Clas Ohlson – analys mot långsiktig investering ~ Mot miljonen

måndag 4 januari 2010

Clas Ohlson – analys mot långsiktig investering

De senaste årens julklappar jag fått från min käre far har varit från Clas Ohlson. Skruvmejslar, plugg, en verktygslåda. Bra grejer för hemmet. Men kan Clas Ohlson också vara en lika bra långsiktig investering som julklapp?
Att jag började tänka på att investera i Clas Ohlson beror på flera olika anledningar. Jag har läst om företaget i diverse olika ekonomibloggar, som jag redan nämnt har jag fått julklappar därifrån och alltid varit fascinerad över det Ikealiknande, köplockande, upplägget i affärerna. Jag går dit för att köpa en väckarklocka och lyckas på något sätt även köpa extra batterier, kattleksaker och en pensel. Hmmm.. konsumism?

När vi under årets jul satt mer eller mindre halvdöda på kvällen efter att ha mosat i oss syndigt mycket julmat började vi analysera om Clas Ohlsson också skulle kunna vara en bra långsiktig aktie? Min far menade att, trots förkärlek till affären, att det är alldeles för mycket konkurrens på denna del av detaljhandelssektorn och därmed skapas en osäker framtid. Jag argumenterade självklart emot. Det är ju sonens uppgift ;-) Jag har också ett argument mot detta, mer om det senare.

Analys verksamhet och finansiell ställning
Jag tror knappast att Clas Ohlson verksamhet behöver en tydligare beskrivning. Alla har vi väl varit där någon gång. Man kan köpa de mesta tingen som behövs för hemmafixaren och oftast är det dessutom billigt. Clas Ohlson kan i alla fall beskrivas som ett detaljhandelsföretag med försäljning i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Vid förra verksamhetsårets slut fanns 106 butiker och e-handel. Företaget har funnits i över 90 år och expanderat kraftigt den senaste tiden. Framförallt är det på den engelska marknaden man expanderar. VD Klas Balkow (självklart heter han Klas!) verkar vara nöjd med just detta men påpekar att det kommer att ta tid och kräva investeringar. Det är i grunden bra med en expansion och detta är en stark möjlighet för bolaget växa. Just nu har de fem butiker i England men siktar totalt på att öppna upp 15-20 butiker det innevarande året (verksamhetsåret slutar i april). Om Englandssatsningen lyckas vet man inte ännu men signalerna för detta har varit positiva hittills, i alla fall enligt VDn.

Företaget är framförallt känsligt för valutaförändringar då de gör de mesta av sina inköp i dollar. Är till viss del (som allt) konjunkturberoende men är egentligen framförallt defensiva till sin natur. Företaget har de senaste åren stadigt ökat sin omsättning och även resultat och utdelningar har följt med på den resan. Det är helt enkelt ett i grunden ett mycket väl skött bolag. Företagets soliditet är närmare 50%, dvs närmare hälften av bolagets tillgångar finansieras av eget kapital även om de för tillfället har en nettoskuld pga en investering i ett distributionslager som kostar 600 miljoner. I svenska företag brukar soliditeten ligga runt 30% så detta får anses mycket starkt.

Konkurrens
Det är ju inte så att Clas Ohlson direkt har monopol på marknaden. Det finns mängder av liknande företag i Sverige idag. Några som jag kan komma på är K-rauta, Hornbach, Byggmax eller varför inte Järnia? Det finns säkert några till som jag har glömt. Konkurrensen är hård och det var just detta min far menade. Det kan bli tufft för Clas Ohlson. Jag tror dock att företaget har en fördel. De flesta av butikerna är, till skillnad från konkurrenterna, placerade i köpcentrum eller i centrumbutiker. De har ett mindre geografiskt monopol. Här i Göteborg ligger exempelvis andra, liknande butiker, längre ut från staden medan Clas Ohlson har placerat sig ibland annat Nordstan och vid Frölunda torg där konkurrensen är noll.

Ska jag investera i Clas Ohlson?
Jag har flera andra företag som jag just nu är intresserad av att satsa på. Ratos är ett annat exempel. I grunden är min analys att jag vill investera i Clas Ohlson men jag har ett problem. Clas Ohlson har, precis som allt, haft en stark uppgång under hösten och blivit väsentligt dyrare. Visserligen skulle jag kunna gå in i aktierna nu och se dem som mycket långsiktiga investeringar och även ta del av utdelningarna som är bra i företaget. Clas Ohlson hade ju 2008 en direktavkastning på 5,4%. Men samtidigt finns känslan i magen att man borde vänta och inte stressa med ett nytt innehav. Så JA, jag vill investera men NEJ inte till nuvarande pris. Däremot kan jag tycka att Clas Ohlson definitivt förtjänar en plats i bevakningslistan. Jag kanske köper om det blir billigt så småningom…

Mer om Clas Ohlson
Senaste rapporten (Q2)
Senaste årsredovisningen (2008/2009)
Utdelningsinformation Börsdata.se
Videointervju med VD Klas Berlow
Stockman om Clas Ohlson 2008
Analys från placera.nu
Tråd från börssnack

8 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

"Kanske köper om det blir billigt" ? Är du intresserad av aktien och tror på bolagets framtid så kanske det är dags att hoppa på tåget nu?

inte miljonär än sa...

Jo det är mitt dilemma för tillfället, skall man hoppa på nu eller vänta?! Börsen har ju bara tuffat på uppåt och uppåt så någonstans trodde jag att vi skulle få en sättning där man kan komma in igen. Nu vet jag inte vad som talar för detta. Jag får fundera vidare ett tag helt enkelt.

Jim sa...

Clas Ohlson har nog, liksom de flesta detaljhandelsföretag, gjort ett bra Q4. Men mycket av framtiden är inprisat nu. Ett alternativ är ju att köpa en mindre post nu, och eventuellt dubblera den senare. Då gör du inte bort dig totalt hur det än går.

Själv har jag just avslutat en kort affär i Tricorona, vilken gick snabbare än väntat. Köpte en mindre post på förra årets näst sista handelsdag och avyttrade den idag. Drygt 10 % upp, mycket nöjd :) Kan inte påstå att det var med hjälp av skicklighet, haft mycket flax i den här affären.

Även BEF har rört sig fint i depån idag, nedtryckt som den varit.

40procent 20år sa...

Classe är min 2:a största efter H&M och gillar bolaget.

Det är en sån aktie som man ångrade rätt länge att man inte köpte i samband med introduktion år 2000 under IT-yran. Men som tur så kunde jag köpa ganska billigt förra året och visst aktien har gått upp ganska mycket.

Det som gör Clas Ohlson så unik, som du också nämner, att de ligger så central i stora städerna. Om jag behöver nåt så åker jag inte bil eller buss till köpcentrum utan går direkt till närmaste Clas Ohlson butik. Med andra ord Clas Ohlson finns nära kunderna.

Här är några tankar när aktien noterades runt 57 kr!

http://borssnack.di.se/diseconf/forum/listmessages.aspx?forumid=1&ThreadID=1505522&search=

inte miljonär än sa...

40procent20år: tycker du att det kan vara värt att att köpa på sig nu i aktien med tanke på utvecklingspotentialen pga utlandssatsning? Sådär spontant tycker jag att aktien är mycket intressant men vill gäääärna köpa lite billigare..

Lägger till länken i inlägget! Tackar!

40procent 20år sa...

Själv skulle jag inte köpa Clas till dagens pris.. Sista gången jag köpte aktien så var det runt 75-80 kr när den började gå upp!

Direktavkastning är ca: 2% i dagens aktiekurs och avkastning på kapitalet är 4%. För att om man ska motivera ett köp så måste bolaget växa minst eller till och med mer än 15% årligen.

Tyvärr för högt värdering, oavsett hur mycket jag gillar aktien!

J sa...

Håller med 4020, ett bra och starkt bolag i grund och botten, men tyvärr en dyr aktie i dagsläget.

inte miljonär än sa...

40procent20år och J: Tack för era kommentarer, det är samma känsla som jag har då men utan de finna rationella förklaringarna med siffror.. ;-)