Två gröna affärsidéer till folket ~ Mot miljonen

onsdag 16 december 2009

Två gröna affärsidéer till folket

Fick idén till detta inlägg efter att ha läst en entreprenörs blogg där Jonas delade med sig av en affärsidé. Här presenterar jag några affärsidéer jag skulle vilja se genomföras. Mest för att jag själv vill ”ha dem”. Dock kommer jag aldrig själv genomföra dem. Därtill har jag varken lust eller kompetens.

Lägenhetskraftverket:
Jag skulle vilja kunna sälja el från min egen lägenhet. Hur detta rent tekniskt skulle gå till vet jag inte konkret. En idé är att kunna ha solceller utanför fönstren som producerar ut el dagtid på elnätet när jag själv är på jobbet. Snacka om passiva inkomster! Dessutom totalt befriat från fossila bränslen. Det finns ju idag sådana typer av tekniska löningar. Problemet är bara att man inte verkar få sälja el som privatperson ut på elnätet i Sverige. Jag vet att i vissa delar av Tyskland tex är detta möjligt. Så det behövs säkerligen något politiskt incitament för detta också. Men om ni löser det politiskt och tekniskt så har ni en kund i Göteborg!

Att det i skulle gå att lösa detta problem i tyskland men inte i Sverige vore ju mycket konstigt. Kanske borde resa till Tyskland, typ Lübeck, och starta en ny firma?


Butiken Grönt initiativ:
Om du odlar grönsaker/frukt/örter i din trädgård och vill sälja dem så kan man säkert snacka in sig i någon liten grönsaksaffär och få det sålt till en billig penning. Jag skulle vilja ha en affär där allt som såldes kommer från närproducerade platser. Och med närproducerat menar jag inne i stadens (bor i gbg) trädgårdar. Tänk dig att dina morötter, potatisar och ärter kan säljas och generera en liten vinst genom denna affär. Dessutom räddar vi miljön en aning!

Ok, jag vet att dessa affärsidéer bär drag av utopism och att de säkerligen inte skulle bära hela vägen till börsnotering och raketvarning på din börstidning men ändå. Det vore fint på något vis!
Kanske har du, läsare av denna blogg, en affärsidé som du egentligen aldrig kommer att genomföra men ändå vill dela med dig av? Kommentera då gärna!

* Update: Länktips till fler affärsidéer: idépedia.se

Läs också:
Företagande och samarbete
Entreprenörsmänniskan

5 kommentarer:

john sa...

Det där med elen var ju riktigt intressant. Dock kanske det skulle sluta med alla alla husägare packade sina tomter fulla med solceller vilket inte är så snyggt =)

Mvh /eko trygghet

inte miljonär än sa...

Nä det är säkerligen inte säkert snyggt om man jämför med en blomplanta i fönstret men tänk vad fint det hade varit att kunna producera och kanske tom tjäna pengar på att producera egen el!

B sa...

kolla in idépedia.se!

navid modiri med vänner har samlat in ett rejält gäng affärsidéer som bara ligger och väntar på att förverkligas:)

inte miljonär än sa...

B, gött, jag uppdaterar inlägget med länktipset!

J sa...

Jag tycker idéerna var bra, och de kommer säkert förverkligas när vi i framtiden måste bli mer självförsörjande. =)

Och tackar för idepedia, bra tips!