekuleras som vanligt om börsens möjliga upp och nedgång, här är tre olika inlägg i den alltjämt pågående kampen mellan optimister och pessimister. Läs
Vintermånad hos Per Penning
Blankningssignaler hos Cornucopia
Börsen går ner? hos finanskvinnan


Ipad - en jättetelefon?
Lite kul om Apples nya jätteIphone:
Ett kul Youtubeklipp om tredje rikets förväntingar på Ipad
Dan.se har en snygg bild

På mot miljonen har följande inlägg producerats under veckan
Ett steg framåt för företaget
Börsveckan - osäkerhet kring trender
Getinge och SCA rapporterar in
Veckans undersökning - Hur mycket passiva inkomste...
Ericsson, rapporten och utdelningen
Avbetalning CSN - lån

5 kommentarer:

Wolfman sa...

jag fick full pott, men chansade vilt på två av frågorna

inte miljonär än sa...

skit också, redan slagen. Jag är kass.... ;-)

Jim sa...

10 av 11, hade fel på fråga 10, trodde att hon var VD på Företagarna. Chansade även litegrann i valet mellan Björling och Torstensson. megic

Jakob sa...

Jag fick 10 av 11, den jag hade fel på var nummer tio. Visste att hon jobbade för Svenskt Näringsliv men inte om hon var VD eller ordförande så blev en chansning vilket inte gick så bra.

inte miljonär än sa...

Hej Jakob, jag tycks ha sämst hittills ändå... ;-)