Ratos - analys för långsiktig placering ~ Mot miljonen

måndag 14 december 2009

Ratos - analys för långsiktig placering

Private equity bolaget Ratos har under en period intresserat mig. Orsaken till intresset för investmentbolaget beror på deras affärsidé att investera i onoterade bolag som går med vinst och även ta ett aktivt engagemang i ägandet.

Det svenska företaget Ratos är alltså ett investmentbolag med innehav i 20 onoterade företag i Norden. Tillsammans omsatte dessa företag 46 miljarder 2008. Det finns en komplett lista av innehaven här men för att nämna några så äger de stora delar i Anticimex, Bisnode, AH industries och Euromaint. De är tyngst exponerade mot industrisektorn men innehar ägande i tjänste-, och konsumentsektorn också.

Affärsidé
Affärsidén är på ytan enkel och går lätt att förklara. Man satsar på onoterade nordiska företag och man deltar aktivt i dessa för att skapa mervärde för de egna ägarna. Ratos vill också successivt avyttra innehaven och detta kan då även ske globalt. Man vill verka branschoberoende men har som sagt en viktning mot industrin. Man investerar inte i tidiga skeden i bolagens livscykler utan vill att företaget skall vara marknadsledande på sitt område och gå med vinst. Direktavkastningen har de senaste åren i snitt legat på 6,7% enligt börsdata.se.

Företagsledning
VD för Ratos är Arne Karlsson som, sedan han tog rollen, har styrt Ratos mot den nuvarande strategin att satsa i onoterade företag som går med vinst. Detta har visat sig vara framgångsrikt och bolaget har haft en fantastiskt bra resa på börsen sedan 10 år tillbaka i tiden. Företagsledningen verkar också ha stort förtroende från aktieägarna vilket kan kännas betryggande för en småsparare som mig själv.

Aktiekursen och personlig reflektion
Ratos B handlas idag på intervaller runt 180 kronor aktien och har precis som börsen som helhet haft en stark uppgång under året. Visserligen är bolaget mycket intressant för den långsiktige redan nu men frågan är om det inte blir till en dyrare peng än om man väntar.

Personligen intresserar detta företag mig och innehaven skulle hamna i portföljens långsiktiga avdelning. Jag gillar affärsidén och tror att Ratos har bra potential många år framöver. Ni som följt bolaget längre än mig får som vanligt gärna kommentera och ge er bild av företaget.

Mer analyser om Ratos
Bloggen Stockman.nu´s samlade inlägg om Ratos
En entreprenörs blogg om Ratos
Bloggen Zeadsdead om Ratos
Aktiespararna artikel 1 och artikel 2
Bloggaren Yxhugg


Mer aktieanalyser
Opcon, Tricorona och Realty Income
Seabased AB
Fortnox AB

9 kommentarer:

Ekonomitankar sa...

Bra direktavkastning har de också, Ratos har en given plats i min aktieportfölj.

Cristoffer sa...

18 inlägg om Ratos som jag haft i portföljen i knappa 10 år...

http://cristofferstockman.blogspot.com/search/label/Ratos

I en långsiktig analys bör man givetvis nämna Ratos egna målsättningar och inte fokusera på aktiekursen (mer än at det är en prislapp) Dvs att bolaget har som mål över tiden att ha en avkastning på eget kapital om 20%.

I senaste rapporten så hade ratos ett eget kapital om 93 kr per aktie. Om detta förräntas med 20% så blir det en "snittvinst" över tiden om 18,6kr per aktie varav det mesta kommer delas ut som utdelning över tiden.

Nu är det dock inte rimligt att anta att Ratos de kommande åren når denna målsättning. Når man hälften de kommande 5 åren dvs 10% så göra man det mycket bra. Detta ger en "snittvinst" om 9,3kr per aktie varav det allra mest kommer delas ut. Då har vi tyvärr en prislapp på Ratos som är omkring p/e 19... i vart fall lite drygt 5% i årlig avkastning, bättre än räntan i alla fall.

Jag köper inte mer Ratos på denna nivå omkring 180, men allt annat lika så ner mot 100lappen så börjar det bli köpvärt.

inte miljonär än sa...

- Christoffer, jag har läst några av dina inlägg om Ratos och det är bland annat på grund av din blogg som jag intresserade mig för bolaget. Nu har jag faktiskt glömt att länka till dina inlägg, gjordes sent söndag kväll.. :-( Lägger till länken ifall fler vill läsa dina inlägg.

Tack för dina synpunkter och kommentarer, jag vill köpa på mig Ratos men det känns svårt att göra det när aktiekursen ligger som den nu ligger just nu, skulle den gå ner lite kommer jag definitivt att köpa på mig en del.

Ha det gott

40procent 20år sa...

Anticimex - ett mycket bra bolag som Ratos Äger, förmodligen deras bästa bolag!

J sa...

http://enentreprenors.blogg.se/2009/november/ratos.html

inte miljonär än sa...

40procent20år: Intressant, kanske finns det fortfarande en marknad för mot illasinnande kackerlackor och annat otyg... ;-)

- J: perfect! Lägger upp den länken också!

J sa...

Som den faller idag kan du köpa den med 5% direktavkastning. ^^

inte miljonär än sa...

Haha! Ja, jag såg att den dippar, som allt annat, rejält idag. Kanske att det närmar sig ett bra läge för att gå in då. Vad tror du J att botten ligger?

J sa...

Jag är verkligen ingen expert på TA, motstånd, spikar, gummisnoddar och allt vad det heter, men jag tror det beror på marknaden i stort. Om vi får se en W-återhämtning med en tillbakagång till låga nivåer så tror jag mycket väl att den kan tryckas ner till kanske 130. Om det däremot fortsätter uppåt lite svajigt sådär så hoppas jag på ett motstånd vid 175. Innan idag hoppades jag att det låg vid 180, men jag hade uppenbarligen fel.
Hursom, under 160 är det köpläge för min del oavsett. Över det finns det intressantare bolag.