Pension - problem att flytta? ~ Mot miljonen

lördag 9 januari 2010

Pension - problem att flytta?

Jag har tidigare uttryckt positiva tankar om Minpension.se som samlar information om dina olika pensionsdelar på ett ställe.

Med tiden och en större önskan att aktivt kunna styra över sina placeringar har denna positivitet minskat. Tjänsten fungerar utmärkt när man skall få en överblick på sin allmänna pension (inkomstpension + ppm) och sitt individuella pensionssparande (IPS) och göra en prognos för sin framtida pension. Dock har jag inte lyckats koppla tjänstepensionen till översikten på ett bra sätt. Inte vad jag kan se i alla fall.

Jag skulle istället vilja samla allt hos Avanza för att själv enklare kunna styra pensionsslantar utan tio inloggningar på olika tjänstepensionsföretag och institut. Enligt Avanzas hemsida verkar också detta vara möjligt.

Nu en fråga till bloggens läsare, är det någon som har flyttat PPM och tjänstepension till Avanza och kan rekommendera detta?

5 kommentarer:

PS sa...

Hej!

tjänstepensionerna har jag låtit stå kvar hos SEB och Söderberg&partners men IPS och PPM har jag flyttat över till Avanza och jag tycker det är grymt! Jag håller på att flytta över mitt aktiesparande och fondsparande dit också :o)

Cristoffer sa...

Flytta pension brukar vara ett jädra meck. Men däremot så har jag några pensionförsäkringar (inkl PPM) som jag har hos Avanza på en inloggning och jag upplever inga större problem med det.

PPM funkar bra hos Avanza.

inte miljonär än sa...

Tack PS och Cristoffer för tipsen.

Hmm.. Då kanske man skall börja i det lilla och flytta över sin ppm-pension först till avanza. Misstänker att det kan vara risk för att köra huvudet i väggen om man börjar med tjänstepensionen...

Jim sa...

Jag har kopplat min PPM till min depå hos Nordnet, men inte kommit längre än så. Hade tänkt göra samma sak med tjänstepensionen för några månader sen, men stötte på byråkratiska problem hos Fora...minns inte alla turer men vill minnas att man måste kontakta de bolag som förvaltar tjänstepensionen för att kunna samla ihop alltihop och flytta det...i vart fall tog jag inte tag i det, men det börjar onekligen bli dags att bita i det sura äpplet och få det gjort. Har inte ännu kontrollerat hur den nya pensionsmyndigheten fungerar, men tanken med en sådan torde väl bland annat vara att det ska bli lättare att dels se hur man har det ställt med sina pensionspengar, dels enklare kunna administrera dem. Så om vi har tur förenklas saker och timg avsevärt framöver.

I övrigt kan man lugnt säga att jag gjort bort mig med Black Earth Farming och Tricorona. Borde behållit dem några dagar till, hade tjänat en fin slant på det. Men jag ligger i vart fall före tidsschemat sett till hur mycket jag har som mål att tjäna under året, alltid nåt att glädjas åt.

inte miljonär än sa...

Jim: ja det verkar vara ett smärre hästjobb att få sina tjänstepensionspengar att samlas under samma tak. Det låter ju i alla fall lite lovande att det kan bli någon slags förenkling. Som det är nu räcker det ju inte ens att vara intresserad privatekonom för att få koll...

För övrigt vet ju ingen om du gjort bort dig nämnvärt vad det gäller tric, det är ju en ganska osäker aktie så på måndag kanske den lilla ökningen försvunnit ... ;-) Jag hoppas ju ändå på kurser uppåt 10 kr under våren.