Ett steg framåt för företaget ~ Mot miljonen

lördag 30 januari 2010

Ett steg framåt för företaget

Den här veckan har inneburit ett litet genombrott för företagandet. Vi börjar bli klara med systemet bakom sajten och det känns kul. Snart är det dags att ta nästa steg!

Teknisk utveckling
Vi har under en period byggt ett eget kontosystem som skall hantera våra framtida kunders önskemål av nivåer på videogenomgångarna. Nu är det ju inte bara att utveckla det tekniska i det hela som måste göras. Det skall skrivas avtal, anvisningar skall formuleras tydligt och rätt, personuppgifter måste skyddas enligt PUL, det skall finnas olika behörighetsnivåer på sajten och vi har försökt få ett bra flöde på faktureringssystemet och eventuellt integrera kortbetalningar. Samtidigt jobbar jag själv hårt med att fortsätta utveckla fler genomgångar till matematik A och Matematik C. Tanken slår mig om och om igen. Gud vad naiv jag var när jag påbörjade detta projekt. Det har varit så mycket mer arbete än vad jag trodde. Det hårda arbetet till trots så kommer det bli fantastiskt roligt att kunna erbjuda en riktig produkt/tjänst. Det bubblar av lite lycka i magen faktiskt.

”Fel pedagogik”
Jag fick ett mail i veckan från en mattepedagog som hade hittat till vår sajt. Han hade tittat igenom en video och tyckte att det var ett ”bra initiativ”. Däremot var han lite upprörd över det han uttryckte som ”fel pedagogik” och bifogade en fem sidors pdf-fil som argumenterade det felaktiga i mitt sätt att förklara saker. Målet har ju hela tiden varit att göra genomgångar som är tydliga, förklarande och försöker svara på frågan varför. Jag vet inte vad det är som är ”fel” med det. Mitt sätt att tolka det hela är nog ändå att genomgångarna ändå håller sådan kvalitet att det är värt för någon att bemöda sig att kritisera dessa. Men mejlet väcker till liv en tanke i mig att jag måste vara beredd ett tag på att utveckla de videos som redan är klara en bit till. När reaktioner från användare kommer bör jag nog ha inställningen att lyssna in och eventuellt bygga ut och förändra. Det har varit ganska svårt att acceptera den tanken innan då man är mitt uppe i att överhuvudtaget få ur sig material.

Växa med uppgiften eller…?
Jag har själv skrivit en hel del på denna blogg om Semi-Passiva inkomster. Det har varit ett sätt att uttrycka mitt eget önskemål att genom hårt arbete nå passivitet för att kunna gå vidare till andra projekt. Den passiviteten ligger långt framåt som det ser ut nu. Det upplevda Sisyfosarbetet fortsätter. Jag vet inte hur många inlägg jag skrivit på den här bloggen som egentligen är variationer på samma tema: ”jag jobbar på, kämpar på, kommer lite framåt men är inte framme”. Herregud, ni läsare måste vara urtrötta på gnället… ;-) Inte desto mindre kan jag ibland få insikter att jag växer med uppgiften. Visserligen har det blivit mer arbete än vad jag någonsin anat men jag vänjer mig vid det också.

Och snart kanske jag kommer få äran att presentera en sajt som både fått en ansiktslyftning visuellt, innehållsmässigt och tekniskt!

Läs också
Företag och nya projekt
Företagsutveckling

6 kommentarer:

john sa...

Fortsätt kämpa på! tänk vad stolt du kommer vara när allt är klart och pengarna faktiskt börja rulla in.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Detsamma säger jag, och roligt att höra att det går framåt!

Det är intressant att följa, och jag är även nyfiken på att själv bli betalande kund så småningom (för matte b) :)

inte miljonär än sa...

JOhn, tack för uppmuntran! Ja det vore ju fantistiskt att tjäna en slant på detta, Just nu känns det långt borta men skulle vara något i hästväg roligt att ha ett gäng betalande kunder!

Herr K: tackar! Det dröjer inte länge innan det går att få hjälp genom videos för stora delar av matte B! Du kanske kan bli vår första kund? ...;-)

J sa...

Känner igen mig i att det verkligen är mer jobb än man trodde från början!

Ang mattepedagogen - att lyssna är självklart bra, men att lyda är inte alltid rätt. Uppenbarligen fungerar inte matteutbildningen i sverige helt felfritt, så att prova en egen idé behöver inte vara fel!

Baltazar sa...

Kämpa på!

Det är bra att lyssna på dålig kritik men lyssna inte för mycket på den bara. Lyssna dessto mer på bra kritik som får dig att få ny kraft och energi att kämpa vidare.

Baltazar, tufftripp.se

inte miljonär än sa...

J - Ja det fungerar ju inte alltid bra med matten tyvärr i Sverige. Min syn är att det behövs en rejäl glädjeinjektion i hela mattesverige. Ämnet är så fullt av dåliga vibbar överallt

Baltazar - tackar för uppmuntran! Skall försöka att tänka på att ta till mig av den positiva och negativa kritiken på rätt sätt