Planer på nya investeringar ~ Mot miljonen

torsdag 12 november 2009

Planer på nya investeringar

Jag har skrivit tidigare om två fonder jag är missnöjd med hos Nordea. Det är Nordea stratega 70 och Nordea Klimat. Nu tänkte jag under helgen lägga in en säljorder och kommer därmed ha en liten likvid som jag vill placera om.

Det jag vet att jag vill göra är att föra över dessa pengar till min KF. Vad jag därefter skall göra med dem vet jag inte ännu. Det är också ganska kul att väga alternativen lite fram och tillbaka. Jag har länge funderat på att gå in i avanza zero pga att det inte är några avgifter. Sedan är det väl inte så jättespännande att bara följa omx och de aktier jag redan har ligger ju på large cap ändå.

Jag har också dragits med i ekonomibloggosfärsflocken (särskrivning vore inte fel ibland) och har mina funderingar på att investera i utdelningsaktier, något som verkar vara en liten trend i ekonomibloggosfären. Framförallt är det aktier/truster som delar ut månadsvis som lockar. Så just nu läser jag på och letar information för att inte köpa "grisen i säcken".

Jag tycker att det är något som lockar med att få utdelningar varje månad. Det blir som en liten extra månadslön som dimper in på kontot. Att få ut 10% av sitt innehav som det verkar vara på vissa truster tex upplever jag som oerhört bra, nästan för bra för att vara sant?! Just nu kikar jag bla på ett bolag som både Cornucopia och en entreprenörs blogg investerar i som heter Peyto som verkar ha mycket hög utdelningsprocent (närmare 12%). Jag är dock inte i det läget ännu där jag tycker att jag kan gå in i innehavet. Det återstår en del påläsning innan dess....

3 kommentarer:

J sa...

Tänk på att ju högre utdelning det är desto större är risken. Med det sagt så kan jag ju inte annat än hylla både utdelningsaktier och truster eftersom jag själv äger såna. En lista på truster har du här

http://209.85.129.132/search?q=cache:http://www.canadianenergytrusts.ca/members.html

Jag skärskådade speciellt peyto, innergex, provident, penn west, COS och Enerplus. De tre första var väl mest intressanta för mig.

Annars finns det ju många som gillar coca cola. Kolla in ekonomisk trygghet och utdelningsbombad tex. Och nu ska jag sluta orera. =)

Herr K sa...

Själv har jag inte så mycket mer att röra mig med än mitt just nu investerade aktiekapital, men funderar på att sälja av det stegvis vid lämpligt tillfälle och iaf investera en del av det i utdelande investeringar. Räknar lite då å då på vad det skulle kunna ge för utdelning per månad... lite spännande faktiskt!

inte miljonär än sa...

J, tack för infon, både i ditt inlägg och här. Jag fortsätter att läsa på ett tag till. Känner mig fortfarande för oinformerad. Lite lätt kontrollmänniska som jag är...

Herr K: Ja det finns något mycket lockande med att få utdelningar varje månad.