Månadsutdelningar - Fördelar och nackdelar ~ Mot miljonen

måndag 18 januari 2010

Månadsutdelningar - Fördelar och nackdelar

4020 publicerade igår ett alldeles utmärkt inlägg om månadsutdelande fastighetsbolaget Realty Income. Själv har jag den senaste tiden vägt fördelar mot nackdelar vad det gäller månadsutdelningar och har ett litet alternativt förslag.

Så vitt jag känner till så finns det idag inga noterade svenska aktiebolag som delar ut månadsvis. Det närmsta vi kommer i vårt avlånga land är tex Astra Zeneca som delar ut två gånger per år. Merparten delar ut en gång per år. Så vari består egentligen lockelsen med månadsutdelningar? Eftersom jag bara kan svara för mig själv så består mitt egen intresse i att kunna ha ett större investeringskapital varje månad. Det lockar helt enkelt att kunna få en liten ”extra lön”. Men lockelsen till trots, lönar sig verkligen månadsutdelningar idag?

Fördelar månadsutdelningar
  1. En fördel är tämligen självklar. Du använder dina redan intjänade pengar till att öka ditt månatliga kassaflöde. Därmed har du möjlighet att investera dessa pengar i nya investeringar eller använda dessa pengar till att betala räkningen eller lite extra lyx i vardagen.
  2. Du skapar större flexibilitet i dina investeringar. Med detta menar jag att ju mer pengar du kan tillgängliggöra varje månad desto större möjlighet har du att göra din investering vid rätt tillfälle. Detta förutsätter i så fall att du hela tiden vill återinvestera utdelningen.
  3. Du kan på några år bygga upp en extra månadslön. Har man ambitionen att spara så går det att på några år att bygga upp en extra månadspeng. Några räkneexempel på den årliga avkastningen 6% (jag tar inte med återinvesteringar).
Nackdelar
  1. Det finns inga svenska bolag! Med detta menar jag att det hade varit långt mer intressant att investera i ett svenskt bolag som månadsutdelar. De flesta sådana bolag är amerikanska och därmed höjs både courtage och skatt!
  2. Courtaget: När du köper amerikanska aktier får du som kund hos Avanza betala minst 100 sek i courtage. På svenska aktier är courtaget på Avanza bas 39 sek.
  3. Du får betala utländsk källskatt på 15% på utdelningarna som dras från din aktiemäklare. Eventuellt verkar det finnas en möjlighet att kvitta denna skatt mot förlustaffärer (om man har det.. ;-P ) i deklarationen. Det ges dock otydliga besked angående detta från Avanza, nordnet och skatteverket (se detta inläggs kommentarer). Man får alltså räkna med att, till skillnad från svenska utdelningar, skatta för dessa pengar i nuläget.
Slutsatser
Är din önskan att få mer pengar att röra dig med så tycker jag verkligen att månadsutdelningar kan vara ett lockande och roligt sätt att utöka sina ekonomiska månadsmuskler. Däremot anser jag inte att det är särskilt bra om man vill sänka sina kostnader vid aktiehandel. Dyrare courtage och utländsk källskatt lockar i alla fall inte mig. Då känns det mer lockande att investera i en svensk aktie som också har utdelningar över 6% men slippa dyrt courtage och skatt. I längden kanske man kan vinna på detta?

Ett annat förslag

Själv har jag ett annat förslag till dig som vill investera din tid för att öka månadsinkomsterna. Jag menar att det inte är omöjligt att på 3-6 månader skapa en Semi-Passiv inkomst som genererar 300 kronor extra i månaden. Visserligen krävs det tid, engagemang och kanske nya kunskaper men investeringskostnaden är låg. Det är tiden som kostar. Det är den vägen jag själv siktar på.

Läs också:
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?
Opcon, Tricorona och Realty Income

7 kommentarer:

Herr K sa...

Jag tror att en kombination av både aktieutdelningar och semi-passiva inkomster kan vara en bra mellanväg. Nackdelen med utdelningsaktierna är dock att det tar lång tid/kräver mycket pengar innan utdelningarna blir något som faktiskt kan göra en skillnad i vardagen.

Men visst är det lite synd att svenska bolag i huvudsak bara lämnar utdelning en gång per år, iaf ur utdelningsinvesterarens synvinkel.

Bra inlägg iaf, och även jag gillade 40%20Års inlägg om Realty Income :)

inte miljonär än sa...

Jo kombinationen är nog bäst om man kan lära sig tillräckligt mycket om bägge, men gör man det så är det nog en lönsam kombo. Men vad jag menar i grunden är nog att man skall hålla sig undan månadsutdelningar om man inte har rejält med kapital. Annars är det billigare att satsa på kvalitativa högt utdelande svenska bolag.

Herr K sa...

Du har nog helt rätt. Månadsutdelnignarna blir tyvärr mycket små för iaf en småsparare som mig, och är inte värda att investera månadsvis pga kostnaderna du pekar på.

Årligen utdelande företag eller ren spekulation i värdeökning är isåfall mycket mer lönsamt :)

40procent 20år sa...

Herr K
Tack för det!

Inte miljonär än
Tackar för uppskattningen! Jag gjorde det i samband med att jag köpte lite i (O), så jag var tyvungen veta lite mer om bolaget!

Annars kan du alltid börja med Semi - måandsutdelningar :)

Du har fortfarande aktier som delar ut:

Feb - Astra
Mars -Axfood
April - Lundbergs
Maj - H&M
.
.
Aug - Astra
Sep - Clas Ohlson
Nov - Svolder
Dec - Skistar


Fast det skiljer sig lite från år til år men du får ändå 7 månander av 12.!

KF-avgiften
Sen har jag också fått kommentar om att man kan dra av den 15%:a utdelningsskatt för utländska aktier är från årliga KF-avgiften! Ska kolla närmare om det är sant!

När det gäller Courtage
Så har du en gratis möjlighet via aktieinvest där du i princip kan månadsspara billigt och dessutom återinvesteras utdelningarna gratis!


mvh

4020

svenskmillionaire sa...

Jo, det vore inte fel att ha en extrainkomst nästan varje månad...

Hoppas också att det går bra med din matte-sida!
mvh svenskmillionaire

inte miljonär än sa...

hej Svensk! Det är ingen omöjlighet alls att bygga upp små extrainkomster. Det krävs dock tid och engagemang. Och det finns ju andra saker i livet som påkallar uppmärksamhet allt som oftast.. ;-)

Tack för lyckönskningen

Anonym sa...

Månadsutdelningar är lite meningslöst som "kassaflöde". I andel av kapital kommer de alltid vara bråkdelar av procent. Mest sannolikt kommer du alltså ha en buffert på 5-40%, som är alltså är mångdubbelt större än utdelningarna. Att pengarna kommer varje månad eller en gång per halvår spelar mindre roll

Vill man ha stadig inkomst varje månad kan man ha ett bankkonto med månatlig överföring till lånekontot, på detta konto har man sin likvidbuffert och för även över alla utdelningar. Vips spelar det inte längre ngn roll om pengarna kommer i mars eller september. Detta är alltså en variant på s.k. Wibblekonto. Dock har jag ännu inte hittat ett konto som kombinerar hög ränta, obegränsade automatiska överföringar och smidighet