Nytt år - nya möjligheter ~ Mot miljonen

lördag 2 januari 2010

Nytt år - nya möjligheter

Nu är det 2010. Spännande. Jag har haft en liten bloggpaus och laddat mina batterier under helgerna som gått.

I och för sig håller jag på att ladda ur dem nu igen då jag har fått en brakförkylning nedsänd från bakteriehimlen och är så täppt i hals och näsa att nästan kan täta Saabs läckande balansräkning.

Det känns ändå kul att påbörja nästa års skriverier här på mot miljonen igen.
Jag har läst boken om Warren Buffet av Per H Börjesson under jullovet och kan hålla med Svensk Bloggmillionare i dennes recensionen av boken. Bra om Warren men lite konstigt med all reklam om Börjessons bolag Spiltan. Det kunde han ha utelämnat helt klart. Men jag kan helt klart rekommendera boken till alla er som vill ha en bra introduktion till Warren Buffets placeringsstrategier.

Min börs ambivalens
Några veckor innan jul gick jag ur med närmare 60% av mina tillgångar i kapitalförsäkringen och har ännu inte kunnat motivera mig att gå in igen. Jag tycker att framförallt de stora cykliska företagen känns dyra efter 2009 års fantastiska uppgångar. Jag har inga logiska och rationella förklaringar till denna känsla. Det är bara just en känsla. Det finns flera företag jag skulle vilja gå in i som Ratos, SSAB, fylla på i Trelleborg, Opcon, industrivärden och några till men lyckas inte övertyga mig själv att gå in just nu. Det borde gå att komma in billigare, eller? Vad tror ni om börsens läge? Jag kommer säkert att återkomma med mer ambivalenta inlägg om saken... ;-)

Det bubblar av kreativitet
Det känns också kul att jobba vidare med mina sajter och matematikföretaget. Jag har massor av idéer och drömmar men kan förstås inte förverkliga dem alla. Det finns ju faktiskt annat viktigare i livet än att göra webbsajter så jag får försöka att fokusera på matematikvideo för tillfället. Däremot har jag några sajtidéer jag verkligen skulle vilja sätta mig med under senare delen av våren, men det får vänta för tillfället. Ekonomiskt är huvudmålet under våren 2010 är i alla fall att få igång ett positivt kassaflöde från MatematikVideo. Det skulle vara otroligt roligt att lyckas få företaget att fungera som ett företag skall göra: generera inkomster!

Om detta och massor annat under vårens inlägg. /Inte miljonär än

5 kommentarer:

J sa...

Det låter fint det, god fortsättning så länge =)

inte miljonär än sa...

samma!

Anonym sa...

Ett av mina bästa tips var att köp hälften nu och resten sen. Vilket lett till bra köp av flera aktier, dock har jag inte lytt mitt eget råd och därmed missat köpa på mig resterande av både industrivärden och Trelleborg och SSAB. Men glad jag köpte, fått bra uppgångar. Så sprida ut sina inköp. Funkat fint för mig. Kanske dock är bäst när man kör långsiktigt? Lycka till. Kul läsa din blogg. /S

Anonym sa...

Knasigt skrivet ovan... menar att jag till viss del tagit till mig rådet att sprida ut köpen på minst två tillfällen när man tvekar, och sen haft för avsikt att göra så, men flera gånger hoppat över andra inköpsomgången...
Hoppas det blev lite tydligare vad jag menade. /S

inte miljonär än sa...

Hej S, kul att du gillar bloggen!

Jag har gjort på ett liknande sätt som dig under 2009 då jag spritt ut mina köp när jag varit osäker. Dock kan jag tycka efter att ha sammanställt affärerna från året att det blev lite för mycket courtage och spread med denna strategi. Det kan säkerligen fungerar (särskilt i uppgång) men man får se upp för att göra det för ofta, Ha det gott!