Drivkrafter mot ekonomiska mål ~ Mot miljonen

lördag 5 december 2009

Drivkrafter mot ekonomiska mål

I den intemiljonärska tillvaron har saker och ting snurrat fort det senaste halvåret. Allt påbörjades någon gång i början av maj. Jag insåg då att jag kom hem från jobbet och inte hade något att göra.
Har aldrig varit särskilt intresserad av att bara kolla på TV-maskinen eller att pyssla med frimärkssamlingen (eeeh har iofs ingen). Jag hade väl då känt ett tag, redan då, att det gurglade runt någon slags vilja i bröstet att driva något framåt. Drivkraften att göra något hade under några års tjänstemannajobb vuxit sig stark.

Drivkrafter
Jag tycker mig se, trots min ungdomliga oerfarenhet, att människor på något vis alltid strävar efter att uppnå det som känns meningsfullt. Det är ju alltid individuellt vad detta är för något . Det som känns viktigt för en person är kanske inte alls viktigt för en annan person. Men det tycks inte alls vara självklart att man vet vad det egentligen är man strävar efter. Ändå mindre att man faktiskt verkligen tar tag och strävar efter det man verkligen vill.

Har under veckan som gått diskuterat en hel del kring framtida företagsidéer med mina kollegor. Någon bygger applikationer till mobiltelefoner men de lämnar sällan hans egen dator. En annan kodar databaser åt en webbdesignbyrå men drömmer om att göra något eget. En tredje har skrivit en bok men har inte släppt den ännu. Det finns massor av drömmar, drivkrafter och viljor därute men få är redo att sätta sig och realisera sina drivkrafter.

Bloggosfären och drivkrafter
Runt omkring i bloggosfären tycker jag att man, digitalt, möter massor med svenska människor med starka drivkrafter, drömmar och mål. Hela den här entreprenöriella och ekonomiska delen av Sveriges lilla bloggosfär är oerhört inspirerande och jag är tveksam om jag egentligen skulle vågat följa min drivkraft om jag inte också startat denna blogg. Utan att se förebilder som faktiskt vågat, tagit steget, hoppat ut i det okända, satsat och ibland också lyckats skulle jag nog själv aldrig ha påbörjat min lilla resa. Människor som i sina bloggar vågar uttala sin vilja att bli ekonomiskt oberoende, miljonärer, lyckas med företaget, förbättra miljön osv. Listan kan göras lång.

Att följa sin drivkraft
Det är nog så att många, inklusive mig själv, behöver en förebild. Någon att ta rygg på för att våga följa sina drivkrafter. Själv har jag hittat detta ”på nätet” (mycket är på nätet nuförtiden). SÅ tack till alla föregångare till min egen blogg, ni har självklart inspirerat också mig att våga! Nu är jag bara i början på min resa. Jag har MASSOR att lära mig, utveckla och frågor som behöver ställas. Men idag ville jag bara skriva om den här drivkraften som gurglar i bröstet. Kände att jag behövde "få det ur mig".

Akelius spar

Läs också:
När är man ekonomiskt oberoende?
Mot miljonen - ett försvarstal
Företagande och samarbete

3 kommentarer:

Herr K sa...

Härligt skrivet!

Jag känner likadant faktiskt, här i den ekonomiska bloggosfären bubblar det av positiv anda som får en till att våga ta steget att försöka förverkliga drömmar.

Det var din blogg som fick mig att vilja starta min om du minns? Entusiasmen smittar av sig i flera led ;)

Trevlig lördag önskas, själv ska jag strax bege mig till götet för att se en hockeymatch med en god vän igen!

inte miljonär än sa...

HK: tackar! Det är alltid kul att kunna inspirera någon iallafall!

Lycka till på matchen!

J sa...

Håller med, det är skön stämning här i sfären och kanske framförallt inom aktievärlden har åtminstone jag fått många värdefulla tips och åsikter både härifrån och från andra håll!