Bygga sajt - liten guide ~ Mot miljonen

torsdag 3 december 2009

Bygga sajt - liten guide

Jag är ingen expert på att bygga sajter och SEO anpassa dem men några saker har jag uppfattat på vägen och här följer en kort lista på länkar och tips som kanske kan hjälpa någon på vägen till skapa en semipassiv inkomst.

Skapa Wordpress-sajten
När du väl har en idé, webbhotell och domän är det läge att publicera denna. Mitt bästa tips är att använda en wordpressinstallation. Vill du ladda ner wordpress gör du det på wordpress.org. Det finns där också en enkel guide för hur du lägger upp installationen på ditt webbhotell som kallas för fem-minuters-installationen (det tog inte fem minuter för mig första gången ;-).

Anpassa Wordpress-sajten

Teman: När allt ligger på webhotellet vill du antagligen anpassa sajten efter dina egna önskemål. Det finns då mängder av themes (teman) att ladda ner. Du hittar ett gäng på wordpress egna hemsida men även på sajter som Smashing magazine. Eftersom WP är öppen källkod finns det massor av olika teman att hitta därute så det är egentligen bara att leta (googla). Personligen tycker jag att det bästa är att välja ett enkelt tema sedan anpassar jag koden själv efter mina önskemål. Men vill man slippa det omaket så kan det nog vara värt att leta runt lite.

Plug-ins: Ett måste för dig som vill locka besökare från sökmotorer är att ladda ner några plugins för att enkelt anpass sajten och dess sidor och inlägg. Här är de jag har tyckt varit extra bra:

All in SEO plugin: Detta plugin låter dig enkelt anpassa viktiga SEO element på sajten som title, meta taggar. Ett riktigt bra plugin
Google SiteMaps: Skapar en sidkarta automatiskt som hjälper google att hålla ordning på din sajt. uppdaterar dessutom automatiskt gentemot google.
Page Links to: Om du vill integrera vanliga html sidor med din sajt hjälper dig detta verktyg att lösa detta. har varit en lifesaver för mig i arbetet med www.matematikvideo.se

Att jobba med länkar
Jag är personligen bara i början av mitt länkarbete men några saker har jag ändå hunnit att lära mig. Det finns en lista på svenska sökmotorvänliga kataloger gjord av SEO proffset Jim Westergren. Här finns mycket matnyttigt och detta är en bra början för länkarbetet. Andra tips är också att byta länkar med andra liknande sajter och använda bloggkatalogerna. Det ger iallafall en ok start.

Fortsätta SEO-arbetet
Det finns förstås mycket mer att lära sig om sökmotoroptimering. En bra början för detta är att titta in på sajten www.seo.guide.se och det tillhörande forumet http://www.seo-forum.se

Det var några tips på vägen till dig som jobbar med detta, lycka till och dela gärna med dig av dina egna tips i kommentarstråden!

4 kommentarer:

Herr K sa...

Tack! Detta kommer nog visa sig vara mycket hjälpsamt för mig som håller på och bygger en sajt i nuläget =)

Jag hade helst velat hålla mig till Wordpress som ligger på deras servrar, men det verkar som att man fick betala en avgift årsvis om man ville koppla den till en ny domän... så jag valde Blogger med ett customtema i stället. Vi får se hur det utvecklar sig.

Bra inlägg!

inte miljonär än sa...

Kul att det kanske hjälper lite!

Lycka till!

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Bra förklarat!

inte miljonär än sa...

- Magnus, tackar! Antar att du har en del kunskaper själv på området?