Aktiehandel 2010 – några riktmärken ~ Mot miljonen

måndag 21 december 2009

Aktiehandel 2010 – några riktmärken

Året som gått har varit bra med till viss del bra personliga vinster. Men det har också inneburit personliga dumheter och saker som kan förbättras. Har är några riktmärken jag vill följa.

Vara varsam med de pengar jag har
När jag sitter och sammanställer alla affärer från året tycker jag att det har blivit några för många. Courtageavgifter och ”spreadavgifter” har varit för stora. Här kan i alla fall jag förbättra min handel. Jag skall vara mer försiktig med sälj och köp knappen. Vara mer medveten om vilka målen med innehavet är så att inte onödiga avgifter skapas.
Läs också: Att hålla nere kostnaderna, Courtage - att välja rätt

Öka möjligheten att gå in vid rätt tillfälle
Jag skall också låta mitt månadssparande gå till min aktieportfölj istället för till min fondportfölj. Framförallt för att på så vis kunna ligga med en större likvid. Därmed kommer jag ha en större möjlighet att kunna gå in i innehav vid rätt tillfällen istället för missa möjligheter på grund av att jag inte har pengar.
Läs också: Fondsparande - köp och sälj efter konjunkturerna

Öka mitt personliga kassaflöde
Om jag skall komma framåt snabbare än vad jag gör nu tror jag inte att jag gör det genom att hitta kursraketer. Visserligen finns möjligheten men i mitt fall skulle det endast bero på tur. Och turen kommer och går i något slags evigt jämviktsspel. Därför skall jag under nästa år fortsätta att förverkliga företagsplanerna och skapa nya kvalitativa sajter som kan öka pengarna till placeringar.
Läs också: Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?

Mål för 2010
Bland det roligaste jag känner till är att sätta upp personliga mål. Det är mycket givande att sikta framåt, drömma och hoppas. Det håller mig vid liv och ger mig en meningsfull känsla med livet. Nu har jag ännu inte bestämt rent värdemässiga mål för 2010. Den karamellen skall jag suga på under jul och nyår och återkomma med i januari.
Läs också: Att sätta mål

3 kommentarer:

J sa...

Gillar framförallt möjligheten att gå in vid rätt tillfälle. Den tar jag till mig.

inte miljonär än sa...

Jo det låter fint och jag skall verkligen försöka följa detta. Jag hoppas bara mitt tålamod klarar av det.. ;-)

svenskmillionaire sa...

Håller med! Jag ska också helt klart hålla mig undan köp och sälj knapparna. Det lönar sig nästan aldrig att köpa och sälja snabbt. Under detta året har det gått bra. men det hade gått ännu bättre om jag bara hade legat kvar i mina investeringar istället för att ändra så ofta. Jag tror mer och mer på Buffets teori om att buy and hold och aldrig sälja!