Ericsson AB - aktieanalys av telecomjätten ~ Mot miljonen

torsdag 14 januari 2010

Ericsson AB - aktieanalys av telecomjätten

Det är förstås att ta sig vatten över huvudet att analysera Ericsson. Företaget är Sveriges största och att som ej ekonomiskt utbildad försöka sig på en analys är kanske lite svårt. Men jag drivs av mitt intresse och just nu intresserar jag mig för att analysera Ericsson. Så here it goes!

Mini-Historia
Det var ingenjören Lars Magnus Ericsson som 1876 startade upp sitt företag i Stockholm. Detta var samma år som Bell tog patent på telefonen och ganska snabbt blev inriktningen telefonin för Ericsson. I början var det framförallt telefoner som var verksamheten men under 40-talet skapades de första telefonväxlarna. Under 70-talet utvecklade Ericsson AXE-systemet (tex *133# för telefonsvararen) som växte över hela världen och bidrog till Ericssons tillväxt. Jag kan själv minnas när jag på 90-talet sommarjobbade på dåvarande televerket och dagarna i ända satt och förklarade olika AXE kombinationer för de då nya tjänsterna. AXE hanterar fortfarande nästan alla mobiltelefontjänster i GSM och 3G systemen. Under 1990-talet och 2000-talet var det framförallt mobiltelefoner och mobilplattformar som var Ericssons kärnverksamhet.

Var gör företaget idag?
Idag är det framförallt kommunikationsnät, underhåll av nät och teknik (tjänster), multimedialösningar och samarbetsbolaget Sony Ericsson som utgör Ericssons affärsområden. Snabbt förklarat bygger man 2G och 3G nät, man erbjuder underhåll av dessa, man utvecklar mobilTV och andra kommunikationsplattformar och gör mobiltelefoner tillsammans med Sony. I slutet av 2008 kunde man konstatera att företaget har ca: 79000 anställda med en försäljning på 209 miljarder med en rörelsemarginal på 11,4% vilket ger resultatet 35 miljarder SEK. Företaget är minst sagt enormt med svenska ögon/kronor sett.

2009 års kvartalsrapporter

Här redovisar jag siffrorna som presenterats under årets rapporter
Under året som gått har Ericssons försäljning av infrastruktur gått ned medan tjänstesektorn har varit stark. Vinsten per aktie är inte direkt fantastisk med en trolig vinst i spannet 1,35-1,8 kr per aktie. Detta kan jämföras med vinsten/aktie under 2008 som låg på 3,52 och då inses att utdelningsinvesteraren inte har något behov av att stressa med köpet.

Teknisk analys

Jag vill först påpeka att mina kunskaper om teknisk analys är mycket begränsade. Jag försöker använda enkla trendkanaler för att se trender under längre perioder och mellan vilka intervall det kan vara billigt att köpa in sig i en aktie under kortare perioder.
Trendkanalerna har hela året pekat nedåt för Ericsson. Om inte Q4 visar fantastiska resultat så finns det egentligen ingen anledning att tro att trenden bryts. Frågan är var botten ligger för Ericsson? Visserligen har trendkanalen smalnat så mycket mer ner kommer säkerligen inte Ericsson att gå.

Hot och möjligheter
Ericsson tycks ha blivit ganska illa tilltufsade av lågkonjunkturen. Det beror främst på försäljningsnedgångar på infrastrukturmarknaden. Mobiltelefonoperatörer håller helt enkelt i sina pengar och väntar med att investera i nya nät och uppgraderingar. Däremot tror jag att företaget har en aktieuppgång framför sig. De har inte alls hängt med i det allmänna börsracet som varit under hösten men kommer infrastrukturinvesteringarna igång över världen så står självklart Ericsson väl rustade. Självklart kommer dessa investeringar att komma till skott då viljan att utveckla mobila system är oerhört stark världen över. Vad det gäller Ericssons tjänstesektor så har de under året varit stabila. Det är alltså i nya infrastruktursatsningar som Ericssons möjlighet ligger.

Man kan också tänka sig att den nya VD´n Hans Vestberg kommer att införa diverse olika besparingsåtgärder. Han kommer från jobbet som ekonomichef till VD posten och det är väl inte helt omöjligt att tänka sig en före detta ekonomichef vill genomföra besparingar. Detta bör ju förhoppningsvis innebära ökad vinstmarginal. Personligen drar jag mig för att investera i mobiltelefonstillverkare då det nästan känns omöjligt att sia vilka företag som i framtiden kommer att leda marknaden. Lättare då att satsa på nättillverkarna på den mobila marknaden. Ericsson borde ju vara en av de ledande aktörerna här.

Sammanfattningsvis är min åsikt just nu att Ericsson i nuläget inte är intressant ur utdelningsperspektiv. Siktar man däremot på en långsiktig ökning av aktievärdet är det möjligt att Ericsson faktiskt kan erbjuda ett bra alternativ.

*Note: Jag hade velat kunna räkna på företagets värde och jämföra med aktiekursen. Vet dock ännu inte hur detta går till. Om någon har en bra modell får ni hemskt gärna kommentera inlägget eller mejla mig på intemiljonar@gmail.com.

För mer analyser gå till Aktieanalyser

5 kommentarer:

Herr K sa...

Bra analys! (i mitt tycke som har lika begränsade kunskaper i teknisk analys mm) :)

Ericsson är ju en av de gamla rävarna på börsen, och är i mina ögon lite "tråkig" som investering, men relativt tryggt.

inte miljonär än sa...

Ja det är för tillfället en rätt tråkig aktie och som sagt inte särskilt intressant ur utdelningsperspektiv. Det jag lurar på är om det finns ngn slags möjllighet för bolaget att göra ett lyft under året och om man då vill vara med? Jag är inte övertygad om det än...

J sa...

Jag tycker inte att den är särskilt intressant ur något perspektiv. Kan väl gå upp några kronor, men det finns nog andra bolag som är sexigare.

inte miljonär än sa...

J, nä sexig är den nog inte. Jag vidhåller dock vid att det kan vara intressant om infrastruktursatsningarna kommer igång. Det är möjligt att aktien är så utspädd genom åren att det ändå inte blir ett lyft. Därom har jag svårt att sia. Men det är ändå Sveriges största börsbolag om jag räknar rätt så jag tycker det är intressant att hålla koll på det.

J sa...

Visst är det så. Och det påverkar även index ganska mkt för de som har indexfonder. =)