Mitt företag - Marknadsföringens dilemma ~ Mot miljonen

lördag 16 januari 2010

Mitt företag - Marknadsföringens dilemma

Det märks att terminen för skolorna är igång igen. Flödet av besökare till matematikvideo ökar stadigt. Men hur når man ut till den breda massan? Det är inte helt lätt att vara både matematiker och marknadsförare i en och samma kropp.

Vad har hänt rent konkret?
Här på bloggen har jag den senaste tiden inte skrivit så mycket om mitt företagsprojekt. Inte desto mindre så jobbar jag rätt hårt med det. Men det är ingenting som resulterar i något trevligt att visa upp för Mot miljonens läsare. Jag gör grafiska illustrationer, funderar på bra förklaringssätt av Derivata, funderar på vad jag skall göra med den där facebookgruppen och byter lite länkar med de som är intresserade. Det enda konkreta som går att visa upp är att sidan nu har gått från PageRank 0 till PageRank 3. Kortfattat är PageRank ett ganska omstritt mått på hur viktig en sajt är. En del menar att det inte har någon betydelse, andra att det innebär att sidan är stark och ger mycket länkkraft om man får en länk därifrån. I vilket fall som helst kan du anta att du har många inlänkar och en dynamisk sajt om du har hög PageRank (skall nog skriva ett helt inlägg om saken någon gång).
I vilket fall som helst så går besöksstatistiken uppåt nu, dels beror det väl på att terminerna har dragit igång på allvar men kanske spelar lite nya länkar till sajten en viss roll.

Bakom kulisserna händer det dock en hel del. Jag och framförallt min kollega har utarbetat en affärsmodell som troligtvis kan fungera en bra bit framåt. Tanken har varit att slippa investera i dyra kortbetalningssystem men ändå kunna erbjuda relativt automatiska betalningsmodeller. Som det ser ut nu så verkar vi landa i automatgenererade konton och fakturor som inte skall kräva alltför mycket jobb från vår sida. Det har ändå tagit en hel del kraft i anspråk att komma fram till detta.

Marknadsföringen – mitt lilla dilemma
Jag är matematiker, excelnörd och har vissa introverta drag i min personlighet. Så är det. Jag är inte på något vis urtypen för en utåtriktad marknadsförare som älskar att dunka telefon. Jag är mer en funderare (förutom efter några öl…). Så hur når man ut med att man finns? Tanken för tillfället är ändå att låta ryktet sakta men säkert spridas att vi finns. Bygga på förtroende och mun till mun metoden. Jag håller på att knyta kontakter med några lärare och elever som jag vill Beta-testar tjänsten. Gillar de det de ser sprids kanske ryktet. Annars är vi inte värda att talas om. Kvaliteten på tjänsten måste vara kärnan.

Så ligger det till. Förhoppningsvis når vi nästa steg snart. Att kunna presentera en riktig tjänst till försäljning. Det ser jag fram emot!

Läs också:
Företag och nya projekt
Företagande och administration
Fattar man bättre beslut i hatt?

10 kommentarer:

40procent 20år sa...

Marknadsföra eller samarbeta hos < http://www.lektion.se >

Kanske det finns det bättre sidor?

inte miljonär än sa...

För ett tag sedan laddade jag upp lite material hos Lektion.se men de har konstigt nog inte godkänt det. Kanske är det för att min logga finns med i allt material jag gör, lite konstigt är det iallafall.. Tack ändå för tipset!

Herr K sa...

Ryktesvägen är visserligen ett, i alla fall till en början, långsamt sätt att marknadsföra sig, men skall inte föraktas! Om din sajt blir uppskattad av dem som provat den så kan besökarantalet börja ras in helt plötsligt. Det är ju trots att besökarna som avgör om den är bra eller dålig :)

Mitt tips är annars att du kollar upp sökord relaterade till Matematikvideo, och annonserar på Google Adwords under en kort period? Du kan ju själv bestämma din budget för detta, och kan generera en ordentlig uppsving också :)

inte miljonär än sa...

Hmmm, adwords kan faktiskt funka i ett senare skede då vi har en tjänst att erbjuda. Jag har för mig att man via binero även har ett presentkort på 500 kr via adwords.. ska kolla upp det lite mer, tack för tipset!

Herr K sa...

Ja, det stämmer ju ja, det hade jag glömt bort själv! Skall utnyttja detta själv vid passande tillfälle isåf :)

Jo, men det tycker jag du skall prova när du har en färdig produkt!

ZedsDead sa...

Har en del kunskaper kring marknadsföring och reklam så är det något du undrar kan du alltid skriva till mig och fråga, så ska jag svara ifall jag kan!

En tanke som slog mig är att på Facebook kan man få adds som riktar sig mot vissa grupper eller nyckelord.
Tex. kan du ju säkert välja folk som studerar på gymnasiet, eller matematik på högskolan.

Alternativt bara nyckelordet Matematik, du betalar ju per klick där så det borde inte kosta något utan att du får ut något av det.

Lycka till iaf!

ZedsDead sa...

En annan tanke som slog mig är ju flyers / affisher på skolorna.. Primitivt men kostar inte mycket och borde kunna ge resultat.

inte miljonär än sa...

-Zedsdead: Flyers/affischer är nog inte att förakta.. Det är bara så slitsamt att springa runt på skolor och sätta upp dem. Men om kraften finnes någon gång kanske man kan göra det.

Björn Sohlberg sa...

Jag är så gammal att jag har en del erfarehet från 80-talet. Utvecklade programvara för ABC 80/800 för användning inom utbildning på gymnasiet. Det sålde ganska bra. Har du funderingar kring marknadsföring så kontakta mig.

inte miljonär än sa...

Hej Björn! Mina erfarenheter från 80-talet sträcker sig främst till att jag gick i skolan själv då men kan inte komma ihåg att jag jobbade med ABC 80/800 burkar.. ;-)

Hur fick ni kontakt med skolor på den tiden?