Det är så nära nu... ~ Mot miljonen

lördag 12 december 2009

Det är så nära nu...

Höstterminen är snart slut. Jul kom alldeles för snabbt. Jag trodde länge att jag skulle kunna lansera en färdig matematikkurs på sajten, nu är det bara att inse det får bli efter att champagnekorken studsat mot taket.

Kodknäckaren
Det handlar för tillfället om två kodrelaterade saker som behöver knäckas. Nu menar jag inte knäckande av RSA kryptering eller något liknande primtalsrelaterat utan om vanlig html- kod.
Jag sitter dels och försöker göra kod för att bädda in videos på sajten. Visserligen fungerar den. Men bara i IE. I firefox vill flashkoden inte riktigt vara med. Det kommer med all säkerhet lösa sig men det är alltid otroligt segt att kämpa mot tekniken på grund av egen okunnighet. Jag skulle visserligen kunna köra allt med quicktime som inbäddningsteknik men det blir liiite snyggare med flash helt enkelt.

Den andra delen som måste lösas är kontosystemet på sajten och den är inte jag ansvarig för vilket är både väldigt bra och väldigt skönt. Det känns i dagsläget inte särskilt bråttom alls. Som om du, kära partner, läser detta: stressa inte!

Roliga mail och elevmöten
En sak som har hänt på sistone är att det har börjat dimpa in önskemail och frågemail från sajten. Det känns levande och bra. Några har mailat och frågat efter fler genomgångar, andra har velat ha hjälp med ett matematiskt probem. Nu kommer jag inte kunna att hjälpa elever med matte personligt i någon större utsträckning då det skulle bli enormt tidskrävande. En tanke är att jag skulle göra något slags forum där användare hjälper andra användare istället. Men det ligger långt fram i tiden.
Jag har även börjat använda instruktionsfilmerna med mina egna elever vilket, som tur är, har varit uppskattat av eleverna. Särskilt verkar de ha gillat att de är ganska visuella i förklaringsdidaktiken. Det har också varit ett viktigt mål för mig själv. Att i så stor utsträckning som möjligt vara visuell och bildlig i de matematiska resonemangen. Det kommer dock att bli svårare när jag gör videos i kurser som Matematik D, E och den diskreta matematiken. Där krävs det ofta ganska mycket formelhantering för att slutföra förklaringsresonemangen.

Efter nyår
Men ofter nyår hoppas jag att nästa steg äntligen skall vara klart och jag kan gå vidare. Det skall i alla fall bli fantastiskt roligt att kunna köra materialet ”på riktigt”.

Läs också

7 kommentarer:

Ekonomikoll sa...

Hej Inte miljonär än.
En fråga som inte har en direkt anknytning till ditt inlägg utan istället med anknytning till ditt yrke. För någon vecka sedan kom en rapport där det visades att svenska elever har blivit allt sämre på matematik och fysik. Särskilt matematik tydligen enligt:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-elever-samre-pa-matte-1.1010663

Är detta något du har märkt i ditt yrke samt vad tror du detta kan ha för påverkan för unga idag och Sverige i framtiden?

inte miljonär än sa...

Hej Ekonomikoll!
Jag jobbar själv på ett gymnasium som har god renommé och duktiga elever så jag märker lite av att matematikkunskaperna är sämre. Snarare tycker jag att de är bättre än på länge. Däremot har jag tidigare jobbat på andra skolor med mer problem.

Dock finns det ett stort problem när det gäller dessa typer av undersökningar som sällan uppfattas av tidningar eller gemene man och det handlar om kunskapsteori. Frågan är vad kunskap (i matematik) är och vilken kunskap skall vi premiera.

Den mätningen som nu har presenterats handlar mycket om tekniska räknefärdigheter och mindre om förståelse av begreppen/filosofin bakom. Det undersökningen visar är att svenska elever är sämre på att lösa tekniska räkneproblem. Vad den däremot inte visar är om elever i Sverige är bra eller dåliga på att förstå idén bakom matematiken. Jag tror att i sverige idag så har eleverna en bättre förståelse och insikt av vad matematik är för något än i många andra länder. Sedan krävs det att man då också kan använda tekniska hjälpmedel för att tillämpa denna kunskap. På min skola är eleverna MYCKET bra på detta. Jag har helt enkelt gott hopp om framtiden.

Fråga gärna mer om detta om du vill, det är faktiskt ett litet favoritämne... ;-)

Daniel sa...

Hej, gällande flash "embeddingen", använd dig av javascript klassen swfobject istället. Den läser automagiskt av vilken webbläsare man har samt många andra parametrar som påverkar hur man ska embedda flash. Googla på swfobject så finner du snabbt en lösning på ditt problem.

Ekonomikoll sa...

Tack för svaret. Låter bra att detta är (till en del) beroende på hur man har mätt och kanske inte speglar hela bilden om man lyfter blicken och ser sammanhangen. Tack för en bra blogg!

inte miljonär än sa...

Hej Daniel, skall kolla upp det och se om det hjälper mig!

Charlie sa...

Hej!

Jag gick igång på din idé så nedan följer lite idéer från min sida.
- Avvakta med någon betallösning så länge. Ni drar på er onödiga fasta kostnader innan ni får in pengar. Vad som är värre är att ni får mindre tid att lägga på att färdigställa er produkt.
- Gör en DVD per kurs. Börja med den kurs som flest elever har svårast för och som har flest potentiella köpare. Jag tror att det är C-kursen. Mitt antagande baserar jag på att många studimotiverade elever (potentiella köpare) har problem med att förstå derivata (incitament).
- Sälj till skolor. Det finns många skolor som nog skulle kunna tänka sig att köpa DVDerna. Prova med friskolor i första hand.
- Sälj dem i tio-pack och ta minst 200 SEK per DVD.
- Förskottsfakturera som standard. Det sparar er mycket tid och jobb.
- Följ upp hur det går för de skolor som har köpt DVDn i nationella prov. Om det syns skillnad - använd detta i din marknadsföring. (Kolla först med skolorna)
- Sälj DVDn på utbildningsmässor.
- Fortsätt att ha gratisvideos på din hemsida.

Lycka till!

Charlie

inte miljonär än sa...

Hej Charlie, tack för dina tankar, kul att du går igång på det. ;-)

Vi har redan nu en färdig produkt klar vilket är Matematik B genomgångar. Cirka 23 stycken vidoegenomgångar på kursens alla områden. Vi håller på just nu med att färdigställa den första betalningsmodellen rent tekniskt. Denna går kortfattat ut på att det automatgenereras fakturor om någon vill beställa ett konto. Då det inte kostar något, bara tid för programmering av databaser/php,flash kod (vilket är en hel del) så hoppas vi först uppnå ett bra kassaflöde genom detta innan vi kör på bättre betalsystem (kortbetalning=dyrt)

Att göra DVDer vore också fint. Dit har vi tyvärr inte kommit ännu. Det är fullt upp med allt annat.

Återigen, tack för dina synpunkter!