Uppdatering företaget ~ Mot miljonen

tisdag 1 december 2009

Uppdatering företaget

Tyckte det var tid att uppdatera utvecklingen av mina företagsplaner.

Jag har nu tagit mig igenom ett gäng blanketter som skulle fyllas i för att göra en preliminär självdeklaration samt få i ordning ett bankgiro hos Swedbank. Känner en person som jobbar på swedbank och hon kunde hjälpa mig i ordning med ett företagskonto. Tror att det är bra att ha en kontakt på banken, dessutom ger det mig lite rabatt på priset vilket är trevligt.

Annars sitter jag just nu mest och försöker jobba med designen på sajten så att den blir så intuitiv, lättnavigerad och tydlig som möjligt. Det finns förstås mängder av arbete kvar vad det gäller kvalitetssäkring av att den fungerar likartat i olika webbläsare och att alla html, css och php taggar fungerar någorlunda bra. Det finns en valideringstjänst för att kontrollera sin kod på http://validator.w3.org/ och när jag kör index sidan finns det sammanlagt 71 fel där. Så gångra 71 med 15 så får ni antalet felkorrigeringar som krävs för att validera hela sajten. Som tur är fungerar den ändå…

Som jag nämnt tidigare i bloggen så är nu allt material för att kursen Ma B skall kunna läggas ut klart. Eftersom jag inte vill lägga ut det gratis väntar jag nu på att min partner skall bygga klart ett kontosystem. När väl det är klart så blir det säkerligen en del finjusteringar för att få det att fungera. Räknar nog inte med att vara klar med det innan jul helt enkelt. Om inte det går mycket snabbare än vad det brukar göra....

Annars har nu på allvar grottat ner mig i länkarbete som är ett rätt slitsamt arbete. Det finns som tur är en hel del tips på nätet om viktiga länkkataloger som man kan använda som utgångspunkt. Annars tror jag att det är ganska ovanligt att söka på liknande typer av matematikhjälps-sökord och den gamla vanliga metoden reklammail är att föredra. Men det är ju inte aktuellt innan det finns något att sälja på sajten.

En annan idé är också att använda sig av Googles AdWords för att generera trafik. På mitt webhotell Binero får man just nu 500 kr på adwords som en värdekupong. Kan vara intressant att prova det och se om det ger utslag.

Länkar:
www.matematikvideo.se
www.matematikvideo.se/blogg

3 kommentarer:

Jim sa...

Du sliter och sliter med ditt företag...det är inte utan att vi läsare imponeras av kreativiteten och arbetslusten. Det blir spännande att följa fortsättningen. Hela branschen är förresten spännande, speciellt för såna som mig, lärare alltså. Internetmognaden i samhället är rätt god nu och bandbredden tillåter ju hela andra verksamheter än för några år sedan, till exempel mer och mer streamat. Det är ju inte utan att jag själv funderat på vilka samhällsvetenskapliga modeller, ekonomiska samband och historiska exposéer man skulle kunna streama.

Förresten, har du tur får du såsmåningom kränga hela företaget till Bure mot god betalning i Bureaktier, dom verkar ju satsa renodlat på kunskapsföretag numera :)

tobias sa...

Heter det verkligen gångra? Anyway, hoppas företaget kommer igång och börjar generera pengar för dig. Det är ingen dum idé alls. Det gäller bara att folk som behöver tjänsten kan hitta dit precis som du skriver

inte miljonär än sa...

- Jim, jag tror också att hela utbildningsbranschen kommer att hitta en väg in i digitala läromedel av olika slag alltmer. Jag tror aldrig att själva läraryrket kommer att försvinna, det finns ju ingening digitalt som slår läraren i klassrummet... Och det hade inte varit fel med en exit ngn gång om några år eller så..;-) Tror tyvärr att chansen till det är ganska liten..

- Tobias: Det heter multiplicera om man skall vara helt korrekt.. ;-) Kul att du tror på idén, själv pendlar jag hela tiden mellan att tycka att det är en toppenidé till att tycka att den är hel värdelös.... Men det kanske ska vara så när man är mitt uppe i en process.