Opcon, Tricorona och Realty Income ~ Mot miljonen

måndag 30 november 2009

Opcon, Tricorona och Realty Income

Jag skrev ett inlägg om Små bolag förra veckan som resulterade i några intressanta tips från bloggens läsare. Nu har jag läst på lite granna och presenterar kortfattat tre bolag som jag finner intressanta.

Opcon
Opcon är ett företag som jobbar i framtidsbranschen miljöindustri. De tillverkar miljö- och energiteknik inom tre verksamhetsområden: Renewable energy (framställning av el ur spillvärme, luftsystem för bränsleceller). Engine efficiency (energieffektiva tändsystem). Mobility products (teknik till elfordon). Under kvartal 1-3 2009 omsatte de 448 Mkr varav nettoresultatet var 10,2 Mkr och framtiden ser enligt VDn positiv ut. En kul kuriosa är att Mats Gabrielsson, känd från draknästet, är storägare i företaget. Det finns en mycket välinformerad analys av bolaget på redeye av Stefan Nyberg, http://www.redeye.se/medlemsanalys/28534 Aktien ligger idag på ca: 50 kr.

Tricorona
Ett annat bolag inom miljöindustrin är Tricorona som handlar med Utsläppsrätter , Klimatneutralisering och mäkling. Bolaget har omsatt 403,8 Mkr under kvartal 1-3 och gör ett resultat på 88,7 Mkr under samma period. Man erbjuder också klimatneutraliseringar av resor, något som växt den senaste tiden. Aktien ligger idag på ca 7,80 . Eftersom klimatmötet i Köpenhamn väntar kanske man skall vänta ett tag på att gå in i denna aktie, vem vet vad politikerna hittar på framåt…

Realty Income
Realty Income har jag fått nys om via bloggen http://ekonomisktrygghet.blogspot.com/. Det är ett amerikanskt fastighetsbolag med månadsutdelningar. Verkar vara relativt stabilt och delar årligen ut 6,8% till sina aktieägare. Om du alltså har 20 000 kronor investerade i bolaget får du ut ca: 113 kr extra per månad. Vid 100 000 investerade får man ut 567 kr per månad. Inga jättesummor men jag är ändå fascinerad av hela grejen med månadsutdelningar. Dock gäller det att ha rätt mycket pengar innan man får ut bra av det.

Som vanligt är jag ganska långsam med att gå in i små bolag med högre risk så jag håller dem under bevakning, lär mig mer, så får vi se om det blir en placering inom den närmsta framtiden.

Läs också:
Aktiehandel – att investera i små bolag
Fortnox fortsätter uppåt
Börja spara nu – inte sedan

6 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Man ska inte bli avskräckt av att det inte ramlar in så många slantar varje månad. Man lär påminna sig själv att multiplicera utbetalningen med 12. Då märker man att det är ganska bra ändå :)

inte miljonär än sa...

Magnus, du har rätt. Det blir riktigt bra egentligen. Särskilt om man jämför med hur mycket jag får i utdelningar på fonder som totalt är värda mycket mer.

J sa...

2 av 3 sysslade med miljö och klimat, är det en medveten inriktning du har gjort tro? =)

inte miljonär än sa...

J: Jag har funderat ett tag på att försöka inrikta mig på miljö och klimat, men vet inte riktigt ännu...

Tigerstyle sa...

Synd att du inte lydde rådet att kliva på Blackpearl för en vecka sedan, över 15% upp sedan dess :)

inte miljonär än sa...

- Tigerstyle: kul att den gått upp! Jag grämer mig dock inte, försöker hålla mig borta från oljan trots att det lockar ibland... ;-)