Kursvinnare 2010 - Läsarundersökning ~ Mot miljonen

måndag 11 januari 2010

Kursvinnare 2010 - Läsarundersökning

Tänkte köra igång den första undersökningen för året här på bloggen. Den kommer att gå i spekulationens tecken och handla om vad bloggens läsare tror om 2010 på en lite mer detaljerad nivå än hur hela börsen kommer att gå. Frågan som skulle vara intressant att få er åsikt om är följande:

- Vilket företags aktiekurs kommer att ha gjort den största ökningen när vi nästa nyår summerar året?

KnowIT? Tricorona? Epicept? New Wave? Swedbank? Karo Bio? Kinnevik? SSAB? Opcon? Boliden? Fortnox? ABB? SCA? H&M? Skistar? Autoliv?

Du deltar i undersökningen genom att klicka på denna länk *

Tack för din medverkan!

*Jag använder en tjänst som heter polldaddy för att göra undersökningarna här på bloggen. Den här gången testar jag en lite ny variant (så att det går att delta enklare från rss-läsare) av denna tjänst så om ni upplever problem med undersökningen så får ni gärna kommentera detta i inlägget.


6 kommentarer:

J sa...

Ska bli spännande att se resultatet på denna =)

inte miljonär än sa...

Ja det kan jag inte annat än hålla med om! ;-)

Herr K sa...

Jag väntar med att svara på frågan, jag har inte hunnit fundera än på vilken aktie som kan komma att gå bäst :P

inte miljonär än sa...

Undersökningen kommer att ligga kvar hela veckan så det är ingen stress. Det är ju en riktigt svår fråga! ;-)

Jim sa...

Vinnare i tävlingen kommer att bli ett bolag som är litet, handlas som en s.k. "frimärksaktie" (aktiekurs på högst 6-7 kronor, helst lägre) och kan presentera revolutionerande nyheter, eller vara verksamt i en bransch som få känner till och kan analysera eller som är väldigt i ropet just nu. Varje år gör några bolag på börsens smålistor sådana himlafärder. Återstår alltså att se om något sådant finns bland alternativen. Minns t.ex. då CTT Systems gjorde 202% på en dag efter en order från Boeing...minns att DI intervjuade en glad och MYCKET nyrik VD och storägare.

Jag har lagt min röst på Epicept. Men jag skulle aldrig placera några pengar i bolaget, i vart fall inga större summor. Att finna det bolag som förväntas gå allra bäst handlar inte om investering, det handlar om chansning på små icke genomlysta bolag eller extrema vändningskandidater, vilket t.ex. Aktiesparanas Börs-SM varje år visar. Hade detta handlat om mina egna pengar så hade de istället hamnat i H&M.

Nåväl, jag låter mycket mer negativ än jag avsett, ser jag, vilket inte var meningen, jag syftade egentligen bara till att förklara mitt val. Det blir hur som helst spännande att se hur tävlingen utvecklas :) För ickemiljonärens skull får vi väl hoppas på Tricorona, Fortnox och SCA.

inte miljonär än sa...

Jim: Jag har funderat en del på den här undersökningen och vet att det är en svår fråga. Dock tycker jag att det är ganska kul att spekulera i frågan och se om det går att se något slags mönster vad läsarna tycker. Men självklart får man inte ta det för allvarligt.. ;-)