Avbetalning CSN - lån ~ Mot miljonen

måndag 25 januari 2010

Avbetalning CSN - lån

Den enda skuld jag sitter på är mitt csn lån. Äger ingen bil, inga fastigheter och är glad för det. Är också glad att jag har en utbildning och ett jobb men oj så dyster man kan bli av det där årsbeskedet från CSN ändå.

Det visar sig att jag under året skall betala närmare två papplappar varje månad till vår centrala studiestödsnämnd. 2010 års csn-lån ränta för mina bägge lån är 2,4% (jag har både det gamla och det nya). Tyvärr äter räntan ändå upp en del av avbetalningarna under året. Jag vill ändå inte amortera mer just nu då det fortfarande känns mer lönsamt att investera pengarna på börsen än att amortera. Som avbetalningsplanen (som csn ger mig) ser ut nu så är jag skuldfri år 2030. Det känns som om att det kommer att flyta ganska många liter vatten under broarna tills dess....

Min avbetalningsstrategi för csn-lån är i nuläget att jag kommer att hålla mig till den avbetalningsplan som jag fått från csn för tillfället. Om räntor och börsen går upp skall jag istället försöka att amortera mer. När det känns mindre lönsamt att köpa aktier och fonder skall jag öka amorteringsgraden. Det känns lika bra som att bara lägga pengarna på något sparkonto eller i en räntefond.

Nu är det väl bara att bita i det sura avbetalningsäpplet och se autogirot dra massa pengar varje månad...

Läs också:
Att betala av sitt CSN-lån
Studielån - borde man betala mer?

5 kommentarer:

DBS sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ekonomikoll sa...

Jag betalade av min studieskuld för något år sedan. Om inte annat så var det väldigt skönt att bli av med det. Glöm inte att räntan kan höjas framöver.
Kämpa på!

Jim sa...

Till Ekonomikoll:
Räntan för 2010 har sänkts 01% och den kan inte höjas speciellt fort efter den baseras på ett treårigt genomsnitt av....ja, var det statslåneräntan tro, minnet sviker.

Att lägga mer pengar än nödvändigt på studielån tror jag är en dålig investering. Även om 2010 inte blir ett lika guldkantat börsår som 2009 torde en aktivt förvaltad portfölj kunna slå räntekostnaderna med råge.

Övrigt:
Köpte ORC igår, eftersom aktien trycktes ner rejält. Räknar med en "ballong-under-vatten-effekt" inom en nära framtid.

Intressant igår var ju även att det äntligen verkar hända något mellan Spyker och GM, men dom har det innerligt svårt verkar det som, bläcket vill inte ner på pappret. Hur sagan än slutar så tror jag inte att SAAB blir kvar, inte i den storlek och i den form som behövs för att rädda arbetstillfällena. Hade jag varit anställd där, så hade jag snabbast möjligt försökt finna en annan arbetsplats.

inte miljonär än sa...

Hej Ekonomikoll: Räntan på Csn lån kanske höjs något under de kommande åren även om det blir ganska lite. Tänker nog inte amortera mer under 2010 utan försöka att investera pengarna på börsen. När ränta och börs eventuellt har tryckts upp så kommer jag att försöka amortera mer. Som det är nu har jag ingen möjlighet att betala av lånen direkt. Då tömmer jag alla reserver.

Jim: ORC är intressant men jag kan alldeles för lite om företaget ännu. Det enda jag läst är någon enstaka analys. Lycka till med innehavet!

Ekonomikoll sa...

Jim: Hade inte koll på att räntan var styrd på det sättet.

Själv så tycker jag inte om lån (vem som nu gör det!?) och därför hade jag som egen prio att bli av med studielånet på samma sätt som jag nu prioriterar amorteringar vårt huslån.