Ut med två fonder ~ Mot miljonen

måndag 23 november 2009

Ut med två fonder

Lyckades äntligen komma ihåg (hur i hela fridens namn man kan glömma det) att sälja av min två sämsta fonder från Nordea: Klimat och Stratega70 (en blandfond).

Innan jag sålde av dem så tänkte jag ett extra varv om jag skulle göra det eller inte. Sedan gick jag igenom vad de innehöll och kollade in förvaltningsavgiften. Det räckte för att det skulle komma en kall känsla i magen att "varför låter jag pengarna ligga i dessa hutlöst dyra fonder". Sedan gick det lätt att trycka på säljknappen.

Nu skall jag föra över pengarna till Avanza så fort det går. Det tar alltid någon bankdag innan de är tillgängliga att föra över. Fondmålet på 200 000 tkr kan jag i vilket fall som helst glömma nu. Får ta mig en funderare om jag istället skall sätta upp ett likvärdigt mål fast för hela portföljen istället.

3 kommentarer:

Herr K sa...

Det var klokt gjort tycker jag. Nu vet jag inte hur mycket fonderna har i avgift, men på en fondportfölj på nästan 200 000 kr blir det en hel del i avgifter varje år...

J sa...

Det låter bra det, blir det zero nu eller aktier för hela kakan?

inte miljonär än sa...

Det blir nog delvis zero men inte allt. Siktar nog på 50% zero och resten i aktier med lite högre risk. Har dock inte bestämt mig ännu..