Det är lite slitsamt ~ Mot miljonen

lördag 23 januari 2010

Det är lite slitsamt

Ibland känns tunnelöppningen långt borta. Man harvar på ett steg i taget men vill egentligen bara komma fram till ljuset vid öppningen.

Jag har mer än en gång tänkt att jag tagit mig vatten över huvudet och antagit ett lite större projekt än vad jag trodde från början. Det kändes ju så självklart och enkelt i början. Linjärt. Sedan inser man att när man startar ett företag så innebär det en hel del slit och oro också. Jag har ju nu jobbat med projekt Matematikvideo sedan början av sommaren09. I början slet jag mest med teknikproblem och min fullständiga okunskap kring webbprogrammering och inspelningsteknik. Om jag jämför med var jag stod då och var jag står nu så är utsikten lite högre upp på berget en aningen bättre.

Ändå tvivlar jag fram och tillbaka om det här egentligen var en bra idé? Har jag investerat en massa tid, tro och engagemang i något som inte kommer att fungera? Jag är verkligen inte den typen som glad i hågen tror på allt jag gör utan jag är nog den störste tvivlaren av alla. I början var man bara glad att det kom ett femtiotal besökare varje dag till sajten men när det inte ökar särskilt mycket kan man börja tvivla på att det kommer att lyfta. Jag kanske låter håglös just nu men det är väl bara en sådan där dag då man tappar lite tro helt enkelt. Varje dag kanske inte kan vara en seger…

Läs också:
Mitt företag - Marknadsföringens dilemma
Företag och nya projekt

5 kommentarer:

Herr K sa...

Jag får väl köra lite pep talk för dig!

Du får tänka på att dra igång ett företag är slitsamt arbete och oftast går trögt i början, men det är antagligen svårigheterna som skapar motivationen :)

Det är kanske dessutom bättre att sajten får växa långsamt snarare än att du helt plötsligt får enorma mängder trafik och en stor press på dig att få allt färdigt på en gång?

Ge inte upp än!

Auri sacra fames sa...

Hej!
Jag tycker verkligen att din sida är kanon! Om du lyckas få igång den ordentligt så kommer du inte att behöva jobba så mycket med den och kan ge dig på andra projekt.

Jag tittade på en av dina filmer om ekvationer och har en liten synpunkt. Du flyttar aldrig siffrorna till andra sidan = utan säger bara att vi ser nu att... Tror att en person som inte kan lösa en ekvation förstår lättare om lösningen verkligen går steg för steg, annars mkt bra!

Personligen tror jag att du skulle ha en tävling typ hitta alla miniräknare på sidan och skicka in dina uppgifter, sen sprider du den till alla sidor som listar tävlingar på nätet. Priset ska naturligtvis vara något som passar just din målgrupp. Ett litet tips som kanske skulle fungera.

I värsta fall får du lite information om de som besöker din sida. Har du någon banner till sidan? Kanske finns det någon bloggare som kan hjälpa till med lite gratisreklam=)

J sa...

Jag tror inte att din tjänst är en sådan som kommer att dra tusentals besökare per dag. Men kan du sätta ett besök av femtio så har du ett sälj per dag, och det är bra siffror. Hellre få bra besökare än många dåliga. Jag tycker att idén i grund och botten är bra, tjänsten har en marknad.

inte miljonär än sa...

Herr K, tack för uppmuntran. Det kan behövas sådan ibland! Jag får se till att gaska upp mig lite.

Aura sacra fames, tackar! Det du säger om ekvationsgenomgången är sant. Håller med om att det kan bli problem att förstå. Det var en av de första genomgångarna jag gjorde och jag tänker nog göra om dem då de har en del "skönhetsfel" ;-) Jag har ännu inte gjort några banners tyvärr men när det väl är klart är jag förstås mycket tacksam för lite länkhjälp!

-J möjligtvis stämmer det. Bättre med kvalitet än kvantitet..

Auri sacra fames sa...

Synd att du inte hade ngn banner, jag hade kunnat ge dig en liten plats på min sida http://gratisbild.blogspot.com ett tag. Har ca 50 unika besökare/dag för tillfället och nästan alla är förstagångsbesökare. Tror dock att det är tillfälligt och att besöksantalet kommer att gå ner om en vecka eller två. (iofs rekord idag med 80 unika besökare och ingen av dom kommer från någon länk på min andra sidor dvs. utanför ekonomibloggläsarna)

En banner är ju ett ord för en bild som länkar till en annan sida, borde du väl kunna fixa ganska snabbt?=)

Alternativet är att göra det likt en googleannons, Rubrik och lite text i en bild som länkar.

Om du fixar ihop ngt är det bara att skicka till min e-post ekonomisk.vishet@gmail.com så får du lite gratisreklam.