Placeringar - plan framåt ~ Mot miljonen

tisdag 15 december 2009

Placeringar - plan framåt

Sitter för tillfället och funderar vidare på min investeringsplan framåt och gör exceldiagram för att försöka samla tankarna sent en tisdag kväll efter att ha spelat innebandy.

Kämpade hårt ikväll för att försöka få in den där lilla håliga bollen i målburen. Tror jag satte rekord i antal missade lägen denna afton. Frustration. Som jag skrev förra veckan så har jag nu bestämt för ungefär hur jag vill att min portfölj skall formas under nästa år. Jag är tveksam till att gå in fullt ut nu innan jul dels av skattemässiga själ samt att det känns som vi varken skall upp eller ner i börsvärdet. Skulle vara fint med en tillfällig sättning för att kunna komma in lite billigare för mig personligen även om ni som ligger inne säkert tycker tvärtom ;-)

I alla fall vill jag att min portfölj skall se ut ungefär så här vad det gäller de olika delarna:

Värdeökning
Denna del av portföljen skall alltså bestå av bolag jag på längre sikt kommer generera en höjning av insatta pengar och som jag, när jag är nöjd med ökningen (förhoppningsvis), kan sälja med en trevlig vinst. Bolag som jag redan har eller troligtvis kommer att köpa är: Getinge, SCA, Trelleborg, SSAB, Ratos.

Utdelning
Förhoppningsvis kan denna del av portföljen växa alltmer som jag lär mig om utdelningar. För tillfället siktar jag in mig på Realty Income, Astra Zeneca och Hennes och Mauritz. Är inte riktigt klar här ännu men månadsutdelningar lockar en hel del för tillfället.

Risk
Den minsta delen av portföljen skall bestå av mindre utvecklingsbolag med högre risk. Just nu ligger jag ju inne i Fortnox men framåt planeras något till sådant aktieköp. Bolag jag håller under uppsikt är Opcon, Tricorona, KnowIT och några till som är onoterade.

Så därja, det kändes bra att sätta detta på pränt, har snurrat i den lilla skallen ett tag. Nu blir det läsning av vin litteratur och sömn.

Läs också:
Att välja placeringsstrategi
Att hålla nere kostnaderna

2 kommentarer:

Finanshajen sa...

Intressant med Fortnox, även om jag själv tycker att mycket är inprisat i dagens värdering så kan de nog gå en fin framtid till mötes. Har du haft dem ett tag? De har ju presterat väldigt bra på ett år. Tricorona ser billiga ut, men den politiska risken gör att jag avstår. Opcon har svårt att tjäna pengar, jag var aktieägare där ett tag och var med om en bra kursuppgång men har nu sålt av och väntar på bevis om bättre marginal.

Handlar du via KF eller vanlig depå?

Vänligen,

inte miljonär än sa...

Hej Finanshajen! Jag har haft Fortnox under bevakning i cirka ett år nu och varit aktieägare sedan i somras. personligen tycker jag att företaget går från klarhet till klarhet men håller med dig om att de uppgångar som nu varit har gjort aktien ganska "mätt". Fast företaget tror jag ändå starkt på.

Håller med dig om Tricorona, osäkert politiskt läge just nu men om det blir tydliga besked kring utsläppsrätterna framåt så är de för tillfället billiga.

Jag handlar mest via KF.