Att välja placeringsstrategi - alternativ och enkät ~ Mot miljonen

onsdag 9 december 2009

Att välja placeringsstrategi - alternativ och enkät

Efter mitt något ambivalenta beteende för två veckor sedan då jag fick stora dubaiskälvan och gick ur så har jag funderat en del på diverse olika placeringsstrategier och deras för- och nackdelar. Dessutom, med anledning av det, gjorde jag i början på veckan en undersökning kring läsarnas olika placeringsstrategier.

Olika typer av placeringsstrategier
Jag tänkte först presentera grundtanken i några olika typer av placeringsstrategier för er som kanske är intresserade av detta.

Hållbara investeringar: Detta är min egna, något ovetenskapliga, förklaring av en investering som görs i ett företag vars verksamhet kan ses som hållbar i ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Personligen är jag fortfarande ganska ambivalent i frågan trots att viljan finns där att försöka investera i hållbara bolag. Dels för att det är så himla politiskt korrekt att göra det samt för att aktiemarknaden faktiskt är en slags andrahandsmarknad och man stöttar inte bolaget direkt förutom vid eventuella nyemissioner. Men samtidigt om alla aktieägare i hela världen bestämde sig att bojkotta bensin/olja/kolkraft osv så skulle säkerligen detta ge ett enormt gensvar. Inte för att jag tror att detta kommer att ske. Det är bara en utopisk tanke. Själv så håller jag ögonen öppna för sådana typer av företag men har inte gått in i något än.

Daytrading: Här handlar det om snabba aktieköp där du kanske köper och säljer en aktie under samma dag. Daytradare använder sig företrädesvis av teknisk analys. Min mening är att en daytradare både måste ha rätt sinnelag (nervositet belönas nog inte) och mycket goda kunskaper för att lyckas. Dessutom är det nästan en heltidssyssla. Det kan inte vara lätt att trada om man som jag har en heltidstjänst.Om du vill lära dig mer om detta kan du besöka Tradingportalen som fördjupar ämnet daytrading.

Swingtrading: På sajten http://www.swingtrader.se/ hittar jag en definition av swingtrading: "En Swingtrader handlar mycket kortsiktigt med aktier eller andra finansiella instrument och kan sitta på ett innehav från någon dag till flera veckor dock högst en månad." En swingtrader är alltså en slags långsiktig daytradare som utnyttjar börsens s.k. jämviktspendling över lite längre perioder än daytradare.

Långsiktig värdeökning: Bygger i grunden på fundamental analys av ett företags uppbyggnad. Man undersöker hur väl företaget presterar över tid, är det högt/lågt värderat? Finns det potential på lång sikt att nå en värdeökning? Därmed inte sagt att man håller fast vid sitt innehav för evigt, man kan mycket väl tänka sig att sälja av delar av sitt innehav eller hela innehavet om man anser att potentialen är nådd.

Utdelningsplaceringar: Här investerar man i bolag som under lång tid delar ut gedigna procentandelar av sin vinst till aktieägarna. I början återinvesterar man företrädesvis dessa pengar i sin portfölj för att på så vis öka sitt innehav. I slutändan brukar målet vara att kunna leva delvis eller helt på sina utdelningar.

Enkäten - utdelningsinvesterarna dominerar
Nu till enkäten. Som vanligt blir det alltid intressant för mig personligen att ta del av enkäterna som görs här på bloggen. Eftersom det är ca: 4% (ca: 250 ub/dag) som kommenterar ett inlägg här i bloggen är det kul att se hur ni läsare placerar era pengar. Jag tycker ju också att jag lär mig något nytt varje gång en undersökning görs. Och det är ju en av anledningarna till att jag skriver den här bloggen.

På den här undersökningen deltog 100 pers och resultatet var följande:
Bloggens läsare är i första hand långsiktiga och siktar även på utdelningar. Det finns även en del som swingtradar och investerar hållbart. Ytterst få som läser bloggen daytradar vilket inte är särskilt konstigt då bloggen handlar till 0% om detta. Eftersom man kunde trycka i flera alternativ antar jag att många kombinerar olika typer av investeringar i sina portföljer. Det skulle vara intressant att höra hur ni kombinerar placeringsstrategier. Kommentera då gärna.

Min egna placeringsstrategi – något reviderad
Jag har tidigare presenterat min placeringsstrategi som i grunden bygger på långsiktig värdeökning genom placeringar i bra företag och genom utdelningar. Jag vill inte låsa mig och säga att jag skall bli trader eller utdelningsinvesterare utan jag tror att det som passar mig bäst är att vara relativt långsiktig och månadsspara. Sedan vill jag inte utesluta att jag också kan sälja av innehav när jag är nöjd med värdeutvecklingen. Jag vill nu också låta en del av min portfölj bli vigd åt utdelningsinvesteringar som jag tänker ha kvar så länge som möjligt. Min tanke just nu är att dela upp portföljen på detta vis: 30% utdelningsaktier, 50% långsiktig värdeökning och 20% i aktier med högre risk som kan säljas av på kortare tid även om målet är att ha dem långsiktigt.

Där sätter jag punkt på detta, något långa, inlägg. Framåt blir det mer om vilka innehav som planeras.

Läs också:
Min placeringsstrategi

2 kommentarer:

J sa...

Ingen dålig strategi alls tycker jag =)

inte miljonär än sa...

Tackar! Jag har ju märkt att det faktiskt tar rätt så mycket tid och kraft att få fram en bra strategi för sina placeringar. Sedan så är man ju hela tiden tvungen att utveckla tankarna då man märker att de inte håller. Kanske att man någon gång faktiskt landar i hur man vill placera sina sekiner...