Getinge och SCA rapporterar in ~ Mot miljonen

torsdag 28 januari 2010

Getinge och SCA rapporterar in

Det rapporteras hej vilt från storbolagen. Det fjärde kvartalets resultat basuneras ut som över och under och besvikelser osv. Rapportperioden är alltid lite hysterisk. Själv har jag läst igenom rapporterna från Getinge och SCA under kvällen.

SCA AB
SCA verkar ha presterat något bättre resultat än förväntat. Kursen dippar i och för sig men det bör inte bli några stora rörelser. SCA står på flera olika ben varav vissa är något stabilare än de andra. Varje gång jag går på toa på jobbet tänker jag på SCA (lite sjukt, jag vet). Men det är svårt att inte bli påmind när jag drar ut Torky pappret från SCA´s behållare. Det är tydligen fler som gör det för hygienprodukterna, som är SCA´s mest defensiva område, har gått bra och lyfter verksamheten. Tyngre är det för wellpapp och papp där efterfrågan fortfarande är låg. Inte heller trävirkesområdet har lyft nämnvärt. Tur att folk ändå går på TOA. Utdelningen som föreslås är 3,70 per aktie vilket ger lite mer för mig personligen då SCA är mitt största innehav för tillfället.

Getinge AB
Getinge som har varit en stabil aktie under hela förra året fortsätter att prestera riktigt bra och ökar på resultatet det sista kvartalet. Det verkar också som om Getinge förväntar sig en ökad efterfrågan på sina produkter under 2010. Det är helt enkelt ett trevligt aktieinnehav som jag inte kopplar samman med någon direkt oro för större dippar. Utdelningen man lägger som förslag för 2009 är 2,75 kronor per aktie. Detta blir förstås inte jättemycket men men ändå några hundralappar får jag. Många bäckar små...

Det är egentligen inte jättespännande att läsa rapporterna från storbolagen. Det släpps så mycket information om dem att man känner sig rätt välinformerad. Mer spännande skall det bli när Fortnox och Tricorona rapporterar! I bägge fallen är det svårare att sia hur resultaten kommer att se ut.

Läs också:
Köp av Getinge B
Fortnox - rapporten

5 kommentarer:

Jim sa...

Minns faktiskt en äldre lärare i företagsekonomi som jag hade på gymnasiet...han pratade ofta om hur bra det var för hans aktieinnehav att vi slösade med papper. Tror faktiskt att det var SCA det gällde även den gången.

Tycker att det varit en intressant och rolig rapportdag idag, med totala analytikermissar på både HM, Nokia och Astra. Anledningen till att jag ser humor i det är för att analytiker alltid agerar i flock, rädda för att vara de enda som gjort en felaktig analys. Följaktligen har HM baissats alltsedan den förra mindre lyckade kvartalsrapporten och Nokia sedan katastrofrapporten för ett halvår sedan. Samtidigt har Astra haussats på väldigt många platser det senaste kvartalet, både i intervjuer, fiktiva portföljer sammansatta av "proffs" och i i uttalanden från institutionella placerare som vill dra upp kursen (den som är konspiratoriskt lagd kan ju fundera över varför kursen aldrig lämnade 310-320-området förrän olika proffs började haussa aktien).

I övrigt har jag gjort små inköp av Vitec, Connecta och Swedbank...som en del av mitt månadssparande. Är ännu ej riktigt klar över om det ska ges någon tydlig inriktning, till exempel satsa på högavkastare eller snabbväxare, eller om jag ska blanda friskt för att skapa en balanserad motpol till det ryckiga swingtradandet.

Har även öppnat ytterligare en depå, denna gång för att ta del av ett erbjudande som sänker courtaget från 99 till 29 kr, vilket faktiskt sparar 3000-4000 kr per år. I sann svensk byråkratisk anda måste jag emellertid starta en ny depå, precis likadan som den förra, sälja mina innehav i den gamla depån, flytta kapitalet till den nya depån och därefter (om jag så önskar) köpa tillbaks innehaven.

inte miljonär än sa...

Där ser man, det är fler som upptäckt det genialiska i att köpa aktier i företag vars produkter man använder själv... ;-)

Jim, det är snart dags att starta en egen blogg nu! Lååååånga kommentarer. ;-)

J sa...

Har funderat på SCA många gånger. Hur illa det än blir kommer ju folk alltid behöva äta, dricka och skita. Men om jag går in i bolaget lär jag hedga upp med ngt skogsbolag som kan tjäna på höjda råvarupriser.

Jim: Håller med, du är ju vettig! Dra igång jimsekonomi.se =)

Jim sa...

Hehe, jag hade faktiskt en blogg för två-tre år sedan. Tyvärr blev den väldigt kortlivad, vilket berodde dels på mitt intresse för politisk teori och amalys, dels på att jag då fortfarande orkade bli indignerad över politiska skeenden och uttalanden. Korsbefruktar man politisk teori och indignation på en blogg resulterar det i ofantligt långa inlägg, som ingen orkar läsa och som författaren efter ett tag inte längre har tid eller ork att skriva.

Men kanske blir det en blogg så småningom, men då om ekonomi. Jag har nyligen köpt ett domännamn så det kan bli både blogg och en del annat...

Till ickemiljonären:
Om du tycker att jag skriver för långa kommentarer, eller om dom emellanåt är för frispråkiga, så får du gärna radera dom, har all förståelse i så fall...jag skulle inte heller vilja ha sådana som mig klottrandes på min blogg :)

inte miljonär än sa...

- Till Jim: Jag har hittills aldrig haft tanken på att radera någon av dina kommenterar och tror inte jag får anledning till det heller. Tvärtom, fortsätt skriv långa kommentarer du, bara du inte förväntar dig lika långa svar... ;-)