Pågående i företagsprojektet ~ Mot miljonen

lördag 7 november 2009

Pågående i företagsprojektet

Den gångna veckan har jag för första gången sedan augusti inte känt lust (jag vet vad du tänker!) att jobba med min tjänst. Jag har varit för trött, jag har jobbat hårt på mitt ”riktiga” jobb och inte sovit särskilt mycket då en hostande sambo och en fet galen katt har hållit mig vaken om nätterna. Jag har petat lite grann med hemsidan bara.
Jag har lagt till en sidkarta och länkar efter att ha läst ytterligare ett SEO inlägg, denna gång om vikten att länka ut från sin sajt och därmed få högre rating hos google. Ibland känns det som om man krånglar till allt med detta SEO arbete. Vad är det egentligen för fel på vanlig himla marknadsföring? Ring möjlig kund. Säg vad som är bra med tjänsten och fråga om kund är intresserad. Det känns som om det glöms bort ibland. I och för sig finns det i princip ingen ork i mig att dunka telefon (säljsnack) så jag får väl leva i den falska förhoppningen att SEO is my savior.

Jag har även skaffat mig en FA-skattesedeln för att sedan kunna skaffa mig bankgiro. Idag hade skatteverket lämnat ett meddelande på min mobbe att de "hade några frågor. Mycket jobbigt. Jag blev direkt orolig att jag gjort något fel med registreringen av företaget. Det är någon slags grundläggande rädsla för myndigheter som härbärgerar i mitt inre. Måste tydlingen ringa upp dem på måndag. ooops....
Annars har jag bestämt mig att byta från Windows server till Linux baserad server för den som är intresserad av sådant tekniskt. Anledningen till detta är att jag enklare vill kunna implementera joomla/wordpress-element på sajten. Flytten är i skrivande stund förhoppningsvis klar och allt verkar fungera just nu. Tidigare idag försvann allt men under eftermiddagen, efter samtal till binero support, så fungerar det igen.

Det som ligger framför mig är fortfarande att göra klart alla grundläggande genomgångar i kursen Ma B. Det är inte långt kvar nu ändå känns det svårt att bli klar. Det kanske är just det att jag snart är klar som gör det svårare att faktiskt slutföra det hela. Vad menar jag med det? Jag tycks slappna av när jag känner att målet närmar sig helt enkelt. Man känner att man liksom är ”hemma”. Men oroa er icke. Jag kommer att bli klar om inte något oväntat händer.

Så ligger läget med projekt företag till. To be continued....

Läs också:
Matematikvideo.se - en presentation

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bli intressant att kolla in din MaB-kurs när den är klar. Kanske kan man använda den som ett komplement till Gleerups motsvarande webbsida... Gör själv en del videoguider, fast då främst inom webb- och desktoppkursen.

Mvh - Niklas / gy-lärare Ma/IT/Media

inte miljonär än sa...

Hej Niklas!

Kul att en lärare (tom matte!) har hittat hit! Välkommen till min blogg.

Ja, jag tycker också att det skall bli kul att se hur materialet fungerar när väl Ma B är klar. Jag testade lite av materialet på några av mina egna elever (då Ma A). Det som jag verkligen gillade var att de kunde titta på en genomgång då jag hade tid att hjälpa några eftersläntrande elever som skulle skriva ett prov. Det var en skön tidsbesparing. Kommentarerna efteråt var att de gillade videosarna.

Själv tror jag ju aldrig att läraren i klassrummet kan ersättas av en videogenomgång. Den mänskliga interaktionen är en förutsättning för lärande.

Ha det gott

minna sa...

man måste få ta det lugnt ibland!=)Man kan inte alltid ha lust...inspiration kommer och går.

inte miljonär än sa...

- Minna, jo jag vet ju att det är så. Fast jag har lite svårigheter att acceptera det bara.. ;-)

Spara Dig Rik sa...

Du ska ha all heder för att du vågar satsa på något eget, det behövs mer entreprenörer i dagens Sverige. Hoppas du hittar motivationen snart igen!

J sa...

Hittills har jag faktiskt bara haft bra erfarenheter med skatteverket i egenskap av företagare faktiskt, så jag håller tummarna för att samtala löper väl imorgon! Tackar fö för reklamen ovan =)

inte miljonär än sa...

-Spara dig rik: tack för uppmuntran

J: Jag har ju hört från en del andra att skatteverket inte är så farliga längre... Vi får se när jag har haft tid att ringa under dagen...