Veckans länkar - Googles kovändning och fondraketer ~ Mot miljonen

söndag 17 januari 2010

Veckans länkar - Googles kovändning och fondraketer

Då lämnar vi den andra veckan under det nya året bakom oss och blickar framåt. Kanske kan jag få bjuda på lite intressant läsning?

Googles kovändning
Den stora sökmotorsnackisen denna vecka har ju varit den påstådda cyberattacken mot googles gmail. Tydligen användes en säkerhetslucka i Internet Explorer 6 av de kinesiska myndigheterna för att komma åt gmail konton. Googles svar var att eventuellt dra sig ur Kina och häva de censurerade sökresultaten. På det hela taget vore det bra om Google struntade i censureringen. Jag gillar verkligen inte det. Frågan är när skeppet vänder och vi börjar ”Binga” istället? Läs mer här: Google lämnar Kina?, Google ändrar strategi, Lucka i IE6

Vilka aktier tror du på under 2010?
Jag vill åter passa på att göra lite reklam för enkäten jag håller på med här på bloggen. Frågan som jag ställer till er läsare är vilken aktie ni tror kommer att göra en rejäl resa under året som kommer? Det är ingen tävling, det är rent spekulativt och man måste självklart inte ha rätt svar! Men var med och gör en gissning.. ;-)

Nu finns det ett gäng fondraketer!!
Jag vill även nämna aftonbladets senaste ekonomiartikel: Bli rik på fondraketer. Experterna är tydligen överens om att det nu är läge att köpa massa fonder igen. Hmmmm.. Jag som trodde att tåget för riktigt billiga inköp på fondmarknaden gick för ett år sedan.

Bloggare som jobbar på
Det är som vanligt en massa initiativ i affärsidéer och sajter i ekonomibloggosfären. Den här veckan har Smart Privatekonomi presenterat sin sajt som guidar dig till ett bra datorköp. Ta er också en titt på Dollarkursen-Magnus sajt om utdelningar. En bra och kvalitativ idé och ett utmärkt exempel på en Semi-Passiv inkomst.

Veckans nya ekonomiblogg:
En blogg om Makroekonomi, aktier och fonder: Dynamiska finanser

Mot miljonens inlägg under veckan har varit:
Mitt företag - Marknadsföringens dilemma
Uppdatering min värdeutveckling
Ericsson AB - aktieanalys av telecomjätten
Pengar och relationer - träna konflikthantering
Naturens ränta på ränta
Kursvinnare 2010 - Läsarundersökning

Das war das. Imorgon är det måndag. Igen. /Intemiljonär

Inga kommentarer: