Lyckade webbsajter - Semi Passiva inkomster ~ Mot miljonen

tisdag 1 december 2009

Lyckade webbsajter - Semi Passiva inkomster

Hur gör man för att skapa en bra och inkomstgenererande webbsajt? Är det lätt eller svårt? Här vill jag beskriva de idéer jag för tillfället har hur man gör en lyckad webbsajt som kan ge Semi-passiva inkomster!

Namnet Semi-Passiv tycker jag är långt mer passande än ordet passiv inkomst som är en konstig ordkonstruktion. Om din nya eventuella inkomst faktiskt skall bli en inkomst så gäller det oftast att ligga i ganska rejält innan den bli någorlunda passiv. Med en semi-passiv inkomst menar jag att det är en inkomst som kräver mycket arbete från början men där du strävar efter passivitet längre fram.

Men vad är det egentligen som kännetecknar en lyckad semi-passiv webbsajt? Här vill jag propagera för fyra viktiga framgångsfaktorer: Kvalitet, Levande element, Interaktion, Tid. Inspiration till inlägget kommer bl. a från bloggen http://www.disruptive.nu.

Kvaliteten på tjänsten
Den första och, enligt min mening, den viktigaste framgångsfaktorn är att bygga något som håller en bra kvalitet. Förvisso kommer du relativt långt med grymma inlänkar men frågan är varför någon skulle vilja länka till dig om du inte har en sajt med inbyggd kvalitet. Vad är då kvalitet på en webbsajt? Den tjänst eller information du presenterar måste möta ett behov och tillfredsställa detta. Ställ dig frågan: vad det är din "kund" behöver och vad du kan göra för att tillgodose detta. Vad ger din tjänst för nytta eller upplevelse för kunden? Skulle du själv vilja använda tjänsten? Jag skulle vilja påstå att det är av stor vikt att du kan känna dig stolt över webbsajten du skapat. Känslan över att ha gjort något bra och kvalitativt.

Levande element
I början kommer självklart din webbsajt att behöva anpassas, utvecklas och uppdateras. Få är de företagare som hittat rätt efter 24 h och sedan kan ”casha in” även om sådana exempel kanske finns. Det krävs med största sannolikhet anpassning efter dina kunders behov eller för att marknaden förändras. Jag vill också påstå att det inte är spännande att dyka in på en sajt som inte har uppdaterats på tre år.

Man vill känna när man går in på en sajt att den ”lever”. Att det finns mer att upptäcka och att den inbjuder till att återkomma för att få ta del av mer. Svårigheten blir alltså att skapa element som känns levande men ändå kräver små uppdateringsinsatser. Vi vill ju ändå sträva mot passivitet. En framkomlig väg tror jag är att först bygga de centrala kvalitetsskapande elementen (tex guider, instruktionsvideos, tips, applikationer/widgets, användarvänlig design). När väl det är klart har du ditt fundament att stå på. Man kan då ägna sig åt mindre uppdateringar som små blogginlägg, vad händer på sajten just nu, möjlighet till kommentarer, nyheter eller att användare kan skicka in egna förslag.

Interaktion

Vad kräver egentligen nätets användare som skiljer sig från tex en vanlig butik. Hela konceptet internet bygger ju framförallt på återkommande kommunikation på olika sätt. Jag tror att det kommer vara allt mer viktigt (om det inte redan är det) att webbskaparen interagerar med användaren. Inbjud på något sätt till interaktion med användaren, tex genom en blogg eller en tillhörande facebooksida. Google samarbeter numera även med facebook och därmed skapar detta också en starkare länkstruktur. Det behöver inte vara mängder av tidskrävande interaktion men något skapar både levande element och kvalitet.

Tid
Släng ihop en sajt på 24 timmar, lägg ut den på nätet och sedan njut av rikedomarna, eller? Nej jag tror inte att nätet och dina användare kommer att återkomma till din sajt, tipsa om den till andra och länka till den om du inte ger den tid att utvecklas och anpassas. Nu menar jag inte att det kommer att krävas 10 år innan du lyckas. Däremot tror jag att ett halvår inte är i underkant för att låta tjänsten utvecklas. Vissa gamla webbrävar menar även att tidsaspekten och uppdateringsfrekvens numera är av stor vikt för att google skall "tycka om" din sajt. Ge dig själv och, utvecklandet av din tjänst, tid och engagemang.

Så, detta är de fyra saker jag siktar in mig på när jag nu bygger vidare på mina egna nättjänster. Det är förvisso så att jag inte sitter med facit inne än. Mina sajter genererar en inkomst varje månad men målet är högre satt. Däremot är känslan just nu att siktet är någorlunda rätt inställt. Siktet mot den semi-passiva inkomsten. Siktet på kapitalet mot ett ekonomiskt oberoende. En av de drömmar jag när.

Slutligen: Kommentarer tages självklart med stor glädje emot!!

Läs också:
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?
Sökmotoranpassa dina länkar - guide
Bygga sajt - liten SEO guide
Snygga ikoner till bloggen
Css mallar - gratis hemsidemallar
Gratis bra fonter

Inga kommentarer: