Pengar och relationer - träna konflikthantering ~ Mot miljonen

onsdag 13 januari 2010

Pengar och relationer - träna konflikthantering

Det är likadant varje månads slut. Vi intar ställningskrig när det är dags att jämka ihop våra ekonomier. Pengar och Relationer – alltid en anledning till träning på konflikthantering.

De två kombattanterna:
Han – ekonomiskt intresserat kontrollfreak. Matematiker/excelnerd och därmed innehavare av besserwissergenen. Listor, planer och strukturer löser allt. Har jobb med lön. Ekonomifrågor ger lyckoruskänslor.

Hon – Konstnär utan studiebidrag och jobbar oregelbundet. Lever billigt och spontant och tar saker som de kommer. Ekonomifrågor är ett onödigt ont och tanken på excelark får håret att krulla sig i vedermöda.

Ni behöver inte vara oroliga. Vi älskar varandra och ser egentligen konflikter och bråk som en väg framåt i relationen. Även om konflikterna kring ekonomin dyker upp tätt som tätt är det ingenting emot ”vemskadiskabråken” som fanns innan den underbara uppfinningen diskmaskinen trädde in i vårt hem. Det är dock intressant att reflektera över om det finns mentala ”diskmaskiner” även för pengar och relationer.

”Jag och min man har löst det på ett jättebra sätt, han betalar allt”. Citatet är från Maria Montazami och den omtalade serien Hollywoodfruar. Det var en stor anledning till skratt här hemma i TV-soffan när TV3 sände en repris för några dagar sedan. Nu hör man ändå nu och då om relationer där kvinnan eller mannen i relationen faktiskt tar hand om allt. Kanske inte just betalar allt utan där någon i relationen sköter allt praktiskt kring ekonomin. Insynen för den andre är liten och kanske man inte ens är särskilt sugen på att veta mer, vad vet jag? Där vill vi ju inte hamna. Visserligen skulle jag, som ekonomiintresserad, kunna ta hand om det mesta men är det verkligen bra? Nä, jag tror det är bra att man stöts och blöts gemensamt kring de ekonomiska frågorna i relationer. Både för relationen och för bägges integritet och självständighet.

Microsoft har hjälpt till lite
Någonting som verkligen har gjort det lite lugnare här hemma runt den 25:e är en budget. Det tog ett tag innan det hade smält hos bägge läger och excelarket hade blivit en återkommande vana (ovana?!). Nu är det en bra grund för att planera framåt. Få oss att känna oss lite mer trygga med vad vi har att röra oss med och kalkylera kommande utgifter och inkomster. Så tack microsoft för excel. Det kan nog vara det som är grunden till den lätta osämjan. Just oron för det som komma skall. Hur skall vi få ihop det? Vad har vi att röra oss med? Då hjälper den där något torra planeringen i budgeten att i alla fall få kontroll på ungefär hur det kommer att gå.

Jag kanske är lite smått galen som skriver om sådana här saker på bloggen. Slänger ut mitt liv så här. Nu har jag visserligen kollat av med min sambo innan (det är lugnast så). Det skulle ändå vara kul att höra vad bloggens läsare har för mentala ”diskmaskiner” för att hålla stämningen i schack när det gäller pengar och relationer. Skriv en kommentar om ni vill i så fall!

Läs också:

Min sambo ojar sig över sina pengar
Plötsligt händer det!
Everything that´s fun costs at least 8 bucks

4 kommentarer:

Herr K sa...

Jag är visserligen inte sambo, och har inte heller varit det, men jag har en hyfsat klar uppfattning om hur man bör hålla sig till den gemensamma ekonomin.

Att låta den ena parten sköta allt som har med siffror att göra tror jag inte är en bra idé. Det som rör bägge i en relation bör bägge vara delaktiga i :)

Du är för övrigt inte galen som yppar väl valda delar av ditt privatliv, det visar bara att du är en verklig person och inte en "bloggbot" som bara existerar på nätet ;P

minna sa...

Det är tufft här hemma kan jag säga. Har en shopping galen sambo. Det blir så pass alvarligt att man ibland har bara lust att dra. Jag får sån ångest av hans shopping, och han sparar aldrig. Inga framtidsplaner. Och efter 15 år tillsammans svider det massor i hjärtat. Det är konstigt hur mycket man kan stå ut med när förhållandet är nytt!! *skrattar* idag har jag sån lust att bara slå honom=) Banka skiten ur honom! Hahhaa... men men jag var oskyldig dum och naiv=) Några träningstips? Hahhah... något måste göras här hemma... tänk om det fanns en cesar för män också???=)

inte miljonär än sa...

- Herr K: Ja det bör nog finnas delaktighet och transparens vad det gäller ekonomin. Det kanske är lösbart i samband med gemensamma budgetar och liknande. Som svårast blir det nog när parterna har helt olika mål med sina ekonomier. Själv skulle jag tycka att det var väldigt jobbigt om sambon hade velat spendera mycket på saker jag inte vill. Ett av mina personliga mål är ju att spara och förmera.

inte miljonär än sa...

- Minna: Haha! Det låter som din man har rätt mycket att tampas mot... Som sagt kan det nog vara rätt jobbigt om man har olika mål med sina ekonomier. Som tur är har jag målet att spara och min sambo har inte så mycket pengar, så vi lever på samma nivå om man drar bort mina sparpengar. Det är rätt skönt.