Tricorona och utsläppsrätterna ~ Mot miljonen

tisdag 5 januari 2010

Tricorona och utsläppsrätterna

Det har varit rejäla nedgångar för företaget Tricorona som bl. a. handlar med utsläppsrätter. Från toppnoteringar från september-oktober på 10 kr per aktie ligger aktien idag på 6,75 kr/aktie.

Jag antar att det är de luddiga beskeden från klimatmötet i Köpenhamn som skrämt iväg många aktieägare från Tricorona. Inte är det särskilt konstigt då detta får anses som en politisk högriskaktie. Företaget är mycket beroende av dessa beslut utan att egentligen mer än indirekt kunna påverka dem själva. Här i ligger den stora risken. Samtidigt visar företaget stabila vinster och verkar ha bra utsikter inför framtiden. Kyotoavtalet går ut 2012 så företaget har troligtvis något eller några säkrare år framför sig.

Samtidigt är risken stor att aktiekursen går ner rejält om den politiska viljan inte finns att fortsätta handeln med utsläppsrätt.

Jag gillar deras affärsidé, tror ändå att handeln med utsläppsrätter kommer att fortsätta och aktien är "billig" så idag köpte jag på mig ett gäng Tricorona vid 6,70. Det innebär att den del av min aktieportfölj som jag vill låta ligga i högre risk nu i princip är fylld. Då jag sedan tidigare äger Fortnox vågar jag nu inte satsa mer riskfyllt.


Läs också:
Opcon, Tricorona och Realty Income
Seabased AB
Bloggens Zeds dead om Tricorona

6 kommentarer:

Herr K sa...

Intressanta tankar, jag kikade på dem under 2009, men det blev aldrig ett köp av någon anledning. Vid den tidpunkten hade jag dock inte en tanke på hur stor inverkan de politiska besluten faktiskt har över företagets verksamhet.

Den snygga bilden skrattade jag dock gott åt, jag gillar din "huvudet på spiken-humor" du lyckas klämma in ibland :P

inte miljonär än sa...

Jo, jag har haft koll på företaget i några månader nu och visst är det hög risk. Skulle aldrig rekommendera aktien till någon utan att denne först förstår den höga risken. Men uppsidan är ganska rejäl i aktien.

Kul att du gillar bilden. SKall försöka ge tid till mer sådana bilder så småningom.

ZedsDead sa...

Jag får hålla tummarna lite extra för tricorona nu då jag känner mig delvis skyldig till att du köpt på dig aktierna ;)

inte miljonär än sa...

Nej det behöver du inte göra! Var och en är ansvarig för sina egna investeringar! Jag skulle aldrig säga att det är någon annans fel om min investering inte skulle lyckas.

Men jag gillar din blogg! Keep up the good work!

Jim sa...

Jag valde, som jag skrev i förrgår, att sälja TRIC. Inte för att jag inte tror på bolaget, men den tunna svängiga handeln runt jul-mellandagar-nyår ger för goda swingtrademöjligheter för att avstå. Kanske köper jag in mig i TRIC senare, men då ska dom först visa att trenden från 10 kronor och nedåt har brutits.

Igår åkte även BEF ut ur portföljen, med minimal vinst, eftersom jag tror att det finns goda möjligheter att komma in billigare senare då handelsvolymerna ökar. Dessutom vill nog många som köpt in sig vid 22-23 kr avyttra nu då aktien klivit snäppet högre än det intervall den rört sig inom den senaste tiden.

inte miljonär än sa...

Jim - Eftersom jag inte är swingtrader hoppas jag ju på att jag istället kom in lågt i aktien för att under våren se en uppgång... ;-) Men som sagt är jag medveten om att risken i detta köp är ganska hög. Det bästa scenariot är att aktien nått botten och nu kommer ticka på uppåt. Det sämsta att den negativa trenden fortsätter och luften går ur aktien...