Jag känner mig utanför... ~ Mot miljonen

onsdag 2 december 2009

Jag känner mig utanför...

Kanske inte direkt socialt men utanför börsen. Det är tråkigt att ligga utanför med det mesta av innehavet.

Jag gick ut med 75% förra veckan och har ännu inte kunnat motivera mig att gå in på börsen igen. Det har hittills varit ett makalöst börsår och min egen portfölj har följt ganska nära index sedan i Maj. Eftersom jag sålde av räntefonder och istället lade dessa pengar i aktier så har det varit en bra affär hittills. Jag blir helt enkelt en aning försiktig och misstänksam. Kan det verkligen fortsätta uppåt mer nu?

Men icke desto mindre så blir det så mycket tråkigare att ligga utanför. Ingen spänning att logga in på internetbanken längre. Där ligger bara SCA och Getinge kvar och skvalpar runt lite. Inget Trelleborg längre som tidigare stod på +50%. Bara massa likvida (tråkiga) medel. Egentligen vore det ju roligare om börsen gick upp men just nu hoppas jag på en liten sättning så att jag kan gå in billigare.

Läser om bloggaren Stockman på placera.nu. Han ligger inne länge, mycket länge i sina innehav. Gillar den bloggen och har läst många av inläggen där men jag har svårt för att bara ligga kvar i innehav så länge. Är alldeles för hetsig och vill ha mycket förändringar av naturen. Så hittills har jag sålt och köpt en hel del gånger i mitt aktieinnehav (inte fonderna, där månadssparar jag istället). Det blir lite roligare då tycker i alla fall jag. Om det är den bästa strategin? Det har jag ingen aning om...

Läs också:
Gick ur
Courtage – en RUGGIGT snårig djungel

7 kommentarer:

Spara Dig Rik sa...

Ibland kanske det tråkiga är det bästa? Eller, lite omvänt, bara för att det är roligt att gå in och ur positioner behöver det kanske inte betyda att det är en bra investeringsstrategi?

Jobbig sits för dig dock, om du nu tycker det är så tråkigt. Men det kanske är lönsamt att stå utanför, den som lever får se.

TGL sa...

Men det blir ju en hel del pengar som går till courtage om man köper och säljer hela tiden. Jag läste i ett av dina tidigare inlägg att du betalade 99 kr i courtage tills nyligen. Det har lönat sig ändå för dig?

Anonym sa...

När man sålt aktier med vinst, gäller det att analysera aktier. För att se om man kan hitta några undervärderade eftersläntare.Det är inte troligt att vi får se en stor djupdykning på börsen.Enligt statistiken varar en konjukturuppgång ca 5år.Sättningar på börsen med ca 15% kan förekomma under tiden.

inte miljonär än sa...

- Spara dig rik: Jo, tidigare under året har det varit lyckosamt att stå utanför i vissa positioner under kortare perioder. Men denna gång verkar jag kanske ha gjort fel, vi får se. Jag tror att jag behöver bli lite tråkigare egentligen...

- TGL: Ja 99 kronors courtaget var en miss men uppgångarna har ändå varit såpass bra att jag gjort fina vinster under året.

- Anonym: Tanken med att gå ur denna gång var ju att jag trodde att vi skulle få se en liten sättning framåt. Dock verkar kraften uppåt just nu vara ganska stark. Ligger nog utanför ett tag till och ser om vi får en dipp. Annars får man erkänna att jag gjort fel och gå in igen...

Herr K sa...

inte miljonär än:

Haha, jag vet precis hur du känner dig, det känns riktigt tråkigt att stå utanför börsen. Går börsen ned känns det visserligen bra, men samtidigt kan jag bli frustrerad om jag missar en fin uppgång i ett bolag jag tänkt gå in i.

Om jag vore du skulle jag nog börja satsa på utdelningsaktier faktiskt. Då kan du ju sova gott om nätterna och samtidigt se kapitalet växa långsamt.

Herr K sa...

Off topic: Jag har förresten reggat min allra första domän, och fixade detta hos Binero, så du kanske får lite pröjs där då jag gick genom din blogg ;)

Hur jag sen kopplar adressen till den nya sidan är något jag jobbar på...

inte miljonär än sa...

Herr K: Ja konstigt nog så hoppas man nästan på en nedgång nu ;-) Så att man kan komma in lite billigare.

Hmm.. Jag hade också en del problem i början att koppla domänen till webhotellet. Mitt tips är att du ringer till Binero som har en grym support. Det är av den anledningen jag faktiskt har Binero för att de även för privatpersoner har telefonsupport. Det är fint då man som domänokunnig kör fast. De har alltid hjälpt mig snabbt och enkelt.