Läsarnas börsvinnare 2010 - resultat enkät ~ Mot miljonen

torsdag 21 januari 2010

Läsarnas börsvinnare 2010 - resultat enkät

Det har varit riktigt spännande att få ta del av läsarnas förväntningar på svenska börsbolag inför 2010. Så först och främst - tack till alla som har bidragit till enkäten om vilken aktie som kommer att gå bäst under 2010!


Kommentar om undersökningen
Man kan diskutera hur genomförbart det egentligen är att kunna beräkna vilken aktie som ökar mest. Som läsaren Jim skrev i en kommentar som jag tar mig friheten att citera:

”Vinnare i tävlingen kommer att bli ett bolag som är litet, handlas som en s.k. "frimärksaktie" (aktiekurs på högst 6-7 kronor, helst lägre) och kan presentera revolutionerande nyheter, eller vara verksamt i en bransch som få känner till och kan analysera eller som är väldigt i ropet just nu. Varje år gör några bolag på börsens smålistor sådana himlafärder.”


Och det är väl egentligen det största problemet med undersökningen. Det kommer förstås bli stört omöjligt att kunna gissa rätt. Det var ju heller inte syftet med undersökningen. Det är helt enkelt roligt att spekulera och gissa. Dessutom tror jag att båda läsarna och jag kommer få upp ögonen för ett och annat tidigare för oss okända företag!

Vinnare av läsarundersökningen: Fortnox AB!
Det företag som fått flest röster (4 stycken) är Fortnox. Fortnox med kontor i Småland har byggt en så kallad molntjänst (dvs. en webbtjänst) för företagsredovisning. Jag har skrivit här på bloggen en hel om Fortnox så det kanske inte krävs någon större presentation om företaget. Grattis och lycka till säger jag till alla aktieägare i Fortnox (inklusive mig själv).

Som goda tvåor kommer två andra, från bloggen välbekanta företag: Tricorona och SSAB (3 röster vardera). Tricorona kan ni läsa om mer här och ståljätten SSAB kan ni läsa lite mer om här.


Sex företag med två röster:
Hennes & Mauritz – Sveriges största klädföretag och en omtyckt aktie särskilt för deras stabila utdelningar var en av sex aktier som fick två röster vardera. Trots belackarna har företaget presterat år efter år efter år. Vad är det egentligen som gör att de alltid lyckas undrar jag ibland. Det är dock tveksamt att de lyckas göra en så rejäl resa att de blir årets börsraket.

Boliden – Gruvföretaget Boliden var en av 2009 års absolut starkaste aktier. Den gjorde en resa från nivåer på runt 22 kronor till en kurs över 100 kronor. Tror ni verkligen att det kan fortsätta under 2010 också?

Opcon – Miljö- och energiteknik företaget Opcon har jag skrivit om tidigare. Några läsare tror också att detta är företaget som lyckas under 2010. Kursen har dock sedan en tid tillbaka pendlat runt omkring 50 sek utan att kunna bryta igenom mer. Kanske sker det snart?

Astra Zeneca – Astra är som H&M populärt som utdelningsinvestering. En intressant sak med Astra är att de delar ut två gånger per år. Frågan är om de har chansen att göra en rejäl ökning under 2010?

Epicept – Epicept har under några år varit en av spekulerarnas favoritaktier. Man har väntat och väntat på att det stora genombrottet skulle ske. Som alla läkemedelsföretag som utvecklas hänger kursutvecklingen mycket på om avtal och läkemedel godkänns. En högriskaktie som mycket väl kan vara en riktig raket om en framgång nås.

Swedbank – Även swedbank har varit en mycket omtalad aktie under 2009. Det har varit stark kursutveckling, två nyemissioner, bonusskandaler och mycket mer. Kanske stabiliseras läget under 2010?

