Veckans länkar - Flockmentalitet och bankbluff ~ Mot miljonen

söndag 10 januari 2010

Veckans länkar - Flockmentalitet och bankbluff

Söndagar innebär mer kaffe och sammanställning av länkar och läsning under veckan som gått. Hoppas något kan passa också bloggens läsare!

Lite om flockmentalitet och aktieanalyser
Det är så klart jätteskönt att gömma sig i den stora flocken. Vara som alla andra, inte sticka ut. Det är ju denna sköna känsla de säger aldrig är särskilt lönsam i aktiesammanhang. Det kändes lite ett tag som alla trodde på Tricoronas möjligheter framåt. Så kommer En entreprenörs blogg och sticker hål på den sköna bubblan med en annan åsikt om företaget. ;-)

Smart privatekonomi presenterade under veckan ett av hans onoterade företag som heter Hyway1. Ett svenskt företag med säte i Thailand. Företaget gör elektrolysatorer för att framställa vätgas ur vanligt vatten som leds in i en bils motor.

Excelark för den sammanställningssugne
Finanskvinnan verkar vara en fena på excel. Nu har hon gjort ett ark för att sammanställa sina siffror.

Ny blogg om uppnådd dollarmiljon
Jag har under jullovet börjat följa en ny blogg som handlar om lite mer pengar än vad min handlar om. Här är en som redan gjort miljonresan och tom dollarmiljonen är uppnådd och nu siktar han på 25, 50 och 100 miljoner. Bloggen hittas här: Dollarmiljonärens dagbok

Bankernas avgifter
Den senaste tiden har jag irriterat mig så till den milda grad i TV-soffan över nordeas reklam för att få förmånskunder. Sambon är trött på mitt gnäll så nu skriver jag om det istället. I reklamen befinner sig en man hos en rådgivare på banken. Ju mer tjänster han beskriver att han har desto skönare får han sitta. Det är sparande i fonder, internetbank, lån, kort, ALLT!. Dvs: betala så mycket dyra himla tjänster till banken så får du äran att sitta i en mjukare fåtölj och kallas förmånskund. De enda som tjänar på detta är banken. KNAPPAST kunden. Det är så idiotiskt. Blodtrycket sänktes inte direkt när jag i morgonens GP läste om boken bankbluffen igen och får reda på att det är endast Swedbank, Nordea och SEB som har avgifter för internetbanken. Dvs, jag betalar för att göra ”rådgivarens” tidigare arbete. Oj vad blåst jag blir…

Nu får jag ta och lugna ner mig och istället presentera denna veckas motmiljonen inlägg:
Ha en trevlig söndag! /Intemiljonärän

1 kommentar:

Herr K sa...

Trevlig söndag till dig med!