Veckans länkar - Det gör ont att byta framtid ~ Mot miljonen

söndag 3 januari 2010

Veckans länkar - Det gör ont att byta framtid

Jag har inte full koll (har jag aldrig iofs) på vad som skrivs och görs i ekonomivärlden. Dels pga att jag fortfarande är sjuk (irriterande när man är ledig!) , dels för att min internetpaus precis har avslutats. Men det finns några saker jag skulle vilja tipsa om:

Hur blir börsen 2010?
Det spekuleras naturligtvis lite överallt hur börsen kommer att utveckla sig under 2010. Själv har jag faktiskt ingen aning även om jag hoppas på nedgång för att kunna komma in billigt i bra och kvalitativa utdelningsaktier. Några som skrivit berört ämnet på olika vis är:
4020.se: Hur kommer börsen att utvecklas under 2010?
En framåtblickande tillbakablick (?!) från cornucopia:
Lite förväntningar på framtiden från Klirr-i-kassan: Del1 och Del2

Det gör ont att byta framtid
GP har under helgerna haft en serie debattartiklar om hållbar utveckling. Denna söndag om ekonomisk tillväxt, huruvida det är möjligt eller inte. Jag har läst alla dessa artiklar och de har alla varit välskrivna och intressanta. Den senaste artikeln av Jenny Andersson tycker jag belyser det faktum att den ekonomiska utvecklingen oundvikligen kommer att vävas in alltmer i klimat- och hållbarhetspolitiken. De artiklar i serien som handlat om hållbar utveckling och ekonomi hittar du här:
- Västsverige kan visa vägen in i framtiden (varning göteborgspropaganda)
- Oljebrist tvingar oss att överge tillväxtsamhället
- Det gör ont att överge tillväxtsamhället


Veckans intervju – Per H börjesson
Bloggaren och webbentreprenören Martin Kiland har gjort en intervju med Per H Börjesson mest ur ett entreprenörsperspektiv. Per ger tips till blivande entreprenörer. Bland annat ges tipset ”skaffa intäkter innan du drar på dig kostnader”. Läs intervjun här.

Kiva Mikrolån
En intressant företeelse som jag fått upp ögonen för de senaste åren är det som kallas för mikrolån. Dvs fattig entreprenör lånar liten summa pengar för att på så vis få igång en egen verksamhet. Jag har aldrig provat detta själv men kommer att läsa på lite till och sedan rapportera. En som redan gjort det är bloggaren ekonomikoll. Länk till Kiva mikrolån.

Jag har inte skrivit så mycket sedan senaste veckans länkar/inlägg. Några har det dock blivit:
Nytt år - nya möjligheter
Sista uppdatering värdeutveckling och ny design
God Jul önskar även Mot miljonen!
Ingen pluggar matte över jul
Aktiehandel 2010 – några riktmärken

Imorgon börjar jag att jobba igen om inte denna förkylning sätter stopp för det. Som alltid, ledighet går alldeles för snabbt. /Intemiljonärän

3 kommentarer:

Martin Kiland sa...

Kul att du uppmärksammar min intervju, det tackar jag för!

inte miljonär än sa...

Martin, varsågod, ha det gott

Herr K sa...

Välkommen tillbaka till verkligheten igen! Skall försöka att själv göra detta, även jag har ju haft lite bloggpaus under jul och nyår. Ibland behövs lite semester även från internätet :)