Tricorona ned och upp ~ Mot miljonen

onsdag 20 januari 2010

Tricorona ned och upp

Mitt senaste tillskott i portföljen Tricorona har varit ganska volatil den senaste tiden. Det går ner rejält och upp rejält. Hittills idag har det varit +8%.

Anledningen till dagens starka uppgång är troligtvis en köprekommendation från Affärsvärlden och artikel om saken i Veckans affärer. Man menar i artikeln att vinsten kommer att hamna på 100-150 miljoner efter skatt vilket medför att aktien idag är mycket billig.

Personligen tror jag att svängningarna kommer att bestå under en stor del av våren. Jag tradar ju inte men skulle jag göra det skulle säkert Tricorona vara ett bra material för detta (om man är duktig). Jag är fortfarande osäker på Tricorona och deras möjligheter att göra en bra resa från nuvarande nivåer mellan 6-7 kronor upp till kanske 10 kronor. Företaget har inte släppt några positiva eller negativa nyheter efter jul så det är svårt att staka ut en riktning. Visserligen är aktien billig att köpa men kursutvecklingen är detta till trots starkt kopplad till den klimatpolitiska utvecklingen.

Aktien kommer ändå att stanna kvar i portföljen ett tag till, trots berg och dalbanan.

Läs också:
Tricorona och utsläppsrätterna
Opcon, Tricorona och Realty Income

5 kommentarer:

J sa...

Men vad hände med läsarundersökningen?

inte miljonär än sa...

Jag har inte hunnit sammanställa den ännu! Men jag hoppas att jag skall hinna göra det innan veckans slut...;-) Den som väntar på ngt gott...

Jim sa...

Tricorona bröt ut ur en triangel, precis som förra korta racet. Det är ett väldigt vanligt mönster i mindre bolag med låg omsättning och kan ske både uppåt och nedåt.

Intressant är att i detta fall, precis som i de flesta fall då olika rusningar eller ras inträffar, passar händelser som är slumpmässiga, till exempel köp- eller säljråd, nyheter från företaget, insideraffärer m.m, av någon (oerhört naturlig) anledning väldigt väl in i de mönster som teknisk analys tillhandahåller.

Det borde väl vara intressant för en mattelärare som dig, att mänskligt agerande, på det ekonomiska området liksom andra, kan kartläggas, passas in i mönster och förutses :)

inte miljonär än sa...

Jim: Jag är mycket fascinerad av teknisk analys men har inte haft tid att sätta mig in i modellerna. Skulle säkerligen kunna gräva ner mig i det om tid och engagemang till det fanns. SKulle säkert gilla det också.. ;-) Både matte och lite mänskligt beteende passar nog mig som Ma/Re lärare bra.

Anonym sa...

Sälj Tricorona så fort du bara kan. Handel med utsläppsrätter är en enda stor bluff, de kan lika gärna handla med luft.