Det var också en mängd olika aktier som fick en röst vardera. Jag nöjer mig med att beskriva dem med en länk till deras hemsidor och vilken bransch de jobbar med:
Ortivius - Medicinsk teknik
New Wave - Tillväxtkoncern, köper och utvecklar företag
MobiSpine - Mjukvara mobiltelefoner Läs också här.
Alpha Helix - Instrument för dna analyser
Ericsson - Telecom, läs gärna denna analys.
Retail and brands - Klädbutiker
Svolder - Investmentföretag
Fingerprint Cards - Teknik för avläsning fingeravtryck.
KnowIT - It konsulter
Bioinvent- Läkemedelsföretag.
Bringwell – Försäljning och marknad
Black earth Farming – Råvaror, säd i Ryssland
Agellis group – Avancerad metallteknik
Black Pearl – Oljeutvinning
Investor – Investmentföretag
Wesc – Streetfashion
AOIL (Alliance Oil) – Olja

Hoppas att du kan hitta någon guldklimp som passar dina typer av investeringar i denna lista!

Jag har i alla fall lärt mig en massa nya företag som jag säkerligen kommer att återkomma till här på bloggen. För att att inte detta inlägg skall bli en miiiil långt får jag avsluta här. Tack till alla som var med och lycka till med årets investeringar. Vi får se hur det gått om ett år.

5 kommentarer:

Herr K sa...

Jag lade min röst på MobiSpine av den enkla anledningen att jag äger deras aktier, samt att jag både vill och tror att de kommer rusa iväg så småningom. Plus att mitt innehav ligger på minus och jag vill se svarta siffror :P

Tror för övrigt även på Wesc som någon röstat på, köpte aktier i det bolaget under veckan.

Intressant undersökning hur som helst, mer sånt!

inte miljonär än sa...

Jag tycker också det har varit mycket inrtessant! Jag har själv väldigt små kunskaper om många av aktierna men några vill jag verkligen ta reda på mer om. Ett av dem var faktiskt wesc som jag inte visste var börsnoterade.

Jim sa...

Man tackar för förtroendet att bli citerad, tar det som inteckning för att jag inte bara snackar strunt :)

De flesta röstade på Fortnox...grejen är ju den att de bolag som i slutet av året kommer att uppvisa störst uppgång känner vi ännu knappt namnet på, och Fortnox är redan en snackis...eller så kommer något bolag i stil med Gexco, som aldrig gjort något rätt och haft en vikande formkurva som kan mätas i hela år, att plötsligt visa upp enorma guldfyndigheter att sälja vidare.

Men hur som helst, omröstningar är roliga, sådana vill vi se mer av.

inte miljonär än sa...

Ja när jag först fick upp ögonen för fortnox förra våren så var det inte särskilt mycket snack om företaget. Nu ser man det lite överallt... Det är intressant hur snabbt en liten aktie kan bli "tjock" och kursökningarna därmed blir rejäla. Men jag tycker fortfarande att Fortnox är en högriskaktie. De har ju inte gått med vinst än!!

Jim sa...

Till Intemiljonären:
"Köp på rykte, sälj på fakta", eller vad det nu heter...det ska ju egentligen uttalas på engelska men den svenska versionen fick duga. Det var i alla fall vad som dök upp i mitt huvud då du skrev att dom inte ännu vinstar. Tanken bakom ordspråket är väl den att när företaget börjar vinsta så finns det svart på vitt vad deras idé är värd, då kan folk börja räkna på siffror istället för förhoppningar. Har företaget en idé eller produkt som är ny så brukar det ofta visa sig att förväntningarna varit lite väl högt ställda.

Minns förresten en intressant detalj från IT-yran...minns ett företag som efter en offentliggjord rapport (minns ej om det var hel- eller delår) fick kritik för att dom hade för låg "burnrate". Dom brände alltså inte sina pengar tillräckligt fort menade kritikerna, det hade varit bättre med ett ännu större minus i rapporten, eftersom det användes som en indikator på hur offensivt och expansionsinriktat företaget varit, och i IT-världen mindes ingen vem som kom tvåa :)Det låter helt osannolikt, men Yahoo hade ju om jag inte minns fel ett p/e-tal som någon räknat ut var på drygt 1600...då var det definitivt läge att sälja när ryktet skulle realiseras i stålar...