Veckans inlägg - länksök, google och spiltan ~ Mot miljonen

söndag 20 december 2009

Veckans inlägg - länksök, google och spiltan

Det här är det tredje försöket att skriva veckans inlägg denna söndag. De två första har mynnat ut i några A4 – sidor som inte handlat om varken ekonomi eller företagande. Mest ilskna rader om politiker som inte klarar av att göra något åt klimatet. Nu gör jag ett nytt försök.

Veckans länkgrej och Google-artikel
Om du vill göra en sökning på vilka sajter som länkar till just din blogg eller sajt så finns det en sökmotor på http://backlinkhunter.com/. Jag tror inte den hittar alla länkar men en sak som är intressant kanske kan vara för webb-företagare som kan snoka upp länkar där lite mer okända bloggare kanske ger dig en länk. Du kan då se vad de skriver om ditt material. Lite som en kvalitativ underökning av ditt material.

GP reporterna Gabriel Byström skriver i dagens tidning i den första delen av två om Googles framfart på nätet. Om deras nästintill monopolliknande ställning som får en del otrevliga konsekvenser. Själv tycker jag hela Googles koncept är fullkomligt briljant som affärsidé. Men också läskig. Läs artikeln Pengar styr nätets glufs glufs.

Spiltan
Sveriges självutnämnda svar på Warren Buffet är Per H Börjesson. Mannen bakom spiltan och som nu kommit ut med en bok på svenska om Warren Buffet (jag läser den just nu). Men hur bra är egentligen Spiltan? Stockman skriver som vanligt bra i inlägget Lever spiltan som man lär ut?

Små och medelstora bolag
För ett tag sedan lanserades sajten http://www.introduce.se/ som presenterar finansiell infomation om börsens mindre och medelstora bolag. Jag kan rekommendera sajten även om jag inte tycker att den utvecklats nämnvärt sedan lanseringen för något halvår sedan. En bra referenssida.

Stabil portfölj
Ett inlägg som åkte in under mina bokmärken i veckan är 4020.se stabil portfölj. Ett bra referensinlägg för framtida kvalitativa investeringar.

Smårolig blogg
I veckan skrattade jag när jag läste en blogg om en ung man med sin katt salahuddin. Inte mycket matnyttigt på den bloggen men ganska roligt. Läs några bloggrader på http://blogg.danielwerner.se/, kanske får du också dig ett skratt? Det kan behövas i dessa tider.

Min inlägg under veckan som gått:
När luften går ur en
Uppdatering min värdeutveckling
Venture Cup - Utveckla din affärsidé
Brott på börsen och sparekonomens misslyckande
Två gröna affärsidéer till folket

Jobba hårt och må bra - eller?
Placeringar - plan framåt
Fråga - flytta likvid från Kapitalförsäkring?
Ratos - analys för långsiktig placering

6 kommentarer:

Jim sa...

Vad man än tycker om Spiltan, så är i vart fall Per H Börjesson väldigt lik många av sina branschkollegor i ett specifikt avseende, han är en urusel författare. Jag läste för ett tag sedan "Så kan alla svenskar bli miljonärer". Mitt omdöme om boken finns att läsa som recension på Adlibris.

Av någon outgrundlig anledning verkar finansbranschen lida av någon kollektiv åkomma, som medför att varken företrädare för näringslivet eller ekonomijournalister klarar av att skriva läsvärda böcker. Dels är det ytterst sällan dom presenterar någon källa till sina nonchalant framkastade åsikter, eller bemödar sig om att visa varför saker och ting förhåller sig såsom dom påstår. Dels har böckerna sällan någon logisk struktur, och språket är genomgående på en undermålig nivå, med både felstavningar och grammatiska fel.

Men tråkigast är nog att de flesta böcker i ämnet har en underton och attityd som nedvärderar läsaren. Istället för att satsa på vetenskap, tyngd och långa förklarande resonemang som visar att författaren tror sin läsare vara intelligent och kunna dra egna slutsatser, så blir det slagord, hastiga beskyllningar och enstaka återgivna händelser lyfta ur sitt sammanhang, som ska visa hur oerhörd kompetent författaren är, och hur oerhört korkad "motståndarna" är. Det liknar alltså inte i så liten grad enkla politiska budskap, valaffischer och liknande.

inte miljonär än sa...

Själv har jag inte läst så kan alla svenskar bli miljonärer och kommer inte göra det heller.

Tidigare har jag inte läst något om Warren Buffet så det är intressant att läsa om hans placeringar.

Boken, som litterärt, verk är dock inte så mycket att hänga upp i julgranen... ;-)

Jim sa...

Ska läsa den om Warren Buffet jag också. Inte ofta det kommer ut något om Buffet på svenska, så man får passa på.

svenskmillionaire sa...

Jim: Jag kan väl hålla med till viss del av dina åsikter, men du tar väl ändå i lite väl?!? Jag kanske inte har så höga förväntningar av språket, men jag gillar båda Börjessons böcker. Det jag inte gillar med boken om Buffet är att Börjesson smyger in lite reklam om Spiltan och det gillar jag inte. Men jag gillar ändå Börjesson, han sticker ut hakan och ifrågasätter branschen. Och det tycker jag är bra. Men jag gillade boken om Buffet. Det var en lättläst och bra bok som gör att man blir inspirerad att bättra på sina investeringsbeslut.

Jim sa...

Till svenskmillionaire:
Om jag tar i för mycket...hmm...kanske, det beror ju på vad man jämför med och vad man söker i den litteratur man läser. Jag kräver inte att Börjesson ska skriva som någon nobelpristagare, men han bör i vart fall eftersträva lite struktur och stringens i sina verk, lite mindre Aftonbladet och lite mer vetenskaplighet, mer fakta och mindre tyckande, om man vill uttrycka det i dikotomier.

J sa...

Jim: Det är ingen skönlitterär bok, skärp dig nu. Den är tex mycket bättre än den engelska versionen av rich dad (kiyosaki) så att dra igång värsta hatet passar väl bättre på Lapidus böcker än Börjessons? Kverulant.