Venture Cup - Utveckla din affärsidé ~ Mot miljonen

torsdag 17 december 2009

Venture Cup - Utveckla din affärsidé

Jag har en vän (kallad B här på bloggen) som jobbar med Venture Cup i Göteborg och hon undrade om jag kunde skriva någon rad om detta. Självklart kan jag det sade jag. Jag gillar också idén med Venture Cup så det känns inte särskilt jobbigt!

Venture Cup är i alla fall en affärsplanstävling som syftar till att inspirera och engagera människor med affärsidéer att ta ett steg närmare att förverkliga dem. Man deltar gratis med sin idé och får genom organisationen handledning, utbildning, inspiration och tillgång till ett stort kontaktnät.

Förutom att man får en hel del hjälp så kan man också vinna en hel del pengar. Nu är det så att det var det var en prisutdelning häromdagen MEN det betyder det inte att de som inte var någon av de 10 som belönades för Bästa Affärsidé är utslagna! Det finns alltså fortfarande möjlighet att delta i tävlingen om du sitter på en affärsidé som du vill förverkliga!

Gå till Venture Cup

Andra entreprenörsbloggar:
Entreprenörsbloggen
En entreprenörs blogg
webbentreprenören Ted Valentin
Smart privatekonomi
4020.se
Disruptive.nu

6 kommentarer:

J sa...

Har funderat på det där men det känns så jäla läskigt att outa sig och sin idé inför massa andra entreprenörer och ett gäng proffs.

inte miljonär än sa...

Jag har själv funderat på att vara med. Ville också det men då jag jobbar såpass mycket redan tror jag det hade blivit en grej för mycket. Men hade jag haft mer tid så tror jag det kan vara ganska givande. Mycket bra konsulthjälp och möjlighet till investeringspengar.

Men jag förstår din känsla. kanske man kan tänka är att det värsta som kan hända är att du lär dig något nytt... ;-)

B sa...

J: Klart du ska vara med! :) Det är genom den konstruktiva feedback du och din idé har möjlighet att växa och utvecklas. Det är väldigt blandad nivå på bidragen och alla känner sig nog ganska nervösa innan de fått bekräftelse på att andra tycker det de gör/vill göra är bra.

S: Det är ett år nästa år oxå:)

J sa...

B: Sant sant, jag är nog inte den enda som blir skraj av såna grejer. Ska kika lite mer på't så kanske det blir ngt av det till nästa år om inte annat =)

Charlie sa...

Hej!

Först - intressant blogg. Jag har inte varit här förut, men jag kommer nog att titta in igen (och kanske rentav plöja igenom alla dina inlägg).

Venture Cup är en bra företeelse på alla sätt, men det kan bli bättre (som det mesta).

En sak som jag skulle tycka var intressant är en uppföljning av de företag som har varit med i Venture Cup med årlig uppdatering när årsredovisningarna dyker upp. För att inte göra uppgiften övermäktig skulle man kunna nöja sig med de som gått till final.

Fördelen med ett sådant upplägg är att många förmodligen skulle återkomma för att se hur det gått och på så sätt hade man byggt upp ett stort intressant nätverk med tiden.

Charlie

inte miljonär än sa...

Hej Charlie, kul att du gillar bloggen! välkommen hit. Jag brukar ju läsa din blogg sedan en tid tillbaka!

Vad det gäller Venture Cup så är jag inte själv inblandad i det men lovar att framföra dina åsikter till B som jobbar med eventet!