Brott på börsen och sparekonomens misslyckande ~ Mot miljonen

torsdag 17 december 2009

Brott på börsen och sparekonomens misslyckande

Enligt nya siffror från ekobrottsmyndigheten så slår antalet brott på börsen rekord under 2009. Det har varit totalt 51 domar rörande marknadsmissbruk och 39 av dessa har varit fällande. Framförallt är det enligt SVD och DN insiderbrotten som ökar. Dvs kursmanipuleringar och liknande. Jag har följt diskussionerna på Avanza forum kring företaget Opcon där vissa menar att just denna kurs manipuleras ner av vissa handlare. Om det stämmer har jag ingen aning om. Men det har varit en orsak till att vänta med att gå in i det innehavet. I vilket fall som helst känns det trist att sådant förekommer men jag hoppas att ekobrottsmyndigheten tar steg framåt på detta område.

SCA meddelade idag också att man satsar stort på en ny rullmaskin utanför Piteå samt på en ny mesaugn i massafabriken utanför i Timrå. Kursen för bolaget har stadigt varit på väg utför ett tag. Sca har gått sämre än många andra stora Large Cap företag vilket jag kan tycka är märkligt då de visat styrka i rapporterna. Kanske kan dessa nyheter vara en bra grund för uppgång framåt. I vilket fall som helst tror jag på företaget och tycker att de har en bra verksamhet så jag ligger kvar.

I aftonbladet finns idag en artikel där Cleas Hemberg (”Sparekonom på Avanza), Farnaz Saadat (unga aktiesparare) och Svante ”börsnollan” Lidén (reporter) tävlar om värdeutveckling om vardera investerade 50 000 kronor. Kan meddela att sparexperten Cleas Hemberg ligger sist i tävlingen och börsnollan leder. Jag vet inte vad det säger om något men kanske att i uppgång kan vem som helst lyckas men i nergång så blir det desto svårare… eller?

Läs också:
Börsen mitt i veckan
Drivkrafter mot ekonomiska mål

2 kommentarer:

Herr K sa...

Det är tråkigt med ekobrott, men är väl bara ett bevis på hur girigheten frodas där snabba pengar strömmar. En aspekt på problemet är kapitalförsäkringar...en insider kan äga en kapitalförsäkring och göra stora affärer utan att dessa flaggas på börsen, eftersom bolaget som har försäkringen står som ägare. Hoppas man får bukt med detta problemet.

Jag läste också nyheten om SCA, hoppas detta blir positivt i längden! Själv går mina aktier inte speciellt bra just nu, ligger runt -10% på varje aktie...men sälja tänker jag inte göra iaf.

inte miljonär än sa...

Ja man hoppas ju att manipulerarna åker dit förr eller senare om det nu finns sådana. De som lider av sån skit är ju framförallt småspararna som investerar och tror på sina innehav utan ha en möjlighet till koll på om kursen manipuleras eller inte....