Jobba hårt och må bra - eller? ~ Mot miljonen

onsdag 16 december 2009

Jobba hårt och må bra - eller?

Under min första lärarpraktik hade jag en handledare som på alla uppgifter och prov skrev ”jobba hårt och må bra” till sina elever. Själv funderar jag på om det fungerar så.

Snön yr utanför mitt fönster även här i det annars, under vintern, blöta Göteborg. När snöflingorna sakta singlar ner mot asfalten blir man lätt reflekterande till sinnes. Jag tänker tillbaka på hösten som varit. Jag tror faktiskt jag aldrig tidigare i mitt 31,5 åriga liv har jobbat hårdare än den senaste tiden. Jag har under hösten lärt mig hur man spelar in instruktionsvideos, webbdesign, css-mallar, wordpress, registrerat och satt mig in i bokföring för företag, skrivit avtal med en programmerare, nästan byggt en affärsmodell klart och dessutom hunnit med att jobba 100% som lärare och skolledare. Jag har jobbat hårt och mått bra, eller?

Egentligen vet jag inte om den där handledaren hade något djupare syfte än att dänga arbetsmoralkakor i ryggen på sina elever för att de skulle göra sina uppgifter. Antagligen ligger inte välbefinnandet i mitt liv i tanken att hårt arbete ger mig välmående. Det är väl snarare så att roligt arbete ger just mig välmående.

Häromdagen diskuterade jag just hårt arbete med en av mina äldre kollegor som tar programmeringsuppdrag vid sidan av och som ibland jobbar rätt hårt åt andra. Någonstans inser jag att när jag väl jobbar efter mina egna mål och drömmar orkar jag jobba långt hårdare för att motivationen kommer inifrån och inte utifrån. Dessutom är det så fantastiskt roligt att utveckla egna idéer och driva igenom dem själv att hårt arbete faktiskt får mig att må bra.

Nu skulle jag troligtvis aldrig skriva något liknande på en elevuppgift men skulle jag göra det så vore det Jobba med något roligt och må bra. Det skall i alla fall bli skönt med jullov och även en aning mindre bloggande snart… Slutligen, en Börs-jul-haj

Läs också:
Jantelagen 2.0
Veckans inlägg - kluring och hajar

2 kommentarer:

Herr K sa...

haha, börs-jul-hajen var fin!

Men jag håller med dig ang. motivationen. Visst är det betydligt mer givande om man jobbar för sig själv än sliter för någon annan. Det är den biten som gör att entreprenörer kan offra nästan allt för att förverkliga sina idéer, medan den stora massan nöjer sig med avlönat arbete.

Bra skrivet!

inte miljonär än sa...

HK: tackar! ja, en börsjulhaj kan ju inte vara fel...