Vestas och vindkraften ~ Mot miljonen

måndag 23 november 2009

Vestas och vindkraften

På söndagsmorgonen läser jag en kul artikel i GP om den danska ön Samsö där lokalbefolkningen tillsammans lyckats göra ön helt koldioxidneutral mha vindkraft, solceller och fjärrvärmeverk.

Poängen är att vi producerar mer än vi konsumerar” säger Sören Hermansen som är en av eldsjälarna på den koldioxidneutrala ön och som nu får motta Göteborgspriset för hållbar utveckling. Själv har jag ett tag funderat på att investera i det danska vindkraftverksbolaget Vestas för att skapa en något hållbarare profil på min portfölj.

Kort om Vestas
Vestas är inte något litet bolag, som många andra företag inom förnyelsebar energi fortfarande är, utan världens största bolag för tillverkning av vindkraftsturbiner. Idag är börsvärdet 95 miljarder kronor och aktien är populär och flitigt handlad. Det som lockar mig till detta företag är att de faktiskt producerar något som i längden är livsviktigt för att kunna skapa långsiktigt hållbar utveckling. Men jag är förstås inte beredd att göra en investering i bolaget om jag inte tror att det också kan generera vinst i portföljen.

Vestas är trots sin storlek fortfarande ett bolag som är inställt på stark tillväxt, något som också i finanskrisens spår har ställt till det för bolaget. Man har haft stora lager och investeringar i USA och Kina som inte har genererat vinst då priser på olja och gas har gått ned med minskad efterfrågan på vindkraft som följd. Dock har man historiskt ändå vänt förlust (-600Mkr år 2004) till vinst (+5,3 miljarder år 2008) de senaste åren vilket får anses mycket starkt.

Själv varken kan jag tillräckligt om vindkraftsindustrin ännu eller har följt aktien någon längre tid för att vilja gå in i bolaget. Visst lockar det att investera i "hållbara" bolag men jag vill ju heller inte slänga bort mina hårt intjänade pengar i något som jag bara investerar i för det goda samvetet. Nej, jag skall följa bolaget ett tag, lära mig mer och sedan får vi se om det kan bli en framtida investering.




7 kommentarer:

Herr K sa...

Jag tycker också att bolaget är intressant, men bra tänkt att inte ge dig in för snabbt, som alltid vid investerande :)

J sa...

Håller med ovanstående, det är alltid en bra ide att göra sin due dilligence innan man går in i nåt. Vad finns det för alternativ förutom Vestas, har du koll på det?

inte miljonär än sa...

Herr K: Ja det har man ju lärt sig att det kan löna sig att tänka en extra runda

J: Nix, har inte särskilt stor koll på vindkraftsbranschen. Har ju kollat på seabased och det bolaget som äger andelar i seabased som jag inte kommer ihåg namnet på....

J sa...

Energy potential. Det är dit jag kanske ska på stämma snart, och samtalsämnena kommer bli riktigt spännande kan jag lova! ;)

inte miljonär än sa...

J: Intressant! Det vore fint med en liten rapport från den stämman...

J sa...

Det kmr definitivt =)

Anonym sa...

Morphic finns som alternativ i sverige, men det är extremt hög risk och vollar 5-10% dagligen. Frimärksaktie och låg omsättning avskräcker....

/A