Börsveckan - osäkerhet kring trender ~ Mot miljonen

fredag 29 januari 2010

Börsveckan - osäkerhet kring trender

På morgonen läste jag en del bloggar som menade att det nu kunde bära av nedåt rejält. Vi har ju haft en negativ trend i nästan en vecka nu. Och inledningsvis trodde jag nästan att vi skulle fortsätta nedåt men idag har ju börsen varit stark. Osäkerhet råder.

Aktierna mot trenden
Min aktieportfölj har ändå gått mot den nedåtgående trenden under veckan och egentligen bara gått i sidled. Dels beror det på att jag ligger 50% likvid och att jag har Getinge och SCA som rapporterade starkt denna vecka. En annan faktor är de småbolag jag har som inte handlas lika frekvent som large capital bolagen. Jag har funderat en del på det här med fördelar och nackdelar kring att ligga likvid i denna tid som är nu. Jag vill varken gå in fullt ut eller ligga utanför helt. Därför blir det den gyllene medelvägen att ligga 50/50 istället. Skulle börsen fortsätta uppåt skulle jag inte gå in ändå. Jag vill få en större nedgång först för att veta att det finns luft uppåt förväntningsmässigt. Dessutom vill jag komma in billigare än vad de aktier jag suktar efter kostar just nu. Ingen stress alltså. Tålamod gäller även om det självklart kliar i köpfingrarna lite då och så.

Jag fyllde på en slant idag i mina Kina och Indienfonder också. Bägge dessa fonder har kursutvecklingar som lutat brant nedåt för att nu plana ut en aning. Köpläge i fondvärlden alltså.

Men vanurå? Var är siffrorna?
Tidigare fredagar har jag alltid redovisat lite siffror men nu är det slut med det. Själv har jag tyckt att det varit odelat positivt att anonymt dela med sig hur ens tillgångar utvecklas. Det har varit motiverande att göra så bra ifrån sig som möjligt. Jag märker dock att det nu som företagare kommer bli allt svårare att jobba anonymt. Förr eller senare kommer det bli allt enklare att ta reda på identiteten på denne bloggare och då vill jag inte att alla för enkelt skall kunna syna mina ekonomiska tillgångar. Men jag tar det lite pö om pö. Första steget får vara att sluta att redovisa siffror här på denna blogg. Jag hoppas att ni läsare inte tycker detta är tråkigt. Jag gillar verkligen att blogga och utan läsare skulle det kännas rätt meningslöst att skriva inlägg efter inlägg...

Nu skall jag och min sambo på inflyttningsfest och jag önskar eder läsare en trevlig fredag kväll!

1 kommentar:

Herr K sa...

Anonymiteten är en trygghet :)
Själv har jag oxå slutat med sifferstatistiken, mest för att jag inte orkade sammanställa det hela tiden.

Trevlig fredagskväll!