Ingen pluggar matte över jul ~ Mot miljonen

tisdag 22 december 2009

Ingen pluggar matte över jul

Den senaste tiden har det varit ett helt ok besöksantal på min företagssajt. Det märks att det varit nationella prov och en del hetspluggat som vanligt.

Men nu märks det likaväl att det är jullov och det är i princip dött på sajten. Själv har jag släppt den publika delen av arbetet som marknadsföring, blogginlägg, facebookande osv. Istället utnyttjar jag några dagars ledighet innan jul till att gräva ner mig i begreppet derivata och till att försöka besegra mina photoshopdemoner.

Någonstans tror jag att jag genom att kunna göra bra förklaringar av just derivata öppnar möjligheter till en positiv utveckling. Det är ett, för många matematikstuderande, krångligt begrepp. Det är inte heller lätt att förklara det på ett så tydligt och visuellt sätt då det rymmer flera olika nivåer och en del förförståelse. Nu skall jag inte gå in på dessa didaktiska och pedagogiska frågor här utan det jag vill säga är att det kräver många många timmars funderande för mig att lyckas göra en bra förklaring. Om arbetet sedan mynnar ut i något jag är nöjd med vet jag inte. Men skulle det bli bra så tror jag ryktet sprider sig bland många matematikstuderande som har problem med derivatan.

Jag har även ganska länge försökt undvika photoshop genom att använda gratisprogrammet paint.net som är en helt ok gratiskopia av photoshop. Men utan alla tusentals funktionaliteter som för den okunnige photoshopanvändaren mest är i vägen för vad man vill göra. Nu har jag dock känt behövet av att sätta mig in lite mer i programmet då vissa saker inte blir snygga i Paint.

Det känns, för övrigt, roligare än någonsin att driva projektet framåt. Som jag skrev i ett inlägg häromveckan så ger det mycket när motivationen inifrån är så stark som den är.

Läs också:
Jobba hårt och må bra eller?
Företagande och samarbete

5 kommentarer:

john sa...

Kul att höra att det går framåt med ditt projekt! Har du hört talas om GIMP? Det är ett gratis fotoredigeringsprogram som enligt många håller samma klass som Photoshop.

Mvh //Ekonomisk trygghet

inte miljonär än sa...

Jupp, har provat det lite på jobbet men tyckte det var lika krångligt som photoshop... ;-)

Tack ändå för tipset!

J sa...

Just derivata var skälet till att jag inte gick matte c i gymnasiet ^^

Charlie sa...

Hej!

Kul att det rör sig framåt.

Finns det inte någon bra videokurs i Photoshop :)

Mvh Charlie

inte miljonär än sa...

J, snart kan du åtnjuta en video om Matematik C! ;-) Kanske kan vara bra när du räknar geometriska talföljder (räntapåränta) för att estimera dina framtida vinster!

Charlie: Jo, moderskeppet.se finns och de är grymma på photoshopgeonomgångar! Dock har jag först nu haft tid att sätta mig ner med det